Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Folyot_a_hegyen_is_lehet_menteni2

Folyót a hegyen is lehet menteni

A Folyómentő Iskola Hálózat tankönyvsorozata – a PET Kalóz Hajónapló mesekönyvvel kiegészülve – iránymutatást nyújt az iskolák számára, hogy a folyóvédelem témáját interaktív módon építhessék be a tanmenetbe. A Folyómentők Kézikönyveit a Kiss János altábornagy utcai ELTE TÓK dísztermében mutatták be, ennek kapcsán beszélgettünk Szöllősi-Sebestyén Zita környezetvédelmi oktatáskoordinátorral, aki elmondta: nemcsak az iskolák, hanem akár cégek és magánszemélyek is sokat tehetnek a tisztább folyókért.


  • Hogyan lehet folyót menteni?
  • Leginkább tudatossággal. Kezdjük azzal, hogy elmondjuk, mennyi mindent adnak a folyók. Ebből fakadóan megtanuljuk értékelni azokat. Ha már értékeljük, akkor azt is értjük, hogy miért, mitől kell óvnunk a folyókat. Amikor már tudjuk, hogy mitől óvjuk, elkezdhetünk azon gondolkodni, hogy mi milyen feladatot tudunk vállalni. Például megtisztíthatjuk a szemetes partokat, felhívhatjuk mások figyelmét a problémára, elkezdhetjük csökkenteni a háztartási hulladékunk mennyiségét.Folyot_a_hegyen_is_lehet_menteni1
  • Mik azok a folyómentő iskolák?
  • Egy hálózatról van szó, amelynek a kiépítésén már évek óta dolgozik a PET Kupa Egyesület, azzal a céllal, hogy minél többen tudjanak tenni a folyókért. A Folyómentő Iskola Hálózat az iskoláknak programlehetőséget, tudást ad, valamint lehetőséget a közösség építésére.
  • Ön hogyan kapcsolódik ehhez a kezdeményezéshez?
  • Közel tíz éve foglalkozom környezetvédelmi szemléletformálással, a tizenkettedik kerületben is több programot szerveztem a témához kapcsolódóan. Jelenleg környezetvédelmi oktatáskoordinátorként dolgozom a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségénél (KSZGYSZ). A PET Kupa Egyesülettel korábban is voltak együttműködéseink, szemléletformálási játékaink kapcsán róluk is sokat meséltünk a gyerekeknek, az érdeklődőknek. A nemzetközi Folyómentő Iskola Hálózat projekt az Erasmus+ jóvoltából jött létre. Számomra nagy megtiszteltetést jelentett, hogy learning designerként részt vehettem a most bemutatott kézikönyvek kialakításában.
  • Csak iskolákkal működnek együtt?
  • A projekt kapcsán igen. De ha valaki úgy érzi, szeretne tenni a tisztább folyókért, akkor a PET Kupa Egyesület számos lehetőséget biztosít az önkénteseknek és a cégeknek.Folyot_a_hegyen_is_lehet_menteni2
  • Mivel gazdagodnak, mit tanulnak meg a programba bekapcsolódó diákok?
  • Megmutatjuk nekik, hogy nincsenek egyedül, hiszen világszerte több olyan kezdeményezés van, ami a vizeink megóvását célozza. Alapjában véve kapnak egy olyan szemléletet, amivel jobban megérthetik az emberek és a környezet összefüggéseit. A kézikönyveink segítségével gyakorlati tudáshoz is jutnak. A tananyagok kialakításánál fontos szempont volt, hogy beépítsük az élménypedagógia módszereit, hogy érezzék jól magukat a gyerekek, és ha tehetik, töltsenek minél több időt a folyóparton. A játékos feladatok közben megtanulhatnak együttműködni, és akár komolyabb rendezvényszervezői tapasztalatokat is gyűjthetnek, hiszen az események szervezésének a diákok a főszereplői, akiket természetesen pedagógusok támogatnak.
  • Ezek a könyvek az iskolai oktatásban is megjelennek?
  • A kézikönyvsorozatunk nagy előnye, hogy segítségével az iskolák akár egyedül is végig tudják vinni a folyamatot, de természetesen ott vagyunk mögöttük. Célunk, hogy a jövő pedagógusai ismerjék a könyveket, és a munkahelyükön alkalmazzák a játékokat. Az ELTE-vel régóta együttműködik a KSZGYSZ, hogy lehetőséget biztosítsunk a hallgatóknak betekintést nyerni az országunkban zajló szemléletformálási projektekbe, a módszertanba. Amikor felkerestük őket az itteni sajtótájékoztató kapcsán, tárt karokkal vártak minket. A könyveink szemlátomást inspirálták az egyetemet; már el is kezdtünk ötletelni a további együttműködési lehetőségen, például arról, hogyan lehetne óvodásoknak szóló anyagokat készíteni.
  • Mit tudnak ezek a könyvek, miért érdemes bevonniuk ezeket az iskoláknak a tantervükbe?
  • Annyit tudni kell, hogy a könyvek nagyon alacsony példányszámban jelentek meg, viszont online bárki számára elérhetők, a tisztatisza.eu weboldalon. Ha egy iskola úgy érzi, még nem áll készen a Folyómentő Iskola Hálózathoz való csatlakozásra, akkor is remekül használhatók a természettudományi tárgyak esetében. Rengeteg tantermi és szabadtéri játék is található a könyvekben, ilyen például egy palackposta feladása. Az elkötelezett iskolák nekivághatnak a Folyómentő Iskolává válásnak. Ennek feltétele, hogy elvégezzék a kézikönyvek első két kötetének feladatait, és örökbe fogadjanak egy partszakaszt. Amennyiben megtörtént az örökbefogadás, az intézmény hivatalosan megkaphatja a méltán kiérdemelt Folyómentő Iskola címet. Merünk nagyot álmodni, szeretnénk, ha a cím hasonló presztízzsel bírna, mint az Ökoiskola elismerés.
  • Milyen korosztálynak szólnak a könyvek?
  • Általános tapasztalatom, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatban nagyjából ugyanazt kell elmondani a gyerekeknek és a felnőtteknek is. Ez alapján azt gondolom, hogy minden korosztály tagjainak izgalmas lehet beleolvasni.Folyot_a_hegyen_is_lehet_menteni3

sm.

 

A programról további információt a szemleletformalas@kszgysz.hu e-mail-címen lehet kérni.