Akadálymentes metró, utasbiztonsági szolgálat és bringasztrádák
Az Adománytaxi az Év Fővárosi Civil Szervezete. Ismét Budapest lakói dönthettek az Év Fővárosi Civil Szervezete díj nyerteséről: 41 érvényes pályázat érkezett, és a szavazatok alapján az Adománytaxi Alapítvány lett a győztes. Az elismerés mellé 5 millió forint pénzjutalom jár, továbbá a Városháza szimbolikus kulcsa és médiamegjelenés a kommunikációs felületein.
A vándordíjat a civilek napján a Heti Betevő Egyesülettől vehette át az Adománytaxi Alapítvány, amely 2015 óta dolgozik egy szolidárisabb és fenntarthatóbb társadalomért. Körkörös adományozási rendszert működtet: házhoz megy a fővárosban élők nem használt értékeiért, és rászorulókhoz juttatja el ezeket az ország egész területén.
Nem épül „mini-Dubaj” Budapesten, miután a fővárosi közgyűlés név szerinti és szóbeli szavazással arról döntött, hogy a főváros cége, a Budapesti Közművek él az elővásárlási jogával, és megvásárolja a Rákosrendező területét. A határozatot 23 igen és 10 nem szavazattal fogadták el. Igennel szavazott Karácsony Gergely főpolgármester, a Tisza Párt tíz képviselője, a DK, az MSZP és a Párbeszéd hat képviselője, a Podmaniczky Mozgalom három képviselője, valamint a Magyar Kétfarkú Kutya Párt három képviselője, míg nemmel voksolt a Fidesz–KDNP tíz képviselője.
Akadálymentessé tenné a főváros az M2 metró teljes vonalát, amelyet naponta 300 ezer ember vesz igénybe. Jelenleg a tizenegy megállóhely közül csupán három akadálymentes, legutóbb húsz évvel ezelőtt zajlott felújítás, és akkor sem történt meg a mozgólépcsők teljes körű cseréje. Ez az oka annak, hogy öt állomáson ötven évnél idősebb, elavult és nagy energiafelhasználású mozgólépcsők üzemelnek.
A tervek szerint nyolc állomáson huszonhét mozgólépcsőt újra cserélnének, valamint nyolc úgynevezett ferdeliftet telepítenének a szakemberek. A korszerűsítéssel közel harmincszázalékos energiamegtakarítás érhető el. Ahhoz, hogy a program megvalósuljon, európai forrásra van szükség, amit csak a kormány engedélyével igényelhet a főváros. A fejlesztés nemcsak a fogyatékossággal élő emberek közlekedési feltételeit javítaná, hanem könnyebbé tenné a kisgyermekes szülők és az idősek utazását is.
Jön a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat, ennek keretében a jövőben közösen dolgozik majd a BKK és a BKV biztonsági szolgálata, az újonnan létrejött BKK-rendészet, valamint a fővárosi rendészet. 24 órában működő diszpécserközpont indul, valamint az utasok folyamatos rendészeti jelenlétet tapasztalhatnak majd a kiemelt vonalakon, így a 4–6-os villamoson. A BKK és a BKV biztonsági szolgálatainak feladata elsősorban a járőrözés és az irányított kivonulás lesz, nem igazoltathatnak, nem korlátozhatják a személyi szabadságot.
A BKK-rendészet tagjai közterület-felügyeleti, rendészeti és igazoltatási jogkörrel bírnak, jogosultak a személyi szabadság korlátozására, míg a márciusban induló BKK-FÖRI közös szolgálata a közterület-felügyelet munkáját segítő forgalomfelügyelet lesz. Munkatársai intézkedés esetén mint hivatalos személy segítői járhatnak el. Ebben az esetben ugyanaz a védelem illeti meg őket, mint a közterület-felügyelőket, de nem rendelkeznek ugyanazzal a jogkörrel. A Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat munkáját segítik továbbá az ellenőrök, az utaskoordinátorok és a járművezetők is. Valamennyi munkatárs egyforma sárga láthatósági mellényben végzi a munkáját.
Márciustól a BudapestGO alkalmazás is megújul. Az utasok követlenül jelezhetik a rendészeti beavatkozást igénylő eseményeket (kéregetés, ittas, bódult személy stb.), hívhatják az utasbiztonsági rendszer központi irányítószolgálatát, a személy- és vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető helyzetekben pedig a 112-t.
Több a poloska a Vérmezőn, mint a Normafánál, de ez más inváziós kártevőkre is igaz – ez derül ki a HUN-REN ÖK Lendület Táj- és Természetvédelmi Kutatócsoport és a MATE Rovartani Tanszék közös felméréséből. A kutatók megállapították, hogy az urbanizáció csökkenti az őshonos rovarfajok egyedszámát, ugyanakkor a behurcolt fajok esetében pont ellentétes a folyamat.
Magyarországon a többi között az utóbbi évtizedekben szaporodott el az ázsiai márványospoloska (Halyomorpha halys), a zöld vándorpoloska (Nezara viridula) és az amerikai lepkekabóca (Metcalfa pruinosa). Valamennyi mezőgazdasági kártevő, és a városi fákon is nagyszerűen megél. A két poloskafaj emellett ősszel a lakásokba is betelepül, a lakók nem kis bánatára. De az autósok sem örülnek az inváziós fajoknak, hiszen az amerikai lepkekabóca cukorszerű, ragacsos ürüléke néhány nap alatt könnyedén belepheti a fák alatt parkoló autókat.
A felmérésen a mezei juharfákon vizsgálták a rovarokat a szakemberek, a mintavétel helyszíne Budapest és környéke volt. Kiderült, hogy az őshonos rovarok egyedszáma folyamatosan csökken a beépítettség növekedésével, míg a behurcolt fajok egyedszáma a városi parkokban a legnagyobb. Ez különösen az ázsiai márványospoloska és az amerikai lepkekabóca esetében látványos. A Vérmezőn, a Haller parkban vagy a Róbert Károly körútnál több mint harmincszor annyi ázsiai márványospoloska és háromszázszor annyi lepkekabóca fordul elő a juharfákon, mint a természeteshez közel álló élőhelyeken, például Csillebércen, a Normafánál vagy a Széchenyi-hegyen.
Bringasztrádák épülnek Budapesten. A fejlesztés EU-s pénzből valósul meg, az erről szóló támogatási szerződés hamarosan megszületik. 2027-re készülhetnek el a kiviteli tervek, majd 2028–2029-ben – a Nagykörút megújításának részeként – megépülhet a bringasztráda-hálózat a Nagykörúton, valamint a Váci út és az Üllői út bevezető szakaszán.
A kerékpáros sztráda a közúttól fizikailag leválasztott, széles, kiváló minőségű, a csomópontok egy részében kiemelt és megnövelt biztonságú kerékpáros útvonal lesz. A csomóponti kiemelés lényege, hogy a bringasztráda magasabban fut az úttestnél, ezért a Nagykörútról a mellékutcákba kanyarodó autók egy a járdával megegyező magasságú bukkanóval találkoznak. Emiatt kénytelenek lassítani, ami növeli a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságát. A nagyobb csomópontoknál nem lesz szintkülönbség, ott külön kerékpáros forgalmi lámpa védi majd a bicikliseket.
M.