Tolatólámpás szolgálat
A Fővárosi Autóbuszüzemet 1966-ban olvasztották be az újonnan alapított szervezetbe, a Budapesti
Közlekedési Vállalatba. Az új cég számos átszervezést, sőt díjkorrekciót hajtott végre, utóbbit
természetesen állami engedéllyel. A viteldíjak lényegesen egyszerűbbek, áttekinthetőbbek lettek, a jegyek
kezelésére speciális, az utasok által használandó lyukasztógépeket szereltek fel a járművek belsejébe.
Ezzel az addig a kocsikon szolgáló kalauzok munkája feleslegessé vált, és szép lassan felszámolták ezt a
munkakört. Sokan nehezen találtak új állást, bár a vállalat komoly erőfeszítéseket tett azért, hogy
lehetőleg a cégen belül tudják tovább foglalkoztatni azokat, akik erre igényt tartottak. Az
autóbuszkalauzok a munkaköri leírásuk lapján, de a legtöbbször a valóságban is, a járművek "lelkei" voltak,
mivel a hosszú üvegfallal elválasztott vezetőfülkében ülő gépkocsivezetők kevésbé érintkeztek az utasokkal.
A kalauzok egyik feladata a járművek tolatásánál való segédkezés volt, főleg azokon a végállomásokon, ahol
az autóbuszok megfordulásához nem volt elég hely.
"A kalauz a bal kezének felemelésével a közúton közlekedők részére figyelmeztető jelzést, jobb kezével,
karlendítéssel a gépkocsivezetőnek a tolatás megkezdésére ad jelzést. Ezeket a jelzéseket folyamatosan a
tolatás befejezéséig ismételni kell. Ha a kalauz olyan jelenséget észlel, amely miatt az autóbuszt azonnal
meg kell állítani, az oldallemez kopogtatásával köteles megállító jelzést adni." Az egyik utolsó, részükre
készült oktatókönyvből idézve látható, hogy a kalauzok minden apró részletre gondosan ügyeltek, és a
jegyeladáson felül sok egyéb más teendőjük is akadt.
A kalauzi munka megszűntével az említett szűk terű végállomások azonban még sokáig megmaradtak, ezért az
előbb részletezett tevékenységet az úgynevezett tolatólámpás szolgálattal pótolták (egy helyen, a Jablonka
úton csak akkor tudták ezt felszámolni, amikor megjelentek a midibuszok Budapesten). A XII. kerületben
ilyen szolgálatot az azóta a buszt teljesen nélkülöző Irhás árokban (8-as), az 53-as Hó utcai, a 28-as
Zugligeti úti, valamint a 39-es Goldmark Károly utcai végállomásán találhattunk. Alkalmi jelleggel a
Normafánál is (Sí-busz, 90/A) volt. Lehet, hogy olvasóink emlékeznek más ilyen helyre is.
A szolgálatot ellátók nappal a szokásos fehér szegélyű, piros belsejű körtárcsával dolgoztak, szürkülettől
azonban előkerült a "csodalámpa", amelyet így ír le az oktatókönyv: "két szembenéző oldala piros üveggel, a
másik két oldala pedig sötét lappal van ellátva". Az "Aladdinoknak" kellett gondoskodniuk az üvegek
tisztításáról, sőt arról is meg kellett győződniük, hogy van-e kellő mennyiségű olaj a lámpában.
De sokat kellett várni a késő őszi időben a busz érkezéséig, hogy megcsodálhassam az igen rövid
lámpalóbálást! Kérésemre édesapámmal újra és újra hosszasan ácsorogtunk a végállomáson a következő
"szertartásig". Később, már felnőtt szemmel azt láttam, hogy ezek a végállomások "élnek", nem
elhagyatottak. A külvárosi helyszín ellenére mindig a teljes üzemidőben ült ott valaki, aki jegyeket adott
el, beszélgetett a helybéliekkel, néha, ha jó volt az idő, és ritka a járat, csak úgy kötögetett vagy
olvasott, és a közeledő, jellegzetes motorzajra azon nyomban felkelt és szolgálatba állt.
Kertész István