Ecset helyett érettségi
Szigeti Noémi orvosnak készül, a Semmelweis Egyetemre szeretne felvételt nyerni. Ezekben a napokban, mintegy százötven VMG-s évfolyamtársához hasonlóan, minden idejét és energiáját az érettségi vizsgákra való felkészülés köti le, ám nagyon várja már, hogy ezek véget érjenek – legszívesebben ismét festene, zongorázna, verseket írna.
– Hogy sikerült a magyarérettségi?
– Könnyebb volt, mint amire számítottam. Az első részében, a szövegértési feladat után egy érvelést írtam, a fiatalok versenyszerű sportolásával kapcsolatos érveket és ellenérveket sorakoztattam fel. A második részben a novellaelemzést választottam: Fekete István Tolvaj című műve kapcsán bemutattam, hogyan veszíti el egy gyermek a gyermeki világát.
– Volt a vizsgán bármi zavaró a megszokottól eltérő körülmények miatt?
– Furcsa volt, hogy végig maszkban kellett ülni. Ez a vizsga elején nagyon zavart, aztán ahogy elkezdtem írni, már a feladatra tudtam figyelni.
– Előnyt vagy hátrányt jelentett, hogy most nincsenek szóbelik?
– Magyarból, történelemből könnyebbséget jelent, valamint biológiából is, ahol nagyon nehéz az emelt szintű szóbeli. Viszont az angolt és a kémiát valószínűleg maximális pontszámmal tudtam volna teljesíteni, ezeknél hátránynak érzem, hogy csak az írásbeli maradt.
– Melyik tantárgy vizsgájától tart a leginkább?
– A mai magyarérettségi, úgy érzem, jól sikerült, és a matek miatt sem aggódom. Az angolban is biztos vagyok, már van egy C1-es nyelvvizsgám. A történelemtől kicsit félek, mert még nem végeztem teljesen az anyag átismétlésével. A jövő heti emelt szintű kémiától is tartok kissé, mert sok benne a számolás.
– Könnyebb vagy nehezebb az iskola helyett otthon felkészülni az érettségire?
– Több szempontból is különlegesebb a helyzetem a többiekéhez képest. Egyrészt azért, mert hat tantárgyból érettségizek, azaz nem volt olyan tárgy, amit ne kellett volna tanulnom. Angolból ugyan tehettem volna tavaly előrehozott érettségit, de a pluszpontokkal kapcsolatos bizonytalanságok miatt ezzel is vártam mostanáig. A távoktatás bevezetése nagy könnyebbséget jelentett számomra, ugyanis Martonvásáron lakom; amíg be kellett járni az iskolába, legalább napi két és fél órám ment el az utazásra. Nehézség volt ugyanakkor, hogy a személyes kontaktus hiánya miatt sokat kellett egyedül tanulnom – gyorsabban ment volna, ha az órán magyarázza el a tanár az anyagot.
– Mikor kezdődött meg az intenzív tanulás időszaka?
– Sokáig a legtöbben úgy gondoltuk, a járványhelyzet miatt biztosan eltolják az érettségiket. Két hete azonban bejelentették, hogy mégsem maradnak el a vizsgák, csak a szóbeliket törlik. A többiekhez hasonlóan a bejelentés előtt inkább pihentem, mert a suli eléggé igénybe vett bennünket – volt, hogy csak napi négy órákat aludtam –, azóta viszont reggeltől estig folyamatosan tanulok.
– Az érettségik után, ha ismét lesz szabad ideje, mit csinálna majd a legszívesebben?
– Ismét nekiállnék festeni, amit az utóbbi időben eléggé elhanyagoltam a sok tanulás miatt. Zongoráznék is, valamint elkezdenék verseket írni.
z.