Feszes keretek, nagyszabású tervek
A szűkülő állami normatívák miatt idén minden eddiginél fegyelmezettebb gazdálkodást kénytelen folytatni az
önkormányzat, ennek ellenére nem tesznek le arról, hogy belefogjanak nagy volumenű fejlesztésekbe. A
megvalósítás előtt álló tervekről és ezek finanszírozási lehetőségeiről Pokorni Zoltán polgármester beszélt
lapunknak.
|
Polgármesterré választása óta több fórumon is megemlítette, hogy a kerület alsó, sűrűn lakott részét
egyfajta "kisvárosi központtá" szeretné fejleszteni. Melyek lennének ennek a fejlesztésnek az első, látható
elemei?
- Ennek része a kerület jelenlegi legnagyobb beruházása, a Csörsz utcában épülő sportcsarnok, amire joggal
lehet büszke minden hegyvidéki, hiszen Buda egyetlen újonnan épülő sportcsarnokáról van szó. Míg a
fővárosban az elmúlt tizenhat évben több tucat sportlétesítményt zártak be, mi most egy újat hozunk létre.
Ilyen nagyságrendű szabadidőközpontot máshol a főváros vagy a kormány szokott építeni; mivel azonban erre
nem számíthattunk, magunk vágtunk bele ennek megvalósításába még 2005-ben. A központot tavasz végén, nyár
elején adjuk át. Szeretnénk, ha a Csörsz utcai sportlétesítmény nevét közösen találnánk ki, ezért hamarosan
pályázatot írunk ki a csarnok elnevezésére. A sportcsarnok mellett található a kerület egyik legfontosabb
kulturális intézménye, a művelődési központ, amely tartalmilag, szakmailag kiválóan működik, ám
infrastrukturálisan alapos felújításra szorul. Terveink szerint az intézményt annak építészeti értékeinek
megőrzésével fejlesztenénk. Korszerűsítenénk a színháztermet - ehhez kapcsolódóan zsinórpadlást, mélyebb
színpadot, próbatermet alakítanánk ki. A beruházás nyomán - amihez mindenképpen európai uniós források
igénybevételére lesz szükség - létrejöhetne Buda egyetlen tényleges színháza. A Csörsz utcai sportcsarnok
és a megújuló művelődési központ lenne az egyik pillére annak a kisvárosi központnak, amely a Böszörményi
úttal átível a Királyhágó térig. Ennek szomszédságában, a Nagyenyed utcában egyébként szintén egy jelentős
építési beruházás indulás előtti végső egyeztetése, engedélyeztetése zajlik. Folynak a szakmai egyeztetések
arról is, hogyan lehet a Böszörményi utat sétálóutcává, egyfajta promenáddá alakítani, a forgalmat
jelentősen csökkenteni, s a járdákat olyan módon kiszélesíteni, hogy ott zöldfelületeket, pihenésre
alkalmas kis parkokat tudjunk kialakítani. Ennek egyik legfontosabb feltétele a parkolási gondok megoldása,
aminek módját jelenleg mérlegeljük. Elképzeléseink szerint a Böszörményi út átalakítása részben üzleti
alapon, részben pedig a főváros útfelújításokra szánt pénzeinek bevonásával történne.
Pártjának választási programjában szerepelt, hogy téli sportcentrumot kívánnak kialakítani a Normafánál.
Hogyan áll ennek megvalósítása?
- Remélem, még ebben az évben dűlőre jutunk a normafai síközpont terveit illetően. Több körben folytak már
megbeszélések az érintett felek, a Pilisi Parkerdő Zrt., a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, a Duna-Ipoly
Nemzeti Park, önkormányzatunk és potenciális beruházók, üzemeltetők között. A tervek szerint a pár évvel
ezelőtt még működő kis felvonót újból kiépítenénk, valamint egy nagyobb, ülős felvonó is épülne a
Harang-völgy aljától indulva. Fent, a normafai réten a gyerekek számára télen további két felvonó működne
szezonálisan. Hóágyúk alkalmazásával még a mostanihoz hasonló enyhe téli időjárás esetén is nagyjából négy
hónapos síszezont lehetne biztosítani. A mesterséges körülmények között előállított, tömörített hóréteg
akár a tízfokos meleget is kibírja. Egy ilyen beruházás esetén azonban fontos feladat a közlekedés
feltételeinek biztosítása, ezért a 28-as busz fordulójánál új parkolót kell majd kialakítani, emellett
síbuszok üzemeltetésével, illetve a fogaskerekű pályájának meghosszabbításával lehetne javítani a sípálya
megközelítésén. A fogaskerekűt indokolt lenne a Moszkva térig, illetve a Normafáig továbbvezetni. Ennek
módjáról a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már kidolgozott egy imponáló tervet, amely külső
források bevonásával is számol - e szerint igénybe vehetnénk a svájci állam támogatását, ami külön keretet
biztosít a hegyi vasutak kialakítására. Mivel a tömegközlekedés fejlesztése a főváros feladata, a városháza
képviselőjével, Hagyó Miklós főpolgármesterhelyettessel is elkezdtük már a tárgyalásokat.
Milyen további fejlesztéseket kíván végrehajtani az önkormányzat 2007-ben?
- Tavasztól elindul az elektronikus ügyintézés a polgármesteri hivatalban, hogy egyszerűbbé, kényelmesebbé
tegyük az ügyintézést az itt élő polgárok számára. Annak érdekében, hogy minél kevesebbszer kelljen bemenni
a hivatalba, otthonról, interneten keresztül is el lehet majd intézni számos ügyet. Meg kell még említenem,
hogy tervezzük a Kerületi Szabályozási Terv (KSZT) felülvizsgálatát, annak ugyanis, véleményem szerint,
olyan eleven szabályozássá kellene válnia, ami minket szolgál, s nem valamiféle bürokratikus akadályként
létezik. Ezért a KSZT-t folyamatosan korrigálni kell - úgy, mint Németországban, Svájcban vagy Ausztriában,
ahol az építési szabályokat rendszeresen az élet változásaihoz igazítják.
A kormány idei megszorító intézkedései milyen módon hatnak a kerület működésére?
- Ez az esztendő pénzügyi szempontból rendkívül feszes lesz. Sosem a pénzbőség volt jellemző az
önkormányzati szektorra, de idén a "Gyurcsány-csomag" minden eddiginél jobban megtekerte a prést. Az
alapfeladatok ellátására kapott normatív támogatások egy része nemcsak reálértéken, hanem nominálisan is
jelentősen csökken, például az óvodások, általános iskolások után járó összegeket egészen durva mértékben
vágják vissza. Mindemellett növekednek a közterhek, és ez olyan feszültséget teremt az intézmények
fenntartásában, amire még nem volt példa. A közoktatási törvény tavaly nyáron történt módosítása folytán a
kerület iskoláiban dolgozó ötszáznyolc pedagógusból akár több mint nyolcvanat kell majd elbocsátani. Eddig
évente egy-másfél milliárd forinttal egészítette ki az önkormányzat a csökkenő állami támogatásból
keletkező hiányt saját ingatlanvagyonának eladásából, az értékesíthető ingatlanvagyon azonban mára
lényegében elfogyott, és ami maradt, az már nem kelendő. Ebben a helyzetben sokkal racionálisabb és
fegyelmezettebb vagyongazdálkodásra kell rátérnünk. Emiatt vált szükségessé a helyi adórendelet módosítása:
több kerület példája után itt, Hegyvidéken is élnünk kellett a kommunális adó kivetésével. Fontosnak
tartottam, hogy szociálisan finomítsuk ezt az adónemet, ezért mentességet kaptak a rászorulók, a családok
is kedvezményeket vehetnek igénybe gyerekszámtól függően, emellett a lakások méretétől is függővé tettük az
új adó összegét. A kommunális adót azonban a rendeletünk szerint csak egyetlen célra, az utak, járdák
felújítására lehet fordítani. A járda- és útfejlesztési alapba befolyó pénzeket a Hegyvidéki Útfejlesztési
Testület felügyeli majd, amely a kerület választókörzeteiből delegált képviselkből áll össze. Ennek a
testületnek kell majd a fejlesztések elveire, szempontjaira, a munkák sorrendjére javaslatot tennie az
önkormányzatnak. Bízom abban, hogy ha az emberek pontosan tudni fogják, mire használjuk fel a pénzüket,
akkor a képviselőtestületünk egyébként egyhangú döntése elfogadható lesz számukra.
Véleménye szerint kellően differenciált a kommunális adó? Hiszen például az a nyugdíjas, aki egy
nyolcvanegy négyzetméteres lakásban él, ugyanannyit fizethet, mint egy nagyvállalkozó, akinek több száz
négyzetméteres háza van a kerületben...
- Aki rászorult, például valamilyen rendszeres szociális támogatási formában részesül, nem kell fizetnie.
Ha valaki nehéz anyagi helyzetben van, de nem tartozik a segélyezettek körébe, méltányossági alapon kérheti
a jegyzőtől a kommunális adó elengedését. Bár igyekeztünk ezt az adónemet érzékenyebbé tenni a szociális
helyzet szempontjából, nem tudtuk tökéletessé formálni, mert korlátokat szab a jogszabályi környezet. Azért
úgy érzem, így is egy jóval igazságosabb rendeletet fogadtunk el, mint például a VII. kerület, ahol
mindenkinek a törvényileg meghatározott legmagasabb összeget kell befizetnie. Természetesen a későbbiekben,
a kezdeti tapasztalatok figyelembevételével, még van mód az adózás feltételeinek korrigálására.
Ígérheti-e polgármesterként, hogy ebben a ciklusban már nem lesznek újabb adóterhek?
- Semmit sem szeretnék ígérni, ráadásul a kormány által kiszivárogtatott ingatlanadó az önkormányzattól
teljesen függetlenül kerülhet bevezetésre. Sokan elit, gazdag kerületnek gondolják Hegyvidéket, ám ez
koránt sincs így. Azzal együtt, hogy a legtöbb gazdag ember itt él, sok szegény polgára is van a
kerületnek, akikről gondoskodnunk kell. Ugyanakkor itt nincs más olyan mértékű ipari tevékenység, ami
komolyabb bevételi forrást jelentene az önkormányzatnak. Ahhoz, hogy a céljainkat az egyre romló pénzügyi
környezetben el tudjuk érni, át kell gondolni a helyzetünket. Vagy a lassú, folyamatos lecsúszást
választjuk a főváros és az ország egészével együtt, vagy igyekszünk saját kezünkbe venni a sorsunkat. Én ez
utóbbit tartom jónak.
K. D.