Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Ügyfélkapu

Ahhoz, hogy igénybe vehessük a különböző közigazgatási szervek által nyújtott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokat, és képesek legyünk belépni az ezek elérésére szolgáló kormányzati ügyfélkapun, szükség van egy személyes ügyfélkapu létrehozására.

A www.magyarorszag.hu internetes honlapon elérhető ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Segítségével a felhasználó egyedileg azonosított módon, biztonságosan kapcsolatba léphet elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel, intézményekkel. A személyes ügyfélkapu létrehozásához regisztráció szükséges.

Az ügyfélkapu-regisztrációt az ország bármelyik okmányirodájában, valamint az ügyfélközpontban (VI., Andrássy út 55.) is elvégezhetjük. A regisztrációt kérő magánszemélynek fel kell keresnie az okmányirodát, ahol igazolnia kell a személyazonosságát: ezt nevezik hitelesítésnek. Ezt érvényes személyazonosító igazolvánnyal, útlevéllel vagy 2001. január 1. után kiállított vezetői engedéllyel teheti. A regisztráció során ki kell tölteni egy adatlapot, valamint meg kell adni egy létező e-mail címet és felhasználónevet.

A megadott e-mail címre küldi majd a rendszer az egyszer használatos aktiváló kódot, ezért nagyon fontos, hogy valós címet adjunk meg. Az aktiváló kód öt napig érvényes. Az okmányirodában való személyes megjelenést megelőzheti egy ideiglenes regisztrálás, amihez az ügyfélkapu honlapján ki kell tölteni az oldalon található adatlapot. Az ilyen módon kezdeményezett regisztráció 30 napon belül bármely okmányirodában befejezhető. Aki rendelkezik elektronikus aláírással, az a honlapon lezárhatja a regisztrálási folyamatot, így nincs szükség okmányirodai hitelesítésre.

Ha megtörtént a személyes regisztráció, az ügyfélkapun az igénylő által megadott e-mail címre elküldött egyszeri használatra szolgáló jelszó (aktiváló kód) és belépési azonosító (felhasználónév) segítségével lehet belépni. Ezzel megtörténik a személyes ügyfélkapu aktiválása. A személyi adatok biztonsága és a későbbi ügyintézés érdekében az első belépés után azonnal meg kell változtatni a jelszót.

Amennyiben nem sikerült a megadott időn belül a kóddal aktiválni az ügyfélkaput, akkor a www.magyarorszag.hu honlapon, az ügyfélkapu adminisztrációs felületén, az "elfelejtett jelszó" menüpontban új, szintén öt napig érvényes kódot lehet kérni. Fontos, hogy a felhasználónevet ne felejtsük el, mert annak hiányában sem a kód aktiválását, sem új kód küldését nem kérhetjük.

Egy személyes ügyfélkapu létrehozása ingyenes, minden további létrehozásáért ügyfélkapunként regisztrációs díjat kell fizetni, amelynek mértéke jelenleg 2200 forint. A személyes ügyfélkapu érvényességi ideje alapesetben a rögzítéstől számított öt év. Az okmányirodai regisztráció során azonban ennél kevesebb idő is megadható. Az ügyfélkapuval kapcsolatban további információkat a 189-es, ingyenesen hívható központi zöldszámon lehet kérni.

Az ügyfélkapu aktiválása után már igénybe lehet venni több szolgáltatást, és elektronikusan is intézhetünk ügyeket, így például az APEH-nál adó- és járulékbevallást, adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését, az OEP-nél TAJ-nyilvántartással összefüggő szolgáltatásokat és így tovább.

ká