Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Úthibák és felelőseik

Ha nem vagyunk jók szlalomban, könnyen belehajthatunk egy kátyúba. Ilyenkor kártérítést kérhetünk.


Figyeljünk a pocsolyákra!
Fagypont körüli hőingadozás - ideális klíma kátyúk keletkezéséhez. A repedésekbe szivárgó nedvesség megfagy, és szétfeszíti a burkolatot. Ha nem vagyunk kellően óvatosak, és belehajtunk a kátyúba, szakad a gumi, hajlik a keréktárcsa, hogy csak a szemmel is rögtön látható sérüléseket említsük. A keletkezett kár akár több százezer forint is lehet - van remény azonban, hogy ezt megtérítik nekünk.

Az alapszabály, hogy panaszunkkal az út kezelőjéhez kell fordulni. Ez főutaknál a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., mellékutcáknál a helyi önkormányzat. A kárigényt öt napon belül jelentsük be; ehhez a bejelentő és a jármű adatain kívül közölni kell, pontosan mikor és hogyan történt az eset, és mekkora a kár becsült értéke. Nem érdemes túlzásokba esni: mondhatjuk, hogy alig haladt az autó, de a gödör miatt a teljes futómű tönkrement - csak épp nem hiszik el, és nem fognak fizetni. Általában elvárják, hogy tanúk is igazolják a kátyúba futást, legyen rendőrségi jegyzőkönyv és fényképfelvétel a baj okozójáról.

Gyakorlottabb autósok erre mind figyelnek, de azt sokan elfelejtik, hogy a sérült alkatrészeket is meg kell őrizni. Mindenképpen kérjük el ezeket a szerviztől, különben nem bizakodhatunk, hogy más állja helyettünk a javítási számlát. Ha mindezt megtettük, még mindig nem biztos a siker: amenynyiben jelzőtábla figyelmeztet az úthibára, garantáltan elutasítják kártérítési igényünket.

Féjja Zsolt