Kerékpárszállítás a tömegközlekedésben
A vírusfenyegetettség sokaknak segített meghozni a rég halogatott döntést: nyeregbe pattanni, és a napi rutinközlekedést kerékpárral megoldani. A néptelen utak mellett a balzsamosan kellemes időjárás is kedvezett a tekerésnek. Sokan most tették meg első kilométereiket a városban ezzel a nem éppen új, de mindenképpen forradalmi közlekedési eszközzel. A biciklisták megsokasodásával új igények, helyzetek is keletkeztek, például a tömegközlekedés használatával kapcsolatban.
Azok számára, akik akár csak egyszer is feltekertek már kerékpárral a belvárosból kerületünk szívébe, vagy a feljebb elhelyezkedő lakóövezetekbe, a Hegyvidék elnevezés nemcsak hangzatos név, hanem maga az izzasztó valóság. Kézenfekvőnek tűnik a megoldás: a reggeli kellemes gurulás után délután, munkából hazafelé, fáradtan vigye fel a drótszamarat a hegyre inkább a villamos, a busz vagy akár a fogaskerekű!
Ha csak a régi tömegközlekedési élményeinkre építünk, akkor könnyen rálegyinthetünk a remek elképzelésre: „á, úgysem szabad…” Pedig szabad. A BKK is felismerte, hogy a kerékpárosok nem csupán izgága útakadályt jelentenek, nemcsak a buszsávokat kell megosztani velük, hanem akár utasokká is válhatnak.
Az első „kísérleti fecske” a fogaskerekű volt, amelyen már majd’ három évtizede lehet kerékpárt szállítani. Az egyik kocsiban kialakított, eleinte 10, mára pedig már összesen 16 férőhely a kezdetekben ugyan okozott feszültséget, de mostanra szinte a békés egymás mellett élés szigetévé vált. A hegyi biciklisták megtanulták, hogy a kétkerekűekre külön jegyet kell lyukasztani, elfogadták, hogy a felismerhetetlenségig saras hegyikerékpárok nem kedvelt útitársak, és az utazóközönség is megbékélt az olykor vásári maskarákra emlékeztető ruházatban érkező „különcökkel”.A XII. kerületnek azonban csak egy viszonylag kis része érhető el a fogas vonaláról, így az sok kerékpárosnak csak komoly kitérő és súlyos időveszteség árán jelenthetne hazatérési alternatívát. Május óta a BKK nekik kedveskedik a bicikliszállítási lehetőségek bővítésével. Az egyetlen valódi hegyvidéki villamosvonalon, az 59-esen (az 59A-n és az 59B-n is) lehet kerékpárt szállítani, az erre kijelölt hely a szerelvény közepén, a vagonok végén található. A zöld táblával megjelölt ajtó közepén lévő kapaszkodó okoz némi kihívást a felszállásnál, és a kerekeket „be kell játszani” az ajtók mögé, de a rögzítésre szolgáló tépőzárakkal könnyen és gyorsan meg lehet barátkozni. A tépőzár nem a hagyományos fajta, de kis odafigyeléssel tökéletesen használható.
A villamosvezetők még csak napi néhány biciklis utasról számolnak be, így a jelenlegi igények kielégítésére nagyon jó a kezdeményezés. Probléma csak ritkán adódik: amikor két kerékpárosnál nagyobb társaság szeretne egyszerre utazni. Erre balesetvédelmi okokból nincs lehetőség, ám a következő szerelvényen is lesz két hely, így talán nem akkora gond.
A Hegyvidék határán hosszan fonódó villamosvonalakon is az 59-esnél megszokott Tátra típusú kocsik közlekednek. Ezeken, vagyis a 17-es, a 41-es, az 56-os (és az 56A), valamint a 61-es vonalán is lehet kerékpárt szállítani. (Sajnos ugyanezeken a vonalakon a modernebb, kényelmesebb, alacsony padlós CAF szerelvényeken még nem adott a lehetőség.) A bicajosok szempontjából érdekes korábbi, 80 kerékpárszállításra felkészített Tátra villamos tavasszal további 62-vel bővült, így sokkal gyakrabban érkezik majd a vágyott kocsi.A XII. kerületet érintő buszjáratok közül egyedül a 212-esre lehet kerékpárral felszállni, ott is csak járművenként eggyel, és csak hétvégén. Ez nem tűnik soknak, ráadásul a hétvégi szállítás kizárja a munkába járás megkönnyítését, viszont mivel a Boráros térről indulva bejárja Újbudát, majd a kerületen végigkacskaringózva felmászik a Normafához, a Hegyvidék nagy részét érinti.
A tömegközlekedés nyújtotta új lehetőségek megfontolásának legegyszerűbb és leggyorsabb módja, ha a BKK Futár okostelefonos applikációban az útvonaltervezés során beállítjuk a kerékpár opciót. A rendszer innen kezdve olyan útvonalat ajánl, ami biciklivel a leggyorsabb, és csak olyan járművekre irányítja a biciklistát, ami kerékpárszállításra alkalmas. Ilyen segédlet mellett már a meleg napokon sem lehet a sportos közlekedéssel szembeni kifogás az izzasztó hegymenet!
BI.