„A tanítást nem lehet megunni!”
Nyitott, támogató, befogadó, egyszerre újító és a hagyományokat is megőrző iskola a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium. Mindebben nagy szerepe van Patkó Lajos igazgatónak, aki tizenhat éve vezeti az oktatási intézményt, és kiemelkedő munkája elismeréseként nemrégiben életműdíjat kapott az önkormányzattól. Pályájáról, a tanítás szépségeiről és sok egyébről is kérdeztük őt.
- Mi vette rá, hogy pedagógus legyen?
- Higgye el, nem kellett rávenni! Egész életemben szívesen foglalkoztam gyerekekkel, ezért határoztam el, hogy pedagógus leszek. Környezettudatosságra, a természet szeretetére, a fenntarthatóságra akartam nevelni az utánam következő generációkat a biológián és a földrajzon keresztül.
- Milyen tárgyakat tanult?
- Biológia és földrajz szakra jártam az ELTE-re, előtte a Veres Pálné Gimnáziumban fizika szakos voltam. Talán nagy váltásnak tűnik, pedig nem az. A fizika alapozza meg a biológiát, és ott van a földrajzban is, gondoljunk csak a légköri jelenségekre, vagy a föld mélyében zajló folyamatokra. Elengedhetetlen a természet működésének megfejtéséhez, a mechanizmusok megértéséhez.
- Hogyan indult a pályája?
- Mindössze tizenhatan végeztünk az ELTE-n, és csak három-négy budapesti volt köztünk, szóval akkoriban – 1986-ot írunk – bizonyos szempontból szűk elitképzésen vettünk részt, így szoros volt a kapcsolat az egyetem és a hallgatók között. A földrajztanszék vezetője szólt, hogy az Arany János iskola biológia–földrajz szakos tanárt keres, én pedig éltem a lehetőséggel.
- Mit tudott akkor az iskoláról?
- Annyit, hogy egy erős iskola, de számomra ez nem volt szempont. Az sokkal inkább, hogy a természettudományok oktatása magas színvonalú. Ez az, ami számított.
- Fiatal pedagógusként voltak reformelképzelései?
- Hogyne lettek volna, de inkább újító szándéknak mondanám, amiben minden segítséget megkaptam. Az Arany már akkor is egy befogadó iskola volt, ahol a gyerekekre közösségként tekintettek és felkarolták őket – ahogyan minket, pályakezdő pedagógusokat is. Tizenkét évfolyamon folyt a tanítás, és szóba került, hogy legyünk nyolcosztályos gimnázium, amihez a biológia tanmenetét én dolgoztam ki. Aztán ebből semmi sem lett, ami nem volt akkora baj, hiszen a felső tagozaton és a gimnáziumban oktatók amúgy is összedolgoztak. Döntő többségük mindkét korosztályt, a felsősöket és a gimnazistákat is tanította, és ez ma sincs másként. Ami az újításokat illeti, nagyon büszke vagyok arra, hogy az 1990-es évek közepén sikerült beindítanom a biológia tagozatot. Így emelt szintű képzésen vehettek részt a diákok, versenyeken indultak, sok tanítványom jutott be az egyetemre. Amikor igazgató lettem, a 2008–2009-es tanévben ebből a tagozatból alakítottuk ki a reálosztályunkat, amiben a biológia kiegészült a fizikával, a kémiával és a földrajzzal.
- Mondhatni, hogy ez úttörő vállalkozás volt?
- Mindenképpen! Mellénk állt a Magyar Innovációs Szövetség és az MTA, mert népszerűsíteni akarták a természettudományokat, nálunk pedig a biológia tagozat jó alap volt ehhez. Olyan nagy cégek támogatták, mint az Elektronika77, a Richter, az EGIS – és nem csak azzal, hogy a segítségükkel tantárgyi laborokat tudtunk kialakítani. Előadókat küldtek, ötleteket adtak, megnyitották kapuikat az iskola előtt. Később ez az Öveges-programmal folytatódott, az Arany pedig ennek az egyik központja lett.
- Azért a humán vonal is kap elég figyelmet?
- Óriási hagyományai vannak nálunk a humán tantárgyak, valamint a nyelvek oktatásának, és én ezt igazgatóként is megőriztem. Iskolánkat a Sion-rend alapította, innen maradt ránk az angol, a francia és a német tanítása, amihez a kezdetektől ragaszkodtam. Ezért van a reálon kívül humán és nyelvi előkészítővel induló osztályunk a gimnáziumban. Felsőben sokan jönnek hozzánk emiatt, de legalább ennyire fontos, hogy így könnyebben meg tudjuk tartani a saját általános iskolásainkat. Azaz elsőtől egészen az érettségiig végigkísérhetjük az útjukat.
- A Sion-rend öröksége mellett más hagyományokat is ápolnak?
- Nemcsak a három nyelv oktatásában merül ki az alapítók iránti tiszteletünk, hanem az iskolai programokon keresztül is ápoljuk a Sion-rend örökségét. A hagyományőrzés része a néptánc iskolai oktatása, ezt még Timár Sándorral kezdtük, ma is élő a kapcsolatunk a Csillagszeműekkel. A néptáncoktatás pedig kiegészül a népszokások, a népi kultúra megismertetésével az alsós osztályokban.
- Sokadik igazgatói ciklusát tölti. Miért vállalkozott annak idején erre a feladatra?
- Tulajdonképpen az élet hozta így. Nekem már az is óriási megtiszteltetést jelentett, hogy pályakezdőként létrehozhattam a biológia fakultációt, és érettségire készíthettem fel. Nagyon hamar osztályfőnök lehettem, utána munkaközösség-vezető, majd tíz évig igazgatóhelyettes. Amikor az igazgatónk nyugdíjba ment, a tantestület tagjai ösztökéltek arra, hogy pályázzam meg a pozíciót. Megvolt bennem az ambíció, de nélkülük talán nem vágtam volna bele. Büszke vagyok arra, hogy engem nem felülről jelöltek ki, hanem az iskola közössége, a pedagógusok, a szülők támogatásával lettem igazgató. Köszönet érte!
- A természettudományos oktatás erősítéséről már volt szó, min változtatott még?
- Talán még nyitottabb, elfogadóbb, támogatóbb lett az iskola a vezetésem alatt, de ezek olyan értékek, amik amúgy is fémjelezték az intézményt. Meggyőződésem, hogy egy iskolának ilyennek kell lennie a tanárokkal, a diákokkal és a szülőkkel szemben. Egyáltalán nem elcsépelt, hogy mi egy nagy család vagyunk, így tekintünk egymásra. Örülök, hogy ebben a változó világban ilyenek tudtunk maradni.
- Minek tud még örülni, ha az iskoláról van szó?
- Annak, hogy hozzánk szeretnek járni a gyerekek. Nálunk szeretnek tanítani a pedagógusok. A nagyszerű közösségi életnek és persze a színvonalas oktatásunknak. Minden eredményre büszke vagyok, a legkisebbre is. A támogatás része, hogy elismerjük az apró sikereket, mert ami nekünk talán nem nagy dolog, lehet, hogy egy kis elsősnek óriási eredmény. Jár érte a dicséret.
- Soha nem érezte azt, hogy elég volt?
- A tanítást nem lehet megunni! Ha bemegy az ember az osztályba, annyi visszajelzést, életet, pezsgést kap, hogy folyamatosan megújul. Nekem furcsa azt hallani, hogy egy tanár fásultságot érez, vagy kiégett. A diákok, a kollégák, a szülők folyamatosan inspirálnak, rengeteg energiát adnak. Ezért is tanítok az igazgatói munka mellett, nem tudnám máshogyan elképzelni az életemet.
- Tehát elégedett?
- Igen, az vagyok. Jó ezt kimondani. Elégedett lehetek a pályámmal, a közös sikereinkkel, mindazzal, amit az iskolával elértünk. Boldogan végzem továbbra is a munkámat, amíg csak tehetem.
-sm-