Jön a bitumencsík!
Kikezdte a budapesti utakat a szokatlanul változékony téli időjárás. Az alkalmanként napi tíz-húsz fokos hőingadozás miatt az utóbbi hetekben több ezer új kátyú alakult ki. Szerencsére a hegyvidéki utak a fővárosi átlagnál ellenállóbbnak bizonyultak, az úthibák többségének kijavítását garanciában vállalja a kivitelező.
Jelenleg is zajlik a 2008 év vége óta elvégzett kátyúzások utóellenőrzése. Az eddig átvizsgált huszonhat utcában nagyobb hibákkal nem találkoztak a kerület útellenőrei – tájékoztatta a Hegyvidéket Somogyvári Sándor. Az önkormányzat városüzemeltetési irodájának vezetője elmondta, hogy a pályázatban kikötött kétéves garanciális időn belül bármikor kérhetik a hibák kijavítását. A közvetlen balesetveszélyt jelentő kátyúkat haladéktalanul betemetik, míg a kisebb gödrökhöz, repedésekhez csak a jó idő beállta után nyúlnak. Ennek oka, hogy télen csak úgynevezett hidegkátyúzással lehet dolgozni, ami kevésbé tartós megoldás az időtálló, azonban technológiai okokból csak jóval fagypont felett alkalmazható meleg aszfaltozáshoz képest.
Somogyvári Sándor hangsúlyozta: a kerület mintegy háromszáz önkormányzati kezelésű útszakaszának felében végeztek el fenntartási, karbantartási munkákat az elmúlt két évben. Az önkormányzat szakemberei folyamatosan nyomon követik a kivitelezéseket, illetve rendszeresen ellenőrzik az átadott utcák állapotát. Ennek köszönhető, hogy jelentősebb utómunkálatokra eddig nem volt szükség. Az ismételten megjelenő kátyúk többsége a szokatlanul változékony időjárás rovására írható, ugyanis a napi több tíz fokos hőingadozás kikezdi az utak burkolatát. A hajszálrepedésekbe nappal befolyó víz éjszaka megfagy, és szétfeszíti a felső aszfaltréteget.
Annak érdekében, hogy a kijavított kátyúk ne képződjenek újra, a kerület egy új technológia kipróbálását tervezi. A Hegyvidéki Útfejlesztési Testület javaslatára a kivitelezőknek bitumenes tömítő szalaggal kell vízzáróvá tenni a közműépítés, illetve kátyúzás miatt megbontott útburkolatot.
mm.