Az átmenő forgalom öli meg a Hegyvidéket
Minél előbb meg kell szüntetni azt az áldatlan és folyamatosan romló állapotot, hogy a gépkocsivezetők – az útvonaltervező applikációk javaslatait követve – egyre többször használják alternatív útvonalként a lakó- és pihenőövezeteket összekötő mellékutakat. Az utóbbi években már napközben sem ritkák a forgalmi dugók, szinte megszokott látvány a folyamatos kocsisor, és sajnos nemcsak a belvárosban, hanem a Hegyvidéken is. A túlzott átmenő forgalom sok gondot és bosszúságot okoz, megkeseríti az itt élők életét.
Korábbi lapszámainkban már elmondta erről véleményét a szakértő, és szó esett arról is, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat széles körű felmérést indított az átmenő forgalom természetének minél alaposabb megismerése és a probléma mielőbbi megoldása érdekében. A kerület vezetése szerint határozott lépésekre van szükség, hogy a lakóterületek élhetők, az utcák pedig a túlzott forgalomtól mentesek maradjanak.
Az önkormányzat munkáját segítő szakértők szerint a Waze navigációs programrendszer segítségével kiszűrhetők azok a kisebb lakóutcák, ahol túl nagy a forgalom. Ezeken az utakon forgalomcsillapító eszközökkel talán el lehet érni az autósok lassabb haladását, vagy akár a „területidegen” átmenő forgalom részleges vagy teljes kiszorítását. Nem elfelejtve, hogy mindezek nem helyettesít(het)ik a szükséges forgalomszabályozási rendelkezéseket.
Az alábbi eszközök állnak rendelkezésre az átmenő forgalom kiszorítására (néhány ábrával illusztrálva):
- az útpálya szélességének szűkítése a gyalogosok javára (1.);
- a keresztezések szegélylekerekítésének minimalizálása a gyalogátkelőhelyeknél (2.);
- gyalogátkelőhelyeknél jobb kilátás biztosítása a gyalogosok, különösen a gyerekek számára az útpályának a járda javára történő szűkítésével, ún. „fülek” létesítésével;
- a járműforgalom vizuális terének szűkítése fasorok telepítésével (3.);
- sebességcsillapítás növényszigetek kijelölésével;
- középső védett szigetek kialakítása a gyalogosok biztonsága érdekében (4.);
- kapumotívumok megjelenítése a védendő lakóterület ki- és belépési pontjain;
- minikörforgalmak létesítése;
- sebességcsökkentő küszöbök alkalmazása úgy, hogy a közösségi közlekedési járművek akadálytalanul haladhassanak;
- fontosabb gyalogos átvezetések, keresztezések területének járdával egy szintre emelése;
- egyes útvonalak, övezetek forgalom- és sebességcsökkentési célú össze- vagy széthangolása jelzőlámpás szabályozással.
(s)