Biztonságosabb, zöldebb, gondoskodóbb – megújulhat a Böszörményi út
A fővárosi tervzsűri szerint példaértékű és támogatandó az a Hegyvidéki Önkormányzat által összeállított pályázati program, aminek a megvalósításával sokkal zöldebbé, biztonságosabbá és akadálymentessé, valamint a közösségek számára vonzóbbá válhat a Böszörményi út. A főváros ugyanakkor a pályázat támogatásának feltételéül szabta az eredetileg tervezett négy helyett tizennégy parkolóhely megszüntetését, hogy szélesebb kerékpárút épülhessen.
A Hegyvidéki Önkormányzat képviselő-testülete június végi ülésén döntött arról, hogy beadja a Böszörményi út megújítását célzó fejlesztési programját az Egészséges utcák címmel meghirdetett, európai uniós és hazai forrású pályázaton. A már évekkel ezelőtt elindított Hegyvidék főutcája programhoz kapcsolódó, önrész nélkül megvalósítható projektre 2,5 milliárd forint támogatás igényelhető.
A Böszörményi út Apor Vilmos tér és Királyhágó tér közötti szakaszának élhetőbbé tételét megalapozó koncepció, azaz a bírálati terv a képviselő-testület döntését követően a fővárosi önkormányzat előzetes tervzsűrije elé került. A grémium példaértékűnek és erősen támogatandónak találta a Hegyvidéki Önkormányzat által bemutatott projektet. A szakemberek általános véleménye szerint az önkormányzat által készített koncepció átgondolt, jól kidolgozott, újító megoldásokat is tartalmaz, amik a Böszörményi út élhetőbbé tételét szolgálják a gyalogosforgalomra alkalmas terület és a zöld terület növelésével, továbbá kerékpáros infrastruktúra létesítésével.
Biztonságosabb lesz a közlekedés
A pályázat segítségével megvalósítható a jelenleg keskeny és balesetveszélyes – a Déli pályaudvar irányában a Kiss János altábornagy utcai és a Királyhágó téri – villamosmegállók szélesítése. Ezek mintája már korábban elkészült a Városháza téren.
A fővárosi tervzsűri javasolta, hogy a villamosperonok mögött a járdára vezetett kerékpáros közlekedést önálló, fizikai korlátokkal elválasztott kerékpárút biztosítsa. Mivel azonban ez a megoldás ellentétes a gyalogos prioritással, és ellehetetleníti a kiszélesített járdák közösségi célú használatát (például: termelői piac, gyerekprogramok, utcafesztiválok, koncertek rendezését), ezért a koncepció módosításában ezeken a helyeken úgynevezett gyalogos és kerékpáros vegyes területet tervez az önkormányzat, külön fizikai korlátok nélkül. A vegyes kerékpáros és gyalogos terület lényegében azt jelenti, hogy a kerékpáros közlekedésre szolgáló rész biztosított, azonban az nem kerékpárútként funkcionál, vagyis ott nincs elsőbbsége a bicikliseknek.
A tervzsűri a bírálati tervben javasolt kerékpárút 100 centiméteres szélességét 125 centiméterre kérte módosítani. Ennek kapcsán a főváros a pályázat támogatásának feltételéül szabta, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat által korábban tervezett négy helyett további tíz, vagyis összesen tizennégy parkolóhely szűnjön meg. Noha ezen a környéken minden parkolóhely számít, az urbanisztikai szakemberek mégis azt javasolják, hogy az önkormányzat kösse meg ezt a kompromisszumot.
Közösségi tervezés, a helyben lakók bevonása
Az önkormányzat fontosnak tartotta, hogy bevonja a hegyvidéki közösséget a pályázati anyag kialakításába. A tervek bemutatása és a személyes konzultációk a Böszörményi úton lakók előzetes értesítésével (elektronikus úton és minden érintett lakóházra kitett plakátokkal), négy workshop keretében történtek. A környékbeli vállalkozásokat, szervezeteket szintén bevonták az egyeztetésekbe.
A helyben lakók kérésére a kerékpárút szélesítése miatt a szabványméretet el nem érő parkolóhelyeken az autók helyett robogók, kerékpárok, rollerek állhatnak majd. Ugyancsak az ő kérésükre a Beethoven utcánál új átkelőhely létesülhet a gyalogosforgalom segítése érdekében.
Egyedi megoldás a csapadékvíz felhasználására
Külön vizsgálta az önkormányzat a csapadékvíz megtartásának és helyben történő felhasználásának lehetőségét is, a főváros területén már megvalósuló jó példákat tanulmányozva. A pályázati anyag a helyi adottságok figyelembevételével olyan egyedi rendszer kiépítését javasolja, ami megoldást nyújthat a magántulajdonban lévő előkertek locsolására, valamint arra, hogy az esővizet el lehessen juttatni a közterületen álló fák gyökérzónájába.
A fővárosi tulajdonban lévő közművek és a villamospálya felújítása nem része a projektnek, a közvilágítás világítótesteinek energiatakarékos cseréjét azonban tartalmazza a terv. Az új, korszerű és a környék arculatába illeszkedő utcabútorok, padok, kerékpártámaszok elhelyezése természetesen szintén a megújulás részét képezik. A pályázat beadásának határideje szeptember 30-a, a kiviteli és engedélyezési tervek elkészítése a dokumentáció pozitív elbírálása esetén kezdődhet meg.
z.