Biobusz-próbajárat
Eddig büntették a használt sütőolajjal járó autósokat, de a szabálymódosításnak hála zöld utat kaptak az
etanollal működő járművek. Egy ilyen, alternatív üzemanyaggal hajtott buszt állítottak próbaüzembe
Kaposvárott.
|
Stockholmban másfél évtizede etanolt tankolnak a buszokba, jelenleg 389 ilyen jármű közlekedik, így ez a
világ legnagyobb etanolbusz-flottája. Ennek köszönhetően a széndioxid-kibocsátás mintegy 160 ezer, a
nitrogén-oxidoké pedig 546 tonnával csökkent évente a városban. A környezetvédelmi szempont mellett a
gazdasági lehetőség is figyelemre méltó: a 85% etanolt és 15% benzint tartalmazó E85-öst és a 95% etanolból
és 5% adalékból álló, dízelmotoros járművek számára készülő E95-ös üzemanyagot Svédországban fahulladékból,
Brazíliában cukornádból állítják elő, de kukoricából és búzából is készíthető - ezek számára pedig a magyar
termőföld az egyik legjobb.
A svéd Scania cég tavaly ősszel hazánkban is bemutatta bioetanol-üzemű autóbuszát, amelyet Kaposvárott
állítottak napi forgalomba. A január közepéig tartó próbaüzem sikeresen zárult: a sofőrök élvezték a
nyomatékos motor előnyeit, az utasok a nagy helykínálat és a csekély zajszint miatt dicsérték az
alacsonypadlós járatot, amelynek üzemanyagáról csak a kipufogógáz pirított tökmagra emlékeztető szaga
árulkodott.
Az etanollal üzemelő buszok másfélszer annyit fogyasztanak, mint dízelmotoros társaik, és a motorolajat is
gyakrabban kell cserélni. Mivel azonban az etanol adómentes, 160-170 forintra jön ki literenkénti ára, nem
kerül többe a környezetbarát buszok működtetése.
(Az alternatív üzemanyagokkal egy későbbi számunkban foglalkozunk részletesebben.)
Féjja Zsolt