Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Az átmenő forgalom öli meg a Hegyvidéket

Minél előbb meg kell szüntetni azt az áldatlan és folyamatosan romló állapotot, hogy a gépkocsivezetők – az útvonaltervező applikációk javaslatait követve – egyre többször használják alternatív útvonalként a lakó- és pihenőövezeteket összekötő mellékutakat. Az utóbbi években már napközben sem ritkák a forgalmi dugók, szinte megszokott látvány a folyamatos kocsisor, és sajnos nemcsak a belvárosban, hanem a Hegyvidéken is. A túlzott átmenő forgalom sok gondot és bosszúságot okoz, megkeseríti az itt élők életét.
Korábbi lapszámainkban már elmondta erről véleményét a szakértő, és szó esett arról is, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat széles körű felmérést indított az átmenő forgalom természetének minél alaposabb megismerése és a probléma mielőbbi megoldása érdekében. A kerület vezetése szerint határozott lépésekre van szükség, hogy a lakóterületek élhetők, az utcák pedig a túlzott forgalomtól mentesek maradjanak.
Az önkormányzat munkáját segítő szakértők szerint a Waze navigációs programrendszer segítségével kiszűrhetők azok a kisebb lakóutcák, ahol túl nagy a forgalom. Ezeken az utakon forgalomcsillapító eszközökkel talán el lehet érni az autósok lassabb haladását, vagy akár a „területidegen” átmenő forgalom részleges vagy teljes kiszorítását. Nem elfelejtve, hogy mindezek nem helyettesít(het)ik a szükséges forgalomszabályozási rendelkezéseket.
Az alábbi eszközök állnak rendelkezésre az átmenő forgalom kiszorítására (néhány ábrával illusztrálva):

  • az útpálya szélességének szűkítése a gyalogosok javára (1.);Az_atmeno_forgalom_oli_meg_a_Hegyvideket_1._abra
  • a keresztezések szegélylekerekítésének minimalizálása a gyalogátkelőhelyeknél (2.);Az_atmeno_forgalom_oli_meg_a_Hegyvideket_2._abra
  • gyalogátkelőhelyeknél jobb kilátás biztosítása a gyalogosok, különösen a gyerekek számára az útpályának a járda javára történő szűkítésével, ún. „fülek” létesítésével;
  • a járműforgalom vizuális terének szűkítése fasorok telepítésével (3.);Az_atmeno_forgalom_oli_meg_a_Hegyvideket_3._abra
  • sebességcsillapítás növényszigetek kijelölésével;
  • középső védett szigetek kialakítása a gyalogosok biztonsága érdekében (4.);Az_atmeno_forgalom_oli_meg_a_Hegyvideket_4._abra
  • kapumotívumok megjelenítése a védendő lakóterület ki- és belépési pontjain;
  • minikörforgalmak létesítése;
  • sebességcsökkentő küszöbök alkalmazása úgy, hogy a közösségi közlekedési járművek akadálytalanul haladhassanak;
  • fontosabb gyalogos átvezetések, keresztezések területének járdával egy szintre emelése;
  • egyes útvonalak, övezetek forgalom- és sebességcsökkentési célú össze- vagy széthangolása jelzőlámpás szabályozással.

(s)