Denevérjelzés-felismerésből jeles!
Élményszerű keretek közt ráirányítani a középiskolások figyelmét Budapest természeti értékeire és az aktív természetvédelem fontosságára – ez a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság célja a hagyományteremtő szándékkal tavaly életre hívott Seregélyes Tibor Emlékversennyel. A Csapody Vera Természetvédelmi Tanulmányi Verseny tradícióira épülő megméretésen másodszor vettek részt a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjai, mégpedig sikeresen: az erős és nagy létszámú mezőnyben az előkelő ötödik helyen végeztek.
Egy esztendővel ezelőtt az Arany János iskola rendezte meg a vetélkedő két fordulója közül az elsőt, a másodiknak pedig a Szemlő-hegyi-barlang volt a színhelye. Akkor nagyszerű hegyvidéki siker született, a Városmajori Gimnázium szerezte meg az első és a harmadik helyet, míg az Arany a hatodik helyen zárt.
A mostani verseny is szép környezetben, a Pál-völgyi-barlangban és a Kőfejtőben zajlott. Tizenöt kerületből összesen harminckét iskola nevezett egy-egy csapattal, hogy terepi és elméleti feladatokat megoldva adjon számot tudásáról.A múlt évhez hasonlóan ezúttal is Lepesi-Benkő Réka biológiatanár készítette fel az Arany János iskola tanulóit. Mint elmondta, az idén egy kicsit nehézkesebben alakult a felkészülésük. Mivel a szükséges tudásanyag jelentős része nincs benne a jelenlegi alaptantervben, ezért külön alkalmakat kellett keresni az ismeretek elsajátításához, elmélyítéséhez. „Szerencsés körülmény – tette hozzá –, hogy valamennyi diákom elkötelezett biológiafakultációs, 11–12. évfolyamos tanuló, akiket nem kellett sokat győzködni, hogy érdemes beilleszteni az extra programokat az amúgy is sűrű mindennapjaikba.”
Könnyebbséget jelentett, hogy a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság sok fontos és hasznos segédanyagot bocsátott a csapatok rendelkezésére. Ezekből, valamint a tanárnő saját oktatási anyagaiból készültek fel az Arany diákjai – Maux Lilla Aisa, Katona Gabriella, Kováts Zsigmond –, míg a gyakorlati ismereteket a Budai Sas-hegy Természetvédelmi Területen és a Pál-völgyi-barlangban tett látogatások során igyekeztek elsajátítani. Különleges feladatokból nem volt hiány a versenyen: távcsöves állatfelismerés, geológiai képződmények beazonosítása, növényismereti kérdések, denevérjelzés-felismerés, adatkeresés szabadulószobában és sátorban, természetvédelmi problémafeladat megoldása és licitálós kvíz szerepelt a próbatételek között.
A pedagógus nagyra értékelte, hogy a szervezők mind tavaly, mind most külön figyelmet fordítottak a felkészítőkre. A Szemlő-hegyi-barlang látogatóközpontjában egy Budapest barlangrendszerét bemutató filmet vetítettek le a tanároknak, valamint vezetett sétára invitálták őket a Szemlő-hegyi- és a Pál-völgyi-barlangba.
MM.