Iskolabusz a Hegyvidéken – a szülők igent mondtak
A Hegyvidék Önkormányzat ismét segítséget nyújt a gyerekek biztonságos iskolába járásához. A tervezett új szolgáltatás egyrészt a szülők reggeli logisztikai gondjain segít, másrészt a csúcsforgalmi káoszt is lényegesen csökkentheti, ha a gyerekeket nem autóval viszik iskolába. Összehasonlításul: iskolai szünet idején nemcsak reggel, de egész nap mintegy 30%-kal kisebb a forgalom a városban mindenhol.
Az önkormányzat széles körű vizsgálatot folytatott és folytat a döntés megalapozására. A közlekedési szakemberek megkérdezése mellett a legfontosabb eszközzel élt: az iskolai levelezőprogramon keresztül kikérte az érintett szülők, családok véleményét. A kiküldött kérdőlapokra beérkező válaszok alapján érzékelhető, hogyan látják a szülők a problémákat, és mit preferálnának a lehetséges megoldások közül.
A tíz feltett kérdés a következő témaköröket tartalmazta:
- Mivel megy (jön) a gyermek iskolába(ból), és miért?
- Ha autóval megy, akkor miért teszi, miért nem egyéb módon (közösségi közlekedéssel, kerékpárral stb.) közlekedik?
- Vannak-e gondok az iskolai kiszállásnál, és ha igen, mik ezek?
- Váltana-e az iskolába menet módján közösségi közlekedésre, vagy ha lenne, akkor iskolabuszra?
- Mik lennének az iskolabusz használatának a feltételei, gyakorisága?
A kérdőívek eredményeként első lépésben a Virányos úti és a Sashegyi Arany János iskola elérését megkönnyítő lépések lehetőségét vizsgálja az önkormányzat. A felmérés eredményei a következőkben foglalhatók össze:
- A felmérésben érintett szülők 60%-a autóval, 20%-a tömegközlekedéssel és további 20%-a gyalog kíséri gyerekeit az iskolába. Az autós arány meglehetősen magas, ezért új, attraktív közlekedési eszköz kínálatán kell gondolkodni. A tömegközlekedést, gyaloglást választók motivációjaként az egészséges és környezettudatos életmódot jelölték meg a válaszadók.
- Az autót választók közlekedésieszköz-választását a következő szempontok befolyásolták:
- túl nehéznek találták a gyerekek által hurcolt iskolai és különórai holmikat;
- túl kicsinek találják gyereküket az önálló közlekedésre;
- nem tartják biztonságosnak egy kicsi gyerek számára a tömegközlekedést, különösen a reggeli csúcsforgalomban;
- a szülők munkahelyéhez vezető út érinti az iskolát, így csak az időt kell összehangolni, hogy együtt történjen az utazás. Mindezt biztonsági szempontok is megerősítik.
- A „Mama Papa buszt” használó szülők utalnak e közlekedési mód nehézségeire, történetesen arra, hogy az iskolák környékén főleg a reggeli csúcsidőszakban nincs szabad parkolóhely, és mivel sokan a kapuig szeretnék kísérni gyermeküket, ez óhatatlanul zsúfoltságot, ebből adódóan türelmetlenséget, idegeskedést eredményez. Többen felvetették a szakmai gyakorlatban elterjedt „K+R” Kiss and Ride parkolóhelyek iránti igényt.
- A közlekedésieszköz-váltásra vonatkozó kérdésnél a válaszadók fele pozitívan reagált az Iskola Busz létesítésére, vagyis – ha lenne – igénybe vennék annak szolgáltatásait. A szülők 20%-a a tömegközlekedés-használat mellett döntene, ha megfelelő kapcsolat lenne az iskola és a lakóhely között, valamint biztonságosan elérhetők lennének a megállók. A hozzátartozók további 20%-a inkább a gyaloglást, kerékpárt, rollert, egyéb kibocsátásmentes közlekedési eszközt választaná. Csupán a válaszadók 10%-a vinné gyermekét továbbra is autóval.
- Az Iskola Busz választásának feltételeire, igénybevételére vonatkozó kérdéseknél az alábbi szülői válaszok, vélemények szerepeltek:
- A szülők fele elkísérné gyermekét a buszmegállóig.
- A gyerekek 10%-a továbbra is gyalog járna iskolába, mert közel lakik.
- A szülők 10%-a egyedül is elengedné gyermekét az iskolába.
- A válaszadók 30%-a csak esetenként venné igénybe az Iskola Busz szolgáltatását, vagy maradna a tömegközlekedésnél, illetve az autóhasználatnál.
- Az Iskola Buszt igénybe vevők fele mind reggel, mind a tanítás végeztével igénybe venné a szolgáltatást, a válaszadók negyede csak reggel. A hazafelé irányban a válaszadók 15%-a bizonytalan a használatban, mert a különórák időbeosztásától függ, hogy tudnak-e élni a lehetőséggel.
A későbbiekben az iskolák környékén lévő zsúfoltság csökkentésének forgalomtechnikai lehetőségeivel foglalkozunk.
A vizsgált általános iskolákba járó kerületi alsós diákok lakcímeinek eloszlása
(Kék: Virányos Általános Iskola. Piros: Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
Szálka Miklós