Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Aranyos_Kis_Koalak_sikere

Aranyos „Kis Koalák” sikere

Kiválóan szerepelt a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium harmadik évfolyamosaiból verbuválódó „Kis Koalák” csapata a Bolyai Természettudományi Csapatversenyen. A négy diák a területi forduló megnyerése után az országos döntőben a második helyen végzett, ami ebben a korcsoportban az Arany iskola történetének eddigi legjobb eredménye.

Az első alkalommal a 2013–14-es tanévben megtartott országos Bolyai Természettudományi Csapatversenyt minden évben az általános iskolák 3–8. osztályos tanulói számára hirdetik meg. A nagyszabású tudáspróbán az aktuális természetismeret, biológia, kémia, fizika, földrajz tantárgyak anyagából kapnak kérdéseket a gyerekek.
A Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium négy diákja, Faludi Renáta, Kováts Zsigmond, Senánszky Bence Attila és Szécsényi-Müller Barbara „Kis Koalák” – ez ugyanis a kedvenc állatuk – néven indultak a harmadik évfolyamosok versenyén. Méghozzá igencsak eredményesen, hiszen a több mint félszáz csapat részvételével megrendezett körzeti fordulót országos viszonylatban a legmagasabb pontszámmal nyerték meg. Ezután következett a döntő, amelyben az írásbeli feladatsort is sikerrel teljesítették, így bejutottak az utolsó, szóbeli fordulóba.
Itt egyebek mellett az állat- és növényvilággal, nemzeti és nemzetközi ünnepekkel, népszokásokkal, földrajzzal, hungarikumokkal, fizikával, sőt betegségekkel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk. Arról is szó esett, hogy miért egyszerűbb környezettudatosan élni egy kertes házban lakónak, mint a városiaknak. A gyerekek szerint a nagyvárosiaknak sokkal nehezebb a dolguk, hiszen a legtöbb élelmiszert kénytelenek boltokban megvásárolni. Ráadásul az ételek és italok általában műanyag csomagolásban kaphatók, ami további környezeti terhelést jelent.
Volt, ami kicsit nehezebben ment, a keresztrejtvény például alaposan megizzasztotta a „Kis Koalákat”, pedig – ahogyan mesélték – az immunrendszer szót tudták, csak egy „m” betű hibádzott, ezért nem sikerült tökéletesen ez a feladat. Ennek ellenére a hegyvidéki csapat nagyszerűen helytállt, hiszen a szikszói iskola mögött, mindössze öt ponttal kevesebbet szerezve, a második helyen végzett, ami az Arany iskola eddigi legjobb eredménye.
Mint később elmondták, Barbarának a szóbeli felkészülés tetszett, mert akkor tudtak a legjobban együttműködni, csapatban dolgozni. Bencének a szóbeli feladat első kérdése jelentette a legnagyobb sikerélményt, ennek ugyanis ő volt a szakértője. Zsigmond az állatos kérdésekben érezte otthon magát, míg Renáta számára a színek és állatok párosítása bizonyult a legizgalmasabb feladványnak. Abban pedig valamennyien egyetértettek, hogy jövőre mindenképpen nyerni szeretnének, de a második helynél már biztosan nem adják alább.
A gyerekeket felkészítő Bartha Zoltánné Zsuzsa kiemelte, hogy már második osztály óta tudatosan készülnek a Bolyai versenyekre, a délutáni tehetséggondozás keretében, a hatodik órában foglalkozik a csapat tagjaival. Igénybe vették az internetet is, a diákok otthoni feladatokat kaptak, utánanéztek fogalmaknak, kifejezéseknek.
Ez is hozzájárul ahhoz, hogy minél jobban szélesedjen a látókörük, képesek legyenek az önálló ismeretszerzésre és ezek alkalmazására – amiket természetesen az iskolában, az órai képzés során leellenőriznek. Mindez meglátszik a tehetséggondozásban részt vevők iskolai előmenetelén, hiszen mindnyájan kitűnő tanulók.

M.