Nem csak a hegygerincen halad a Normafa felújítási programja
Szakítani kell azzal a nézőponttal, hogy a Normafa egyenlő a hegygerincen futó sétánnyal: ez egy hatalmas terület a Zugligettől Budakesziig, a Széchenyi-hegytől a Szépjuhásznéig – magyarázta beszélgetésünkben Pokorni Zoltán, hogy miért hoznak létre a völgyben is vonzó attrakciókat a látogatók számára. A fejlesztéseket nemcsak térben, hanem időben is „széthúzza” az önkormányzat, a Hegyvidék polgármestere szerint ugyanis látogathatatlanná válna a környék, ha egyszerre zajlana az összes építkezés.
– A Normafa-program egyik központi eleme valósul meg a síház melletti parkoló és buszvégállomás felszámolásával. Miért kellett évekig várni erre a fontos lépésre?
– Ahhoz, hogy végre rendbe tehessük a Normafa szívét, éveken át előre kellett dolgoznunk. A buszvégállomás megszüntetéséhez új végállomásokat alakítottunk ki a KFKI-nál és a csillebérci tábornál, a síház melletti parkoló felszámolása érdekében pedig a Konkoly-Thege Miklós út felső, zsákutcává váló részén hoztunk létre új parkolót. Ehhez meg kellett építenünk az Eötvös út új szakaszát, amely az egykori Hotel Olimpia területén halad keresztül. Szükség volt tehát arra is, hogy lebontsuk a sokáig üresen álló „kísértetszállót”, de a bontást megelőzően le kellett folytatunk a hosszúra nyúló kisajátítási eljárást, aminek eredményeképpen megvásárolhattuk az ingatlant. Nagyjából hét évvel ezelőtt terveztük meg a projektet, az eredmények most kezdenek látszani igazán. Megpróbálhattunk volna mindent egyszerre megépíteni, úgy azonban egy-két évre látogathatatlanná és élvezhetetlenné vált volna a környék. Ehelyett apránként, lépésről lépésre haladtunk a munkálatokkal – úgy, hogy közben mindenki azt érezhette, rend van a Normafánál.
– Az egykori parkoló helyén most egy kordonnal körbekerített munkaterület látható. Pontosan mi készül ott?
– Annak érdekében, hogy kitisztíthassuk a síház mögötti teraszos részt, ahonnan a legszebb kilátás nyílik a városra, lebontjuk a „vadnyugati” állapotokat tükröző deszkapalánkokat, bódékat. A lángossütő és a rétesező átkerül a régi parkoló helyén kialakítandó parkos területre, ahol sokkal szebb, modernebb kivitelben nyitnak újra. A területen fákat, bokrokat ültetünk, és persze számos padot, asztalt helyezünk ki. Az átalakítás második ütemében felszámoljuk a buszfordulót, amelynek a helyén közösségi tér lesz. Ez a sík, befüvesítendő rész alkalmas lehet például arra, hogy a Normafán zajló sportprogramok, iskolai csapatversenyek szervezői alkalmanként kitelepülhessenek, felállíthassák sátraikat. Jobb, ha erre a célra nem a természetvédelmi területet használják.
– Megszűnt az a hónapokon át tartó ideiglenes állapot, amikor egyszerre működött a Konkoly-Thege Miklós út felső, zsákutcává alakított szakaszán az új parkoló, valamint a régi parkoló a síház mellett. Elegendő a jelenlegi kapacitás?
– A járványhullám idejére, amikor sokan féltek használni a tömegközlekedést, megtartottuk mindkét parkolót. Most, hogy gyengül a járvány szorítása, bezártuk a régit, és már csak az újat lehet használni. Úgy látjuk, ennek a kapacitása elegendő hétköznap, hétvégén viszont háromszor-négyszer ennyi parkoló is kevés lenne. Ezért arra kérünk mindenkit, hogy ha teheti, közösségi közlekedéssel, busszal jöjjön, de ne feledkezzen meg a Libegőről sem, amellyel szintén könnyen és gyorsan fel lehet jutni a hegyre.
– Régóta tervben van a közösségi közlekedés fejlesztése…
– A Normafa-rehabilitációhoz két nagy közlekedésfejlesztési program kapcsolódik. Az egyik a fogaskerekű vasút korszerűsítése és a vonal meghosszabbítása: a cél az, hogy egy környezetbarát, kötött pályás közlekedési eszközzel juthassunk fel a Széll Kálmán térről a Normafához. A másik a Libegő fejlesztése, kapacitásának bővítése, szeretnénk ugyanis, ha az autósok inkább lent, a völgyben állnának meg, nem pedig a hegytetőn parkolnának. Mindkét program nagyon nagy léptékű, megvalósításukhoz a kormány támogatására és a főváros együttműködésére van szükség. A Libegő korszerűsítéséhez a terveken túl már a pénzügyi forrás is rendelkezésre áll, de a bonyolult tulajdonosi és vagyonkezelői viszonyok miatt még számos kérdést tisztázni kell az állammal, a fővárossal, valamint annak cégeivel, a BKV-val és a BKK-val.
– A már említett síház melletti terület rendezésén túl jelenleg milyen fejlesztések zajlanak a Normafa központjában?
– Az Eötvös út 48. szám alatti, rendbe tett villában és a mellette elkészült új épületben nyílik meg hamarosan a Normafa látogatóközpontja, várhatóan nyáron vagy az ősz folyamán. A központban lesz kávézó, öltöző, sportszerkölcsönző, és ez az épület rejti magában a műszaki kiszolgálófunkciókat, például a víztározót is, amelyre az ezután kialakítandó gyakorló-gyereksípálya üzemeltetéséhez lesz szükség. Vízcsövek földbe helyezésével megkezdődött az Anna-rét melletti szánkózó- és sífutóterület hópótlásának előkészítése a szükséges természetvédelmi engedélyek alapján. A Normafa Síház rendbetétele az idén ősszel indul: a közel százéves épület vendéglőként újul meg, kis pavilonnal egészül ki.
– A Normafa rehabilitációs programjának egyik fontos célkitűzése a „használat széthúzása”. Mi minden történt ennek érdekében?
– Szakítani kell azzal a nézőponttal, hogy a Normafa egyenlő a hegygerincen futó sétánnyal. Ez egy hatalmas terület a Zugligettől Budakesziig, a Széchenyi-hegytől a Szépjuhásznéig. Az egész részt próbáljuk vonzóvá tenni, nem csak a felsőt. Ezért hoztuk létre a Fácános teret a Harangvölgy aljában: a hajdani belügyminisztériumi kiképzőközpont barátságtalan téglakerítésének lebontásával egy szűk, levegőtlen helyből tágas teret hoztunk létre, buszfordulóval, parkolóval. Rendbe tettük a térre néző egykori Fácán vendéglő épületét, ahová a Zugligeti iskola felső tagozata költözött, mellette pedig jelenleg is zajlik a Hild-villa homlokzati rekonstrukciója. A kormánynak tett javaslatunk alapján, a Szépművészeti Múzeummal együttműködve, Aba-Novák múzeum jöhetne létre a villában. Ha a Zugligeti úton lejjebb megyünk, a Lóvasúthoz érünk, amelynek műemléki rekonstrukciója számos díjat kapott. Ott is egy hosszú parkolót alakítottunk ki, hogy inkább a völgyben álljanak meg az autósok, és gyalog vagy Libegővel jöjjenek fel a hegyre. Előttünk áll még az egykori 58-as villamos végállomás-épületének felújítása a Niche kemping területén, a műemlék helyreállítása az év végén kezdődne el. Mellette egy rendes, egész télen használható jégpályát építünk azon a helyen, ahol a kemping üzemeltetője alkalomszerűen, ha az időjárás engedte, eddig is lehetőséget biztosított a korcsolyázásra. Terveink szerint nyitottabb lesz a terület, ami mindmáig egy eldugott, titkos kincset jelent sokak számára.
k.
Megkezdődött az Anna-rét melletti szánkózó- és sífutóterület hópótlásához szükséges vízvezeték-hálózat kialakítása. A fejlesztésről következő lapszámunkban beszélgetünk Mikó Gergellyel, a Normafa Park Fenntartó és Üzemeltető Intézmény igazgatójával.