Beszélgetnél az életről egy vámpírral?
A Mississippi-deltában véres éjszaka készül 1932 nyarán egy egykori fűrészmalomban. Ryan Coogler vámpíros horrorja kitágítja a műfaji kereteket. Ludwig Göransson zenéje pedig mindenkit meghódít.
Elképesztő színek, élethű, megragadó díszlet – ezek az első benyomások a Bűnösök (Sinners) nyitó képkockáit látva. A Mississippi-deltában járunk 1932-ben, a szesz- és cigarettacsempészet fénykorában, a legkeményebb szegregáció időszakában. A cukornád ízét a szánkban érezzük, a gyapotültetvények felett pedig a blues táncra hívó hangjait viszi a szél. A film zenéjének szerzője, Ludwig Göransson (róla később) a hitelességre is odafigyelt: az egyik szereplő, Sammie egy 1932-es Dobro Cyclops gitárt szólaltat meg olyan tökéletes hangzással, ami a népi hiedelem szerint előhívja a sátán szolgáit.
A poros mississippi kisvárosba épp hazatér Capone két gorillája (az Ikrek) – dollárkötegek lapulnak a zsebükben. A helyi fűrészmalomból felcicomáznak egy bárt, és estére odacsődítik a népet. A fehérek be nem tehetik ide a lábukat.
A zene hidegrázós feszültséget kelt, amit fokoznak a színpadra való alaposággal megírt párbeszédek. A bluest felváltja az ír sztepptánc, mielőtt az Ikrek bárja véres események helyszínévé válik. Mississippi mélyén a mulató vendégei a hajnalt várják remegve a volt fűrészmalomban: életben maradásuk záloga az ezüstgolyó, a fokhagyma és a hegyesre faragott fakereszt.
A film készítői összeszokott csapatnak számítanak. Ryan Coogler rendező a Creed és a Fekete párduc filmekkel dobott nagyot (rendezőként és producerként). Az örmény-amerikai producer, Sev Ohanian szintén a brigád tagja, a Michael B. Jordan rendezte Creed III-nak is ő volt a gyártója. Szintén a Creedből és a Fekete párducból ismerjük a Bűnösök dupla főszerepét játszó Michael B. Jordant.
A Sinners lelke az egészen különleges zene, amelyet az említett Ludwig Göranssonnak köszönhetünk. A svéd a Creed-sorozat mellett a Fekete párducban is dolgozott Cooglerrel. Utóbbiért és az Oppenheimerért megkapta a legjobb eredeti filmzenéért járó Oscart. Bár korán van még ítéletet mondani, a Bűnösök dalaival újra versenyben van.
A Metacriticen és a Rotten Tomatoes oldalán ritkán járnak az értékelések olyan magasságban, mint a Bűnösök esetében. A FilmScore 35 éve nem adott horrorfilmre ennyire magas pontszámot.
Hogy mi lehet ennek az oka?
Coogler nem elégszik meg azzal, hogy bluesba áztatva újraálmodja ikonja, Robert Rodriguez és Quentin Tarantino 90-es évekbeli vámpíros trashfilmjét (Alkonyattól pirkadatig). Mélyebb mondanivalót próbál közölni. Miért lesz Capone verőembere egy gyermekét elveszítő, szerető apából; bűnösnek számít-e a fiú, aki a blues szerelmeseként egy éjszakai bárban szórakoztatja az oda vágyókat; építhetnek-e vámpírok közösséget, illetve kapcsolatot a múlttal a zenén keresztül? Képesek-e szeretni a vámpírok, sőt, túlvilági megoldást kínálni a feketékre leselkedő egyik legnagyobb veszély, a Ku-Klux-Klan ellen? Válaszok az HBO Maxon.
(y)