Miért nehéz parkolni a kerületben?
Örökzöld téma a parkolás, és ez alól a XII. kerület sem kivétel. Röviden: egyre több a helyi autó, még több az ingázó, a parkolóhelyek száma pedig korlátozott. Ez az oka annak, hogy főképpen a belső kerületrészekben napközben igencsak nehéz szabad helyet találni, de ugyanez igaz a fizetőövezetek melletti ingyenes utcákban. Még egy elgondolkodtató adat: az összes budapesti kerülethez hasonlóan a XII.-ben is több lakossági várakozási engedélyt adott ki a helyi önkormányzat, mint amennyi parkolóhely rendelkezésre áll. Tenni kell tehát valamit, mert a parkolási gondok nem oldódnak meg maguktól a jövőben, sőt még súlyosabbak lesznek.
Mit tett eddig az önkormányzat? Az előző városvezetés két intézkedést tett a parkolási helyzet javítása érdekében. Öt zónára osztotta a kerületet, a kiadott lakossági várakozási engedélyek csak és kizárólag a lakóhely szerinti zónában érvényesek. Ezért van az, hogy egy Böszörményi úti lakos nem tud ingyenesen parkolni a János kórháznál, ahogyan a Maros utcában érvényes engedéllyel sem lehet a polgármesteri hivatal közelében jegyvásárlás nélkül letenni az autót.
A zónákat tehát egyrészt azért alakították ki, hogy nagyobb legyen a szabad parkolóhelyek száma, másrészt hogy csökkenjen a kerületen belüli autóforgalom. A második lépés a rezidens parkolás bevezetése volt, aminek a lényege, hogy a kijelölt utcákban az egyik oldalon késő délutántól másnap reggelig kizárólag az ott lakók parkolhatnak.Eredmények. A zónáknak köszönhetően mérséklődött a kerületen belüli autóhasználat, ezzel elvileg nőtt a szabad parkolóhelyek száma, ezeket azonban gyorsan elfoglalták a kerületen kívülről érkezők. A rezidens parkolás már hatékonyabbnak bizonyult, ám összességében nem csökkentette az autóforgalmat, és a parkolást is csak részben tette könnyebbé a helyiek számára. Javulás akkor várható, ha növekedne a rezidens parkolóhelyek száma.
Mi a fő probléma? Erre a kérdésre három objektív válasz létezik. Túl sok az autó, vagy túl kevés a parkolóhely, vagy mindkettő egyszerre. Mindhárom válaszban az a legrosszabb, hogy nincs benne a megoldás.
Kétségtelen, hogy az autóvásárlást nem lehet betiltani, ugyanakkor egyszerűen nem fér el több parkolóhely a kerületben. Nemcsak a helyhiány miatt, hanem azért sem, mert a környezettudatosság jegyében (is) pont hogy csökkenteni kellene a számukat. Azt, hogy ez utóbbinak mekkora lenne a társadalmi támogatottsága, nem tudni, azonban az utcák zöldítésére számos európai példa áll rendelkezésre, azaz nem ördögtől való az ötlet.
Van azonban egy negyedik ok is, ami miatt egyre nehezebb a helyi lakosok parkolása: az önkormányzat évek óta több lakossági és egyéb (szolgálati, egészségügyi stb.) várakozási engedélyt ad ki, mint amennyi a parkolóhelyek száma a fizetőövezetekben. Ha az összes engedéllyel rendelkező autós egy adott pillanatban akarna leparkolni a lakóhelye közelében, nem tudná ezt mindenki megtenni. És akkor még nem beszéltünk a kerület nem fizető zónáiban élőkről, továbbá a más kerületekből, településekről érkezőkről! Kétségtelen, hogy ritka helyzet lenne, ugyanakkor – elvileg – bármikor megtörténhet.
A XII. kerületben tavaly 7735, 2024-ben már 8556 várakozási engedélyt adott ki az önkormányzat – ezzel szemben a fizetőövezetekben közel 5000 parkolóhely van. Ne higgyük azonban, hogy ez hegyvidéki jellegzetesség, Budapest összes kerülete ugyanezzel a problémával néz szembe!Mivel lehetne enyhíteni a parkolási gondokat? A legkézenfekvőbb, hogy az önkormányzatok elkezdik lefaragni a kiadott különböző engedélyek számát. Első lépésben szóba kerülhet a második autóra szóló engedélyek árának drasztikus megemelése vagy teljes megszüntetése. Vannak példák arra is, hogy az autóbeállóval, garázzsal rendelkezők nem kapnának ingyenes engedélyt.
Szélesíteni lehetne a rezidens parkolás időbeli és területi határát, ami nagy könnyebbséget jelentene a lakóknak. Az ingázók visszaszorítását szolgálhatná a fizetőövezet kiterjesztése a teljes kerületre, ezzel megszűnne a hegyi városrészek P+R parkoló jellege.
Belátható időn belül azonban – az autóállomány növekedését tekintve – vélhetően ez sem lesz elegendő, és könnyen előfordulhat, hogy az önkormányzatok kénytelenek lesznek maximálni az első autóra kiadott lakossági várakozási engedélyek számát. Ettől kezdve „érkezési sorrendben”, a visszaadott engedélyek arányában adnának ki újakat.
sm.
A bécsi példa lehet a megoldás?
Bécs Európa legzöldebb fővárosa, amely élen jár a környezetvédelmi programok bevezetésében, így rendkívül sok a hasonlóság a XII. kerülettel. Az osztrák főváros az autóhasználat szabályozásában is számos úttörő lépést tett az elmúlt években.
Bécs teljes területén bevezették a parkolási díjat 2022-ben. Ezzel rengeteg hely szabadult fel a közterületeken, s kisebb lett az ingázók és a parkolóhelyre vadászók miatti autóforgalom is – jelentették be az illetékesek az első év tapasztalatait értékelve. Kimutatták azt is, hogy egyes kerületekben harmadára csökkent a fővároson kívülről érkező parkoló autók száma.
Tovább csökkentette az indokolatlan autóhasználatot, és kedvezett a helyi lakosoknak, hogy hétköznapokon a kívülről érkezők kizárólag a kijelölt zónákban parkolhatnak, és legfeljebb két órán keresztül, igencsak borsos áron. Hétvégén ez annyiban módosul, hogy a parkolás ingyenes, de a védett zónák ugyanúgy megmaradnak.