Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Beszelgetnel_az_eletrol_egy_vampirral

Beszélgetnél az életről egy vámpírral?

A Mississippi-deltában véres éjszaka készül 1932 nyarán egy egykori fűrészmalomban. Ryan Coogler vámpíros horrorja kitágítja a műfaji kereteket. Ludwig Göransson zenéje pedig mindenkit meghódít.


Elképesztő színek, élethű, megragadó díszlet – ezek az első benyomások a Bűnösök (Sinners) nyitó képkockáit látva. A Mississippi-deltában járunk 1932-ben, a szesz- és cigarettacsempészet fénykorában, a legkeményebb szegregáció időszakában. A cukornád ízét a szánkban érezzük, a gyapotültetvények felett pedig a blues táncra hívó hangjait viszi a szél. A film zenéjének szerzője, Ludwig Göransson (róla később) a hitelességre is odafigyelt: az egyik szereplő, Sammie egy 1932-es Dobro Cyclops gitárt szólaltat meg olyan tökéletes hangzással, ami a népi hiedelem szerint előhívja a sátán szolgáit.

A poros mississippi kisvárosba épp hazatér Capone két gorillája (az Ikrek) – dollárkötegek lapulnak a zsebükben. A helyi fűrészmalomból felcicomáznak egy bárt, és estére odacsődítik a népet. A fehérek be nem tehetik ide a lábukat.

A zene hidegrázós feszültséget kelt, amit fokoznak a színpadra való alaposággal megírt párbeszédek. A bluest felváltja az ír sztepptánc, mielőtt az Ikrek bárja véres események helyszínévé válik. Mississippi mélyén a mulató vendégei a hajnalt várják remegve a volt fűrészmalomban: életben maradásuk záloga az ezüstgolyó, a fokhagyma és a hegyesre faragott fakereszt.

A film készítői összeszokott csapatnak számítanak. Ryan Coogler rendező a Creed és a Fekete párduc filmekkel dobott nagyot (rendezőként és producerként). Az örmény-amerikai producer, Sev Ohanian szintén a brigád tagja, a Michael B. Jordan rendezte Creed III-nak is ő volt a gyártója. Szintén a Creedből és a Fekete párducból ismerjük a Bűnösök dupla főszerepét játszó Michael B. Jordant.

A Sinners lelke az egészen különleges zene, amelyet az említett Ludwig Göranssonnak köszönhetünk. A svéd a Creed-sorozat mellett a Fekete párducban is dolgozott Cooglerrel. Utóbbiért és az Oppenheimerért megkapta a legjobb eredeti filmzenéért járó Oscart. Bár korán van még ítéletet mondani, a Bűnösök dalaival újra versenyben van.

A Metacriticen és a Rotten Tomatoes oldalán ritkán járnak az értékelések olyan magasságban, mint a Bűnösök esetében. A FilmScore 35 éve nem adott horrorfilmre ennyire magas pontszámot.

Hogy mi lehet ennek az oka?Beszelgetnel_az_eletrol_egy_vampirral

Coogler nem elégszik meg azzal, hogy bluesba áztatva újraálmodja ikonja, Robert Rodriguez és Quentin Tarantino 90-es évekbeli vámpíros trashfilmjét (Alkonyattól pirkadatig). Mélyebb mondanivalót próbál közölni. Miért lesz Capone verőembere egy gyermekét elveszítő, szerető apából; bűnösnek számít-e a fiú, aki a blues szerelmeseként egy éjszakai bárban szórakoztatja az oda vágyókat; építhetnek-e vámpírok közösséget, illetve kapcsolatot a múlttal a zenén keresztül? Képesek-e szeretni a vámpírok, sőt, túlvilági megoldást kínálni a feketékre leselkedő egyik legnagyobb veszély, a Ku-Klux-Klan ellen? Válaszok az HBO Maxon.

(y)