A lakók szavaztak a Diós árok járdájáról
Szavazásra bocsátotta a Diós árokban tervezett járda kialakításának módját a Hegyvidéki Önkormányzat, a megvalósítás a lakók döntése alapján kezdődött meg a napokban. Régóta várt forgalomtechnikai fejlesztésről van szó, ami jelentősen növeli majd a gyalogosbiztonságot. A részletekről Szálka Miklóst, a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület korábbi elnökét kérdeztük.
- Miért van szükség a járdaépítésre?
- Elsősorban azért, mert ezen a részen, azaz a fogaskerekű János kórház megállója felett, egy hosszú szakaszon egyáltalán nincs, vagy nem volt járda. Emiatt azok, akik a páros oldalon laknak, kénytelenek gyalogszerrel is az úttesten megközelíteni a megállót, illetve átmenni a szemközti oldali járdára, ugyanis felfelé zebra sincs belátható távolságban. Hat évvel ezelőtt súlyos baleset történt a kórház oldalsó gépkocsibejáratánál, a Diós árok 10. számmal szemben. Egy idős hölgy szeretett volna a járdán közlekedni, és átment az úttesten, ahol elgázolták. Az utóbbi években azért fokozatosan javult a helyzet, az önkormányzat 2018-ban a buszmegálló és a 10/b épület között megcsináltatta a járdát, ám ez még mindig nem ér el a fogaskerekű megállójáig.
- Sokakat érint a járda hiánya?
- Mindenképpen! Gondoljon bele, mennyi ház van a Diós árok páros oldalán! De nem csak az ott lakók számára áldatlan ez a mostani helyzet. Arra jár több száz ember a Rőzse utcából a fogas megállójához, sok a kisgyermekes család, a babakocsis anyuka, akiknek még nehezebb a közlekedés. Kénytelenek átmenni a másik oldalra, viszont, ahogy már mondtam, nincs zebra, miközben nagyon nagy lett a forgalom, lefelé gyorsan haladnak az autók. Ez rendkívül veszélyes állapot, amit meg kell szüntetni.
- Emiatt javasolta az építkezést?
- Rengetegen megkerestek, kettős minőségben álltam az ügy mellé. Egyrészt én is a Rőzse utcában lakom, így naponta szembesülök a hiányzó járdával. Másrészt pedig a kezdetektől én voltam a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület elnöke, ami azért fontos, mert ennek a választott civil szervezetnek a felelőssége a kommunális adóból befolyó bevétel lehető legcélszerűbb felhasználása. Örülök, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat ezúttal is elfogadta az érveinket, és elkészülhet a járda. Ebben nagy szerepe van Bernyák Adrienn helyi önkormányzati képviselőnek, Fonti Krisztina alpolgármesternek és Pokorni Zoltán polgármesternek, akik támogatták a kezdeményezésünket.
- Ráadásul ez egy olyan fejlesztés, amiről a lakók is véleményt mondhattak, és mondtak is.
- És ez nagyon fontos! Az önkormányzat közvéleménykutatást készített arról, hogy milyen legyen a gyalogút. Három lehetséges kialakítás közül választhattak a szavazók. Az A-változat szerint az útszegély és a telekhatárok közötti zöld területre építjük meg a járdát, de ebben az esetben tizennégy fát ki kellett volna kivágni, kettőt pedig átültetni. A B-verzió lényege, hogy részben az útszegély és a telekhatárok közötti zöld területen, részben az úttest területén jön létre az új járdaszakasz. Fákat nem kell kivágni, viszont kilenc parkolóhely megszűnik. Végül, alternatív megoldásként, a járda helyett a Diós árok 10.-nél egy zebra létesül. Mivel a szavazók közel fele a B-változat mellett tette le a voksát, az önkormányzat ezt valósítja meg. Számomra is ez volt a legszimpatikusabb. Előzetesen végigjártam a környező házakat, és kértem a lakókat, hogy óvjuk meg a növényzetet. Ne felejtsük el, hogy a kerület így jelentős bevételről mondott le, hiszen ez olyan terület, ahol mindig telítettek a parkolók! Azt gondolom, ez ékes példája annak, mennyire fontos a nyílt párbeszéd az önkormányzat és a lakosság között, hiszen így lehet valóban a közösség érdekeit szolgáló döntéseket hozni.
- Hogyan néz majd ki a járda?
- A tervezés során gondoltak az idősekre, ezért a lépcsős résznél korlát készül. „Szerencsés” a helyszín, mert éppen itt van egy garázsfelhajtó rész, amin ki lehet majd kerülni a lépcsőket. Térkőből épül a járda – ennek az a jelentősége, hogy egyértelműen megkülönbözteti a garázskihajtóktól, és az autósok számára nyilvánvaló lesz, hogy ez a járda, ne parkoljanak ide.
sm.