Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban4

Felnagyított fűszálak és titkok takarásban

„A táj és a csendélet – ahogy a képeken, úgy a szobrokban – akár egyszerre is feltűnhet. A tér, mely itt a művek által időlegesen tagolódik, elsősorban közös szellemi tér” – írja Gálhidy Péter szobrászművész Kő Virág festőművésszel közös tárlatának ajánlójában. A művész házaspár először mutatkozik be együtt, Megrendítő nyugalom című kiállításuk a Hegyvidék Galériában látható.

Kallós Judit kurátor, művészeti vezető személyes tárlatként jellemezte az őszi szezon első eseményét, amely a műalkotásokhoz illő, gondosan kiválasztott zenei illusztrációval kezdődött. Kéri Gábor gitáron és Kéri Samu basszusgitáron Vukán György – eredetileg cimbalomra készült – Szálkák című trilógiájának első tételét adták elő Kéri Gábor gitárátiratában, majd egy Miles Davis-örökzölddel teremtettek hangulatot a zsúfolásig telt teremben.Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban1

„Végre! Huszonöt év után megérdemeltünk végre egy ilyen kiállítást. Nem mintha ráuntunk volna az elmúlt bő két évtized számos egyéni kiállítására, de az már az első pillantásra látszik még a szakavatatlan szemeknek is, hogy Kő Virág képei színt visznek a bronzplasztikák, fából készült szobrok közé” – kezdte megnyitóját Nagy Bence tanár.

Arról is beszélt, hogy bár sokan megtapasztalhatták már a hétköznapokban a kiállító művészek között működő harmóniát, vagy az épp ezt megtörő diszharmóniát, egyszóval dinamikát, mégis nagyon kíváncsiak, hogyan kapcsolódik egymáshoz, miként reflektál egymásra alkotásaiban a művész házaspár. Mindegyik alkotás „külön világ, önálló életet él, saját hangja van, de a közös rezgés, a szférák amúgy hallhatatlan zenéje így válik megsejthetővé” – fogalmazott.Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban2

A tárlat rendezésével és a koncepcióval kapcsolatban Nagy Bence elmondta, bevezetőjéből úgy tűnhet, mintha Kő Virág képei díszítenék Gálhidy Péter szobrait, ám valójában szerinte most a festmények járnak elöl, a plasztikák pedig egy-egy motívummal kapcsolódva veszik fel a közös ritmust. Ez lenne a „nyomodban járok” bizalma, amire az ember, különösképpen a művészember csak azzal a hittel és meggyőződéssel képes, hogy az út közös – tette hozzá.Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban5

Mivel az alkotások mellett nem találunk címeket, ezért ezen a „közös úton”, amin a kiállítást be lehet járni, egy térkép segíti a látogatót. A tárlat terét egy erdőhöz hasonlítva elképzelhetjük, hogy Kő Virág színei a jelzések; „bárhonnan el lehet indulni, hiszen az út önmagába fordul” – a sorszámok amúgy az időrendet követik. Az „erdei sétán” Gálhidy Péter reliefje, szobra itt-ott cezúrát húz, és megfigyelhetők tereptárgyak is.

Három gondolatot emelt még ki a kiállítás kapcsán Nagy Bence. Az első a nézőpont. Ahogy Gálhidy Péter is megfogalmazta, az anyagi környezet spirituális átélésének közös forrása, ami ugyan közös, de a nézőpont eredetileg más. A szobrász korábbi művei, a felnagyított tüskék és fűszálak vertikálisan hatnak, a festményeken a tekintet a horizontban mélyül el. Az előterében lévő szalagfüggöny vagy kiteregetett ruhák ellenére az alkotások fókuszába mégis a titok kerül, amit kitakarnak: míg a szalagok és a vásznak kimerevednek a szélben, ami mögöttük van, él, mozog... Rámutatott arra is, hogy Gálhidy vertikális gondolkodásának nyomai még felfedezhetők a tárgyakon, ám a szemlélődés iránya kiegészül a horizontális iránnyal, így válik teljessé a koordinátarendszer.Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban3

Másodjára – a szobrász felvezető megfogalmazásában szintén olvasható gondolathoz kapcsolódva – az emberi figura megjelenítését kerülő művekről szólt Nagy Bence, amelyeken mégis tapintható valamiféle jelenlét. Ez a hagyományos életmódból fakadó szinkretizmust, az ősi alapállást fejezheti ki – vélekedett –, ahol a természet, ember és természetfeletti még egységet alkot, nem különül el egymástól. A Háromszéki medence című festményen fedezhető fel talán ez leginkább, ahogy a falu megbújik a (talán) jegenyesor mögött, és csak a fák fölött fehérlő templomtorony jelzi a jelenlétét.

Példaként említette a Nyárádmenti vonal című panorámaképet is, amely a horizontalitás legerősebb megjelenése. A tájon folyóként végighullámzik a székely falvak tipikus kerítéssora, „a medencét kialakító és tápláló Nyáráddá átlényegülve”. Ehhez kapcsolódik az idén készült Párbeszéd című bronzplasztika, amiben megcsillan a művész játékos alkotókedve, szarkasztikus humora.Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban4

Megrendítő nyugalmat ígér a kiállítás címe – nos, ez akkor tapasztalható meg igazán, amikor a galériába később visszatérve magányosan járja végig a teret az ember. Ugyanakkor egy-egy műalkotásban elmélyedve mindig találhat zavaró, ambivalens érzéseket keltő részleteket, amelyek viszont feloldódnak a festmények és szobrok közötti, harmóniát helyreállító párbeszédben – mondta befejezésül Nagy Bence, arra utalva, milyen szerencsések a házaspár tagjai, hogy munkájukban is megélhetik a találkozást. Lírai zárszóként Kányádi Sándor Vannak vidékek ciklusából a Viseltes szókkal című részt olvasta fel.Felnagyitott_fuszalak_es_titkok_takarasban6

Sz. D.

 

A Megrendítő nyugalom című kiállítás megtekinthető: október 4-ig, keddtől péntekig 10.00–18.00, szombaton 10.00–14.00 óráig a Hegyvidék Galériában (Királyhágó tér 10.). Tárlatvezetés Kondor-Szilágyi Mária művészettörténésszel és a kiállító művészekkel: szeptember 25-én 18.00. A kiállítás megtekintése díjtalan. A tárlatvezetésen való részvétel díja: 1000 Ft, Hegyvidék kártyával 500 Ft. Jegyek kaphatók a hegyvidekgaleria.jegy.hu weboldalon és a Hegyvidék Galériában. A tárlatvezetésre érkezéskor a Hegyvidék kártya felmutatása kötelező.