Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Korcsolyázás négy keréken

Bár lapzártánkig havat az idei télen csak a karácsonyi képeslapokon láttunk, aligha húzzuk ki a száraz időszakot tavaszig. Hasznos lehet megfogadni a következő tanácsokat - nem csak a kerület magasabb részein élő olvasóinknak.


Fokozott óvatosságot követel a síkos úton autózás.
Kerüljük a hirtelen gyorsítást, fékezést!
Felkészülni...

Már indulás előtt is vannak teendőink: az autót teljesen meg kell szabadítani a hótól, jégtől. Érdemes először kefével letakarítani a tetőt, az ablakokat, majd a karosszériát, szükség esetén pedig lekaparni vagy jégoldóval megtisztítani az üvegeket. A lusta vezetők elmélete szerint elég a szélvédőn egy kis rész, ahol kilátnak, a kocsi többi részéről úgyis leolvad a hó. Ez igaz - addig viszont fogalmuk sincs a körülöttük történő eseményekről, a felmelegedő autóról pedig a mögötte menőre fújja a havat a menetszél, végül pedig nagy darabokban esik az úttestre a hókupac.

A meleg levegő ablakokra irányításával eltüntethető a pára, az ablaktörlővel pedig az eső vagy hó; ne feledkezzünk el azonban arról, hogy a csapadék vagy az útról felcsapódó nedvesség nemcsak a szélvédőt, hanem az annál sokkal előbbre és lejjebb lévő fényszórókat is hamar bepiszkítja, ezért azokat időről időre szintén meg kell tisztítani, akárcsak a hátsó lámpatesteket. Kapcsoljuk be a világítást nappal is, a ködlámpákat viszont csak indokolt esetben, nagy ködben vagy sűrű havazásban.

Mindig vigyünk magunkkal nagy kefét, jégkaparót, jégoldót, hosszú útra mobiltelefont, pokrócot, kislapátot, zseblámpát, vontatókötelet, egy kis zsák homokot vagy sót, szőnyeget az esetleg kipörgő kerék alá. A gyenge akkumulátor úgysem bírja nyárig, cseréljük ki mielőbb. Ügyeljünk rá, hogy legyen téli szélvédőmosó a tartályban és benzin a tankban, utóbbi nemcsak a haladáshoz, a fűtéshez is nélkülözhetetlen. Ha nem muszáj, ne húzzuk be a kéziféket, mert befagyhat. A hólánc csak akkor segíthet, ha fel is tudjuk szerelni, célszerű ezt nyugodt körülmények között gyakorolni.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a téli gumik fontosságát. A nyári abroncsok már +7 Celsius-fok alatt megkeményednek, romlik a tapadásuk, a téli gumik más összetételük miatt megőrzik rugalmasságukat, nagyobb barázdáikból könynyebben tisztul a hó. Elég-e csak a hajtott kerekekre téli gumit szerelni? Nemhogy nem elég, de - kevesen tudják - tilos is; a vezető úgy érezheti, ura a helyzetnek, közben pedig kicsúszik a kocsi fara vagy eleje, forró pillanatokat vagy rossz esetben tragédiát okozva. Ne feledjük: szezonban a legolcsóbb téli gumi is jobb tulajdonságú, mint bármelyik nyári!


Téli gumi: nem kötelező, de hasznos
...rajt!

Most nézzük, melyek a téli vezetés alapszabályai. Hirtelen fékezés, gyorsítás vagy irányváltozás megcsúszáshoz vezethet, ezért kerüljük ezeket. Ha az autó nem akar elindulni, kipörögnek a kerekei, finoman, esetleg kettes fokozatból indulva, vagy a kocsit előre-hátra hintáztatva próbálkozzunk. Padlóig nyomott gázzal egy fél métert sem fogunk mozdulni, de legalább megfigyelhetjük, milyen a sebességmérő szerint hatvannal menni, miközben egy helyben maradunk.

Az állóra fékezett kerék nem irányítható. Blokkolásgátlós autónál az elektronika odafigyel erre, régebbi típusoknál viszont ez is a mi dolgunk. Óvatosan fékezzünk; ha a kocsi kereke mégis blokkol, és csúszni kezd, inkább engedjük fel a pedált, csak így találhatunk vissza a helyes útra. Használjuk a motorféket, de vigyázzunk, mert visszaváltáskor könnyen megcsúszhatunk.

Ha gyorsításkor pörögnek ki a kerekek, vegyünk vissza a gázból. A jeges út nyolcszor csúszósabb a száraznál - e szerint válasszuk meg a követési távolságot. Jegesedés már +3 Celsius-foknál előfordulhat, a hó alatti jégréteg különösen alattomos, számítsunk rá!

Hegyi jellegzetességek

Nem ritka, hogy nagy havazásnál egy-egy hegyi utcába csak napok múlva jut el az első hókotró. Friss havon, sík terepen még viszonylag könnyű közlekedni, letaposott úton, meredeken annál nehezebb. Ne hagyjuk felgyorsulni az autót, motorfékkel, finom fékezéssel próbáljunk leereszkedni (vagy visszaereszkedni, ha nem tudunk feljutni). Végső esetben a járdaszegélynek vagy a hófalnak kormányozva kapunk még egy esélyt a megállásra. Ne parkoljunk ilyen utcákban vagy ilyen utcák alatt, nehogy valaki a mi járművünk segítségével állítsa meg a sajátját.

Ha menthetetlenül elakadtunk, fi gyelmeztessük erre a többieket, már az utca tetejénél, úgy, hogy még el tudják kerülni az ütközést. Előfordulhat, hogy ott kell hagynunk az autót: ilyenkor kössük ki a vontatókötéllel kerítéshez, villanyoszlophoz, nehogy magától vagy egy nekiütköző másik autótól lecsússzon. Közben figyeljünk arra, hogy egy pillanatra se álljunk a kocsi elé.

Kis odafi gyelés, óvatosság, némi szerencse - reméljük, a téli autózás annak szépsége miatt marad emlékezetes.

Féjja Zsolt