A szabad fantáziájú alkotóművész
Titkó Ildikó alkotásaiból nyílt kiállítás Tamásiban. Lapunk grafikusa eddigi pályafutása keresztmetszetét
adja, ezzel lezárva életének egy szakaszát.
|
A tamási Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Makovecz Imre által tervezett kupolagalériájában
megrendezett kiállításon a művésznő számadást adott eddigi pályafutásáról, mintegy vízválasztó vonalat
húzva múlt és jelen között: "ezt tettem a 2004-ben elkészült diplomamunkám benyújtása óta tegnap estig".
Titkó Ildikó bőrművesként végzett a nyíregyházi művészeti szakközépiskolában. Hogy mégis grafikus lett
belőle? Egyszerű történet, mondja Ildikó. Ötödéves korában megnyert egy országos rajzversenyt. Sem a bőr
mint művészeti alapanyag, sem a tágabb értelemben vett iparművészet nem érdekelte igazán, annál inkább
vonzódott a szabadkézi rajzoláshoz. Tanulmánymunkáiban festők műveinek reproduktív feldolgozásaiban vált
nyilvánvalóvá tanárai számára, hogy nem mindennapi rajztehetség lappang e csendes kislány szerénysége
mögött. A Képzőművészeti Egyetemen képgrafika szakra jelentkezett, mert a színekben még nem volt olyan
biztos, mint rajzainak fekete-fehér világában.
|
A kiállításon közel negyven munkája szerepel, az említett életszakasz lezárásának megfelelően, lekerekített
koncepciók szerint válogatva. A képek gerincét az egyetemi évek tanulmányai, a teljes időszakot felölelő
szabadgrafikák és néhány lapillusztráció adják. Még a "be nem avatott" látogató számára is nyilvánvaló,
hogy Titkó Ildikót időről időre meghatározott központi téma érdekli, s művei e szakaszokban aszerint látnak
napvilágot. A művésznőt napjainkban a tömegpszichózis foglalkoztatja leginkább.
- Rengeteg ember mind külön világ, mégis tömegben egyenszabály kódok mentén mozognak, viselkednek,
reagálnak azonos körülmények között. Úgy érzem, amikor rajzolom egy tengerpart, forgalmas utca vagy egy
felvonulás alakjait, bárki lehetnék közülük. Minden egyes figurám gondolatait belülről olvasom. Tudom, mit
akarnak, mi jár a fejükben. Ennek ellenére megmaradok kívülállónak. Mindössze figyelem őket.
Ildikó vidékről került Budapestre, a városi zsúfoltság számára traumát jelentett. Hogyan lehet így élni? -
kérdezte akkor önmagától. Az évekig tartó megfigyelés azt eredményezte, hogy a mozaik formában is
jelentkező tömegrajzokban megjelentek a társadalomkritika jelei. A rajzok nem csupán ábrázolnak, már
üzenetük is van a tárlat látogatói számára.
Reméljük, Ildikó következő útszakasza számára sikert, lapunknak számos egyéni illusztrációt szül a jövőben.
S. Gy.