Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Az_atmeno_forgalom_csokkenteserol_szolo_tanulmany_tanulsagai

Az átmenő forgalom csökkentéséről szóló tanulmány tanulságai

A Hegyvidék lakói évről évre egyre inkább észrevehetik, hogy különösen a csúcsidőszakokban folyamatosan növekszik a torlódás mind a fontosabb forgalmi utakon, mind szűk lakókörnyezetükben. Főleg a Zugligetben, Mártonhegyen élők érzékelhetik, hogy már a XII. kerület határa előtt megtelnek az utak, leginkább reggel. Ennek egyértelmű okát nem nehéz megállapítani: hirtelen megsokszorozódik az agglomerációs településekről érkező járművek száma.

A Budaörsre, Budakeszire kitelepültek magas motorizációs szintjükkel komoly gépjárműforgalmat, ezzel együtt környezeti ártalmat zúdítanak a XII. kerületre. A forgalom 70%-ot meghaladóan autóval jelenik meg a Hegyvidék határán, és úti céljának megfelelően a leggyorsabb eljutási, átjutási útvonalat választja, függetlenül attól, hogy ez széles főutakon vagy szűk lakóutcákban történik.

A XII. kerület legnagyobb része „nőtt” városszerkezettel rendelkezik, vagyis nem a feltételezett forgalomnövekedésre kiszabályozott utakból áll, hanem az egykori szőlők, gyümölcsösök dűlőútjai megmaradtak eredeti szélességükben, és az ingatlanok úgy lettek átsorolva többszintes beépítésű területté, hogy előtte nem épült ki a közlekedési infrastruktúra. Ezzel összefüggésben a tömegközlekedési járművek is az autók között araszolnak. A metrók inkább a belvárosiak számára elérhetők, szinte mindegyik vonal végállomása a központban van az agglomeráció helyett. Természetesen a főváros legzöldebb kerületébe költözők szempontjából rendkívül hátrányos, hogy szeretett lakókörnyezetükben megjelenik a dél-budai agglomerációból, Budaörsről, Budakesziről beáramló átmenő forgalom.Az_atmeno_forgalom_csokkenteserol_szolo_tanulmany_tanulsagai

A Hegyvidéki Önkormányzatnak évek óta határozott célja, hogy változtasson ezen a helyzeten. A kerület szívében a Városháza tér létrehozásával történő forgalomcsillapítás, az „Utazz és sétálj!” övezetek kijelölése, továbbá az egyéb forgalomszervezési intézkedések a kezdeti lépéseknek tekinthetők.

A tennivalók számbavételére pontosan meg kellett ismerni az átmenő forgalmat segítő „szökőútvonalakat”. Ennek érdekében a teljes kerületre kiterjedő vizsgálat zajlott 2024. február–áprilisban. A kerület „be- és kilépő” pontjai közötti átmenő forgalom útvonala, valamint a fontos belső célpontok közötti kapcsolatok a Waze navigációs rendszerrel lettek felmérve csúcsforgalmi időszakokban és azokon kívül. A program alapján lekérdezhetővé vált a javasolt útvonal a kerület úthálózati elemeiről, csomópontjairól.
Természetesen a főhálózat kimerülésével a program „beviszi” a forgalmat a kisebb, keskenyebb lakóutcákba, az ott élők erős egyet nem értésével. Tekintettel arra, hogy a közlekedők is ezt a programot használják, egyértelmű a helyzet a szökőutak kialakulásával. Erre vonatkozik a mellékelt ábra is. A pirossal jelölt utcaszakaszokat szökőútnak javasolja a Waze applikáció.
A következő fázisban részletesen meg kellett vizsgálni a szökőutakkal terhelt lakóutcákat, hogy csúcsidőszakban mekkora forgalom jelentkezik rajtuk. A kiválasztott utcákon reggeli forgalomszámlálással megállapítható volt, hol éri el a kritikus értéket a járművek száma, és milyen forgalomtechnikai intézkedésekkel lehetne csökkenteni ezt, köznapibban fogalmazva: mivel lehetne „elvenni a kedvét” a nem oda való forgalomnak az arra történő közlekedéstől.
A reggeli csúcsidőszakban a következő helyeken volt indokolatlanul nagy a forgalom: Béla király út (732 jármű/óra), Zugligeti út (444 jármű/óra), Mártonhegyi út (668 jármű/óra), Tóth Lőrinc utca–Ügyész utca (792 jármű/óra), Hóvirág út (292 jármű/óra), Ráth György utca: a Tóth Lőrinc utca és a Székács utca közötti szakaszon egyirányba mérve (384 jármű/óra), Alma utca (432 jármű/óra). Ezek olyan útvonalakat is érintenek, ahonnan az úthálózat szerkezeti sajátosságai miatt nem lehet egyszerűen kizárni a forgalmat, de meg kell próbálni csökkenteni annak negatív hatásait.
A tapasztalatok szerint az átmenő forgalom csökkentésének, kizárásának egyik legjobb eszköze a forgalmi rend megfelelő megválasztása. A forgalmi irányok nagyságának a Waze applikáció segítségével történő meghatározása és a helyi forgalomszámlálások eredménye alapján kijelölhetővé váltak azok az útvonalak, ahol a forgalmi rend javasolt megváltoztatásával lényegesen csökkenthető a jelenlegi átmenő forgalom.

A forgalmi rend megváltoztatására az alábbi területeken folynak további vizsgálatok:

  • a Mártonhegyi út forgalmának csökkentése;
  • a Mártonhegyet, Orbánhegyet érintő további forgalmi rendre vonatkozó javaslatok;
  • a Kissvábhegyet érintő forgalmi rend;
  • a Virányos út–Kútvölgyi út–Szilágyi Erzsébet fasor csomópontrendszer forgalmi rendje.

Korábbi cikkeinkben már foglalkoztunk azzal, hogy milyen eszközökkel lehet tenni a zavaró átmenő forgalom ellen. Azt is feltérképeztük, mely területek szenvednek legjobban az említett hatásoktól. A Hegyvidéki Önkormányzat eltökélt szándéka a megkezdett munka folytatása és forgalomtechnikai beavatkozásokkal a jelenleginél jobb életminőség biztosítása az érintett helyeken.

Szálka Miklós