Integetés ötven év és nyolcezer kilométer távolságból
Kudász Emese festőművész és Kudász Gábor Arion fotográfus – anya és fia – 2005-ben már bemutatkoztak együtt a XII. kerületben. Sajnos Kudász Emese azóta már nincs köztünk, így a Hegyvidék Galériában most látható, Misztikus utazás című kiállítás az ő emléke előtt is tiszteleg.
A címben lévő két fogalmat elemezve dr. Körösvölgyi Zoltán művészettörténész, művészetteoretikus arról beszélt a megnyitón, hogy az „utazás” valamilyen jelentős távolság megtételének a gondolatát idézi fel bennünk. De ha arra gondolunk, hogy ez az út a Németvölgyi út 11-es számú ház műterméből a Királyhágó tér 10-es számú ház kiállítóterméig tart, nem tűnik hosszúnak, szinte hazai terepen vannak a festmények és a fotográfiák.
Mégis elindulásra és úton levésre utal a cím, akár ténylegesen – becsomagolni a szükséges holmikat, kamerát, objektíveket, úti dokumentumokat, majd járművekre szállni –, akár leülni egy üres lap, egy akvarellpapír, egy lealapozott vászon elé, és elkezdeni életre kelteni a fizikai helyváltoztatás nélküli utazás tapasztalatát – fejtegette a művészettörténész. Ha testben utazunk, annak elengedhetetlen velejárói a telefonnal, fényképezőgéppel rögzített képek, de utazhatunk szellemben, lélekben is, amihez viszont „kép”zelőerő szükséges.
„Kudász Emese budai műtermének magányából kimozdíthatatlanul, mégis folyton messzire vágyva töltötte életének utolsó huszonöt évét. Napló helyett képzelt utazásai dátumozatlan akvarelljein egymásba folynak az évtizedek. Ha akarnánk, felismerhetnénk a képeken pihenőt tartó vándorokat, közöttük a belső magányt külsőre cserélő, világot járó fiát. A Kanári-szigetcsoporthoz tartozó Lanzarote fekete strandja és a Tádzsik Nemzeti Park közé húzott egyenesen a Királyhágó (egykor Joliot Curie) téri galéria épp félútra esik. Anya és fia 50 év és 8000 kilométer távolságból integetnek egymás felé” – idézett a művészettörténész a kiállítás ismertetőjéből, majd a látható és a megláthatatlan fogalmak filozofikus elemzésén át eljutott az általa kísérletinek nevezett tárlat címének másik fogalmához: a misztikához.
Összegezve úgy véli, hogy a megismerés, a rá- és felismerés, a titok megközelítése, fátylának fellebbentése lehet a közös pont, ahová e kiállítás elvezethet. Kudász Gábor Arion tett már erre korábban kísérletet – utalt Körösvölgyi Zoltán a Mai Manó Házban és a Faur Zsófi Galériában (mindkettőben bő évtizede) bemutatott Memorabilia című sorozatára, amely Kudász Emese halála traumájának feldolgozását, a számvetést, egyfajta emlékezet-tárlatvezetést célzott. A Hegyvidék Galériában teljesen más perspektívában, más koncepciót követve találkozhatunk a minden túlzás nélkül különös szülő-gyermek alkotói és életkapcsolat, annak eseményei és hatása kétoldalú feldolgozásának útjával, a kevésbé ismert festőművész életnaplójának képeivel és a számos kiállításról ismert fotográfus teret és időt leküzdő művészi integetésével.
De vajon mi célt szolgál a bejárati ajtótól jobbra található távcső? A megnyitó végén erre is fény derült. Kudász Gábor Arion használati útmutatója szerint ha belenézünk, akkor a kép részletén őt magát látjuk, gyermekként, édesanyja és festőművész kolléganői körében.
Sz. D.
A Misztikus utazás című kiállítás megtekinthető: május 14-ig, keddtől péntekig 10.00–18.00 óráig a Hegyvidék Galériában (Királyhágó tér 10.).