Baráti kapcsolatból csoportos kiállítás
Baráti, testvéri és házastársi kapcsolatok fűzik össze a Barabás Villában látható kortárs csoportos képzőművészeti kiállítás alkotóit. Ahogy a megnyitón Bán Blanka művészettörténész a címre – Interferáló Univerzumok – utalva fogalmazott, itt nem alá- és fölérendelve vagy felsorakozva jelennek meg a mintázatok, hanem egybeolvadva. Az alkotóművészek: Bencze-Kovács György, Gesztelyi Nagy Zsuzsa, Lakatos Botond, Osgyányi Ranvig Róza, Osgyányi Sára, Papageorgiu Andrea, Ranvig Keeler Asheesh és Schnedarek Réka.
- Nem tematikusan, és nem is rokon alkotói felfogások miatt kerültünk egy csoportba. Ez egy baráti társaság, a nyolc emberből hatan ugyanannál a mesternél, Kovács Attilánál tanultunk a Képzőművészeti Egyetem festő tanszékén – mesélte a tárlat létrejöttéről Papageorgiu Andrea. – Mivel szoros barátságok, házasságok révén alakult ki a közösségünk, nem egymás munkásságára, inkább egymás életére teszünk hatást, erre utal a cím is.
- Különleges ilyen módon összehozni alkotókat egy kiállításra, hogyan jutott az eszébe?
- Tavaly januárban volt egy önálló kiállításom itt, a galériaépületben, akkor ajánlotta Lőrincz Edina kulturális szervező, hogy a következő évben is csinálhatnék egyet, de én azt mondtam, annyira aprólékosan és lassan dolgozom, hogy nem lesz időm egy teljes anyagot megfesteni. Kérdeztem, hozhatok-e barátokat egy csoportos tárlatra. Így jött az ötlet: állítsunk ki együtt, osztálytársak, barátnők – aztán csatlakoztak a hozzájuk tartozó fiúk is.
- Mutassuk be a művészeket!
- Schnedarek Réka, Osgyányi Sári és én látvány után alkotunk, csak teljesen más, élénkebb színekkel, lelkünkből fakadóan nem a valóság színeit használva. Osgyányi Róza és Gesztelyi Nagy Zsuzsa vegyítik a látványt, náluk bizonyos elemek nagyon pontosan valóságszerűek, ezt kombinálják az absztrakttal. Zsuzsa kifejezésmódjára még inkább jellemző a kutatás: hogyan lehet ötvözni ezt a két teljesen különálló világot. Lakatos Botond – Réka férje – is ebbe az irányba mozog mostanában, megjelennek síkszerű elemek a képein, amiket szimbólumokkal kombinál. Neki egyébként nagy szerelme a képregény, művészi módon műveli, finomabb témákkal dolgozik, a Tisza-tó képregényben például a madarak megfigyeléséből indult ki. Ranvig Keeler Ashees – Rozi férje – különleges technikával absztrakt képeket alkot fából, valamint vászonból, varrással. Bencze-Kovács György fotóművész Osgyányi Sára férje, az ő munkái tükörobjektívvel készültek, vászonra printelve.
- Tradíció és progresszió – ez a két fogalom jellemzi az alkotásokat.
- Valamennyire tartalmaznak a képeink modern elemeket, de azért nagyon erősen kapcsolódunk a hagyományokhoz, nincsenek konceptuális munkáink. Nem az ötlet az elsődleges, hanem maga a kép, abba van belekódolva a gondolat, az érzés. Átvittebb kifejezésmódot használunk, és azt hiszem, mindannyiunknak fontos a festészeti nyelv gazdagsága.
- Valóban, ez a gazdagság igencsak feltűnő és megragadó!
- Diplomázásom, 2007 óta egy hosszabb folyamaton mentem keresztül, akkor még expresszív képeket festettem, lendületes, intenzív színekkel, nagy méretekben. Aztán egyre inkább a részletek felé fordultam, „csöndesebbek” lettek a képeim, azért is haladok annyira lassan. Az itt kiállított, zománcozott acéllemezre készült, hét darabból álló, Engedem című kép, ami egy nagy fát ábrázol, háromnegyed évig készült. A fa a kezdetektől az egyik legfontosabb témám. Az alkotókat jellemzően foglalkoztatják a gyerekkori élmények. Hárman vagyunk kerületi kötődésűek, az Osgyányi testvérek a Városmajor utcában, én a Maros utcában nőttem fel. Ők a városmajori zenei, én a Csaba utcai általános iskolába jártam; végül is csak az egyetemen találkoztunk.
Szepesi Dóra
Az Interferáló Univerzumok című kiállítás megtekinthető: május 14-ig, hétfőtől csütörtökig 9.00–17.00 óráig (péntektől vasárnapig zárva tart). Május 14-én 18.00 órától az alkotók tárlatvezetést tartanak. Helyszín: Barabás Villa – Városmajor utca 44.