Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Sajatos_tortenelemszemlelet_dobozolt_korkepeken2

Sajátos történelemszemlélet dobozolt korképeken

Féltve őrzött ereklyékből, talált tárgyakból, barátoktól kapott csecsebecsékből állította össze műveit Prutkay Péter (1947–2022), amiket dobozolt korképeknek nevezett, és az igazság keresésének tekintette azokat. A nem mindennapi munkákból a polgármesteri hivatal első emeleti folyosógalériájában láthatunk válogatást.

Műfajhatárokat feszegető, kísérletező szemléletről tanúskodnak a Munkácsy Mihály-díjas grafikus- és képzőművész alkotásai. Pályája elején elsősorban sokszorosító grafikai technikákkal dolgozott, de kezdetektől foglalkoztatta a tárgyformálás, a térplasztika, az objekt-, valamint dobozművészet is – mondta köszöntőjében Kocsik Tekla alpolgármester a megnyitón.Sajatos_tortenelemszemlelet_dobozolt_korkepeken3

Mint elmesélte, feltűnt neki, hogy kollégái nemcsak elsétálnak a művek mellett, hanem hosszasan szemlélik az ötletes, gondolatébresztő dobozképeket. „Ez is jól mutatja, a művészet közösségformáló erejét, hiszen a műalkotások láttán felmerülő gondolatokat örömmel osztjuk meg a másikkal, és közösen kezdünk gondolkodni a világ dolgairól” – tette hozzá, majd megköszönte Prutkayné Barta Erzsébetnek, hogy lehetővé tette a művek bemutatását.Sajatos_tortenelemszemlelet_dobozolt_korkepeken1

Feledy Balázs művészeti író szakmai megnyitójában a hazai művészetben mérföldkőnek tekinthető, térberendezésével, szürrealista szobájával figyelmet keltő, 1969-es első „szürenon” kiállítást elevenítette fel, amelyen Prutkay Péter dobozolt képeket állított ki. A tárlat tükrözte a korszellemet, és azért is fontos volt, mert a tárgyakra is kiterjesztette a kollázs műfaját. Prutkay pályaindulásáról szólva hangsúlyozta, hogy „a főiskolán kívülről bekerülni a zsenik gyülekezetébe hallatlanul nehéz volt, de Péternek sikerült”.
A most látható munkák többnyire a 2000-es évek elején, közepén készültek. A dobozba zárt, apró tárgyak sajátos történelemszemléletet, művészetszemléletet sugalló kompozíciókká állnak össze, jellemzően már korunk társadalmi köztudatának, közhangulatának tárgyi világa jelenik meg bennük – leginkább a számítógépes kultúra fölötti enyhe bírálat. Ilyen a szentháromságot jelképező triptichon, amin felül egy számítógépes „kukacot” látunk.Sajatos_tortenelemszemlelet_dobozolt_korkepeken2Prutkay Péter készített dobozképeket első világháborús tárgyakból, foglalkozott a második világháborúval, a kommunizmussal és a fogyasztói társadalom ironikus bírálatával is. Alkotásainak kiművelt fogalmazókészséggel adott címeket: ilyen az 1987-es Szegény fészek, gazdag fészek, amiknek az egymás melletti megmutatása kifejezi véleményét a korról.
Szorongásait gyakran ábrázolta rovarszerű, kicsi tárgyakkal, mint például az Elektroszmog, vagy a Médiasáskák című művein. A Bábeli torony 2001. szeptember 11-re is utalhat. Arcimboldo művészetét idézi az Időzár című dobozkép, amelyet társadalmunk különböző technikai hulladékaiból hozott létre – ez egyébként egy könyvborítóra kerülve ikonikus munkája lett. „Nagyon fontos – zárta szavait Feledy Balázs –, hogy ezek a dobozolt korképek velünk legyenek megújulni akaró, megújulni tudó művészeti érzelemvilágunkban.”Sajatos_tortenelemszemlelet_dobozolt_korkepeken4

Sz. D.

A Születésnapi dobozképek a „szürenon” kiállítás emlékére című tárlat május 4-ig tekinthető meg a polgármesteri hivatalban (Böszörményi út 23–25.) ügyfélfogadási időben.