Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A különböző anyagoktól kezd élni a kép

Rusztikus képmezők – külön-külön mindegyik alkotásra és átfogóan az egész válogatásra is érvényes Székács Zoltán festőművész új kiállításának címe. Bensőséges hangulatú munkái a Galéria 12 Egyesület kiállítóhelyén láthatók.

A 70. életévét nemsokára betöltő Székács Zoltán kiállításával folytatódik a kerek születésnapos alkotóművészek bemutatkozása a Galéria 12 kiállítóhelyén. A megnyitón Borza Teréz Ferenczy Noémi-díjas porcelán- és szobrászművész, a Galéria 12 Egyesület elnöke beszélgetett a festőművésszel, nem véletlenül: jól ismerik egymást, együtt végeztek az Iparművészeti Főiskola porcelán szakán.

Miért és mikor, milyen ihletre lett belőle festő? – hangzott el a kérdés. Székács Zoltán elmesélte, hogy a Képzőművészeti Főiskolára jelentkezett, kétszer is, de nem vették fel, s mivel többször nem volt ehhez türelme, az iparművészetit célozta meg. Ott azonnal felvételt nyert Schrammel Imréhez.A_kulonbozo_anyagoktol_kezd_elni_a_kep1

Másodévesen készített már teáskannát és mindenféle kerámiát, amikor egy iskolatársától megtudta, hogy aznap nem lesz korrektúra, mert a mester éppen „lövi a szobrot” (utalás Schrammel Imre híres, Lőtt oszlopok című művére). Akkor jött rá, hogy ez az egész nem arról szól, hogy „otthon farigcsálom a kávékiöntőket”, és onnantól teljesen másképpen közelítette meg a művészetet.

A főiskola elvégzése után a Finomkerámiaipari Műveknél lett tervező, ahonnan műveivel együtt kiküldték Bolognába, a nemzetközi lakberendezési és kerámiavásárra. Kint fedezte fel az itthon akkor még teljesen ismeretlen olasz absztrakt művészetet, például a zsilettel felhasított vásznairól elhíresült Lucio Fontana munkásságát. Elkezdte foglalkoztatni az informel, az arte povera, magával ragadta a modern olasz és spanyol festészet, ami egy kicsit kalligráfia, matériával, struktúrával foglalkozik, van benne mediterrán hatás, szabadság, anyagszerűség – és neki az anyaghasználat a kerámiatanulmányok révén benne volt a kezében.A_kulonbozo_anyagoktol_kezd_elni_a_kep2

A hely adottságainak megfelelően a Galéria 12-be egy válogatást hozott Székács Zoltán. Két viszonylag új képet a főfalon helyezett el, a meghívó plakátján szereplő fekete-fehér installáció is most készült, a hátsó falon pedig korábbi munkái láthatók.

Képei bensőséges hangulatúak, jó rájuk nézni – állapította meg Borza Teréz. A fekete-fehérek közt helyet kapott egy-két meleg színű alkotás is, a vöröses, barna színárnyalatok kombinációja különben is jellemző rá. Vastagabb festéssel, vakolással sok kollégája dolgozik, de mindegyiküknek megvan a maga szín- és formavilága. A Matéria csoportból, amelynek Székács Zoltán szintén tagja, néhányan el is jöttek a megnyitóra.

Kiderült, hogy lassan, sokszor hónapokig fest egy képet. Lírai absztrakt vagy lírai konstruktív – így nevezik stílusát a szakértők, mindkettő jellemző rá. Mivel nincs konkrét téma, modell, táj vagy csendélet, ki kell találnia, mi lesz a képen valami olyan, amivel meg tudja fogni a nézőt.A_kulonbozo_anyagoktol_kezd_elni_a_kep3

Festészetében sokak szerint keramikusi végzettsége határozza meg az anyaghasználatot. Nem is tagadja ezt. Fontosnak tartja, hogy tanulmányai során anyagszerűbb dolgokkal foglalkozott, sok mindent talált ki, hasznosított onnan, például a pecsételéseket, a különböző lenyomatok készítését. Materiális festészetet művel, nála alap, hogy homokot kever a festékbe, ezenkívül egy speciális massza az alapozóanyaga, amibe különböző dolgokat lehet beleépíteni, ettől plasztikusabbak a művei; vakolatot, strukturális anyagokat, papírt, zsákot is használ. Vallja, hogy a különböző anyagoktól kezd élni a kép. Különféle masszákat készít, a homok, a vakolat, a bitumen, a mész, a cement mind más-más kifejezőerővel bír.

Arról is beszéltek Borza Terézzel, hogy sokan szeretnék követni egyedi stílusát. „Így általában nem fest senki, kivéve, ha hozzám jár” – fogalmazott Székács Zoltán. Tíz éve tanít, kurzusokat, művésztelepeket vezet. Azt a technikát adja át, amit ő talált ki. Nem zavarja, ha másolják, őt is inspirálják a tanítványok ötletei.A_kulonbozo_anyagoktol_kezd_elni_a_kep4

Felelevenítettek egy humoros történetet. Valaki mesélte neki, hogy ő már festett Székács-képet. „Igen, és hogyan? – kérdezte. – Mit kevert az anyaghoz?” „Kekszet” – hangzott a válasz.

Székács Zoltán szeret tanítani. Úgy gondolja, kicsit iskolát teremtett. Aki hozzá jár, annak tetszik, amit tanul, megszereti, fejlődik, és ő maga is továbbfejleszti a módszert.

A tavalyi éve mozgalmasra sikerült. A Párbeszéd Házában volt egy kiállítása – ez egy jezsuita templombelső, szakrális tér, amivel összhangba kerültek alkotásai. Ezzel párhuzamosan a Körmendi Galéria kiadásában megjelent egy album a munkásságáról, és készült egy kisfilm is róla. Krétán, Heraklionban, a Szent Márk-bazilikában jelenleg még megtekinthető a Magyar Festők Társasága Reflexiók/Reflections című kiállítása, amelyen „Történelmi Korszakok” című képével vesz részt.

Az est hangulatát Réman Zsófia fuvola- és Szkibó Gergő gitárjátéka emelte. A művész alkotásaira hangolódva, meglepetésként, Piazzolla Libertangóját szólaltatták meg, majd Bartók Román népi táncok című darabjából következett két rövid tétel.A_kulonbozo_anyagoktol_kezd_elni_a_kep5

Sz. D.

 

Székács Zoltán kiállítása megtekinthető: március 23-ig, vasárnap és szerda kivételével mindennap 16.00–22.00 óráig a Galéria 12 Kiállítóhely, Kávézó és Borbárban (Hajnóczy József utca 21.). Honlap: galeria12.hu