Standby – kortárs magyar művészek szabadtéri kiállítása
A művészet mindig utat talál: amikor a múzeumok, kiállítótermek, galériák zárva tartanak, akkor szabadtéren – most éppen a MOM Kulturális Központ mellett. A koronavírus-járvány szülte kortárs reflexiókból született Standby tárlaton több mint negyven magyar alkotó fotó- és képzőművészeti reprodukciója tekinthető meg.
A biopiac, a Gesztenyés kert és a MOM Kulturális Központ melletti játszótér forgalmas helyek, így a járókelők már az első napon felfigyeltek azokra a kortárs művekre, amelyek a MOMkult Csörsz utca felőli kerítésén láthatók egy hónapig. Több generáció mutatkozik be a Standby (Készenlét) szabadtéri tárlaton, sokszínű, egyedi látásmóddal. Az alkotók meghívás vagy pályázat útján kerültek a kiállítók közé. A rendhagyó bemutató egyszerre kiállás a pandémia időszakában nehezebb helyzetbe kerülő kortárs művészek munkái mellett és főhajtás az egészségügy állhatatos dolgozói előtt.
Az egészségügyi riportfotókon a személyességet fedezhetjük fel, az életérzést közvetítő képek többféle aspektusból készültek. Ilyen Csudai Sándor drónfelvétele, Sághy Tímea divatsorozata az üres városban és Gömör Tamásnak a bulinegyedben készült képe, amin egy kirakati baba áll az üres Gozsdu udvar bejáratánál, magányt és elhagyatottságot jelképezve. Bach Máté anyák napján kapott le egy lányt, aki mintha önmagát akarná feldobni a színes maskarával a fején és a kezén – szürreális, érdekes kontraszt a lecsapott redőnyű kirakat a háttérben.
A járvány kiválthat depressziót, szorongást, de akár felszabadulást is. Ezeket az ambivalens érzéseket tükrözik a különböző stílusban készült figuratív festmények, amelyek között láthatók befelé fordulást kifejező portrék és reflexiók is a világ állapotára. Péterfy Ábel Horgászok című képe három távolságot tartó balatoni csónakost mutat felülnézetből. Ironikus Naomi Devil toalettpapírharcot szimbolizáló műve. A Lóvasút épületét örökítette meg Barakonyi Zsombor Splendid Isolationje: hangulatában találó a természetben álló magányos villamos.
Fehér László Nonója az alkotó unokájáról készült karantén idején, másik kiállított képe pedig az Önarckép tablettel. Méhes Lóránt Zuzu régi pop-artos sorozatát aktualizálta koronavírus-ábrázolásokkal. Azbej Kristóf hegyvidéki művész fúziós festménnyel jelentkezett, míg Szabó Ábel Baross tere évekkel korábban készült, előrevetítve a kiüresedő városokat. Különösen megragadó Verebics Ágnes Szőrmaszk című expresszív festménye, amelynek eredetije már el is kelt. Fontos információ, hogy az összes kép eredetije megvásárolható.
SzD