Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Nosztalgiajaratok_es_tigrisek_Budapesten2

Nosztalgiajáratok és tigrisek Budapesten

Még lehet szavazni a STAFÉTA Pályázat közönségdíjára. Június 1-jéig voksolhatnak a nézők arra, hogy melyik előadás kapja a fővárosi önkormányzat színházi közönségdíját. Ehhez nem kell mást tenni, csak kitölteni egy kérdőívet. A beküldők között páros belépőjegyeket sorsolnak ki a 2025–26-os évad STAFÉTA-előadásaira.
Az idén hét előadás szerepel a listán: az Al-Farman Petra, Haragonics Sára, Kabdebon Dominik, Milovits Hanna nevével fémjelzett és az alkoholfogyasztásról szóló „1,5 EZRELÉK”, Somorjay Réka első egész estés színdarabja, a gyermekvédelem témáját feldolgozó „BOJZ”, a koreográfiákat Horváth Nóra és Oláh Balázs segítségével tanító „BÁL”, Farkas D. Gergő az anyagi és a fantasztikus szintézisét megvalósító darabja, a „mama”, Nagy Orsolya nonverbális, fizikai bábszínházi gyerekelőadása, a „fekete gólya, fehér gólya, szürke gólya”, a világűr iránti vonzalmat Szilvay Máté nézőpontjából megmagyarázni akaró „rakéták, szintik, istenek”, valamint Zoletnik Sophie, Csuzi Márton és Lennart Paar részvételi cirkuszi előadása, az „InThisTogether”.
A STAFÉTA-közönségdíj (Cséffai Györgyi szobrászművész alkotása) mellett a Füge Produkció egymillió forint produkciós támogatást nyújt a nyertesnek egy újabb bemutatójához. A közönségszavazás további két helyezettje a Fidelio és a radiocafé médiacsomagját kapja. A szavazólap ezen a rövidített linken is elérhető: n9.cl/0cny1

Tamara is készen áll. Elstartolt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nosztalgiaszezonja, október végéig számos vonalon közlekednek majd retró járművek. Újdonság, hogy bővült a járatok menetrendje, valamint immár rendelkezésre áll a helyszíni kártyás fizetés lehetősége is.
Ahogy az már évek óta megszokott, a pesti rakparton munkába állnak a különböző ikonikus villamosok, visszatérnek az N18-as és az N19-es nosztalgiajáratok. Állandó menetrenddel jár a kabrió Ikarus 630-as az N109-es számú belvárosi körjáraton, és lesznek menetrenden felüli, normál díjazással igénybe vehető R, azaz retró viszonylatok is. Az N jelzésű nosztalgia-vonaljegy 500, a napijegy 2000 forintba kerül. A nosztalgiaszezon végén az M2-es metró vonalán lehet majd találkozni Tamarával, az 1969-ben gyártott, első Budapestre szállított szovjet metrókocsival. Részletes menetrendek és leírások a járműtípusokról a bkk.hu/nosztalgia oldalon olvashatók.Nosztalgiajaratok_es_tigrisek_Budapesten1

A 139-esen is lehet biciklit szállítani. A BKK tesztjelleggel lehetővé tette a kerékpárszállítást a Széll Kálmán tér és a Gazdagréti tér között közlekedő 139-es autóbuszon. Ezzel újabb lehetőség nyílik az egyéni és a közösségi közlekedés kombinálására. A 139-es vonalán közlekedő tíz busz közül napközben az ArrivaBus által üzemeltetett hat járaton lehet biciklit szállítani. Erről a jármű karosszériáján elhelyezett, kerékpárt jelző piktogram tájékoztatja az utasokat.

Bővül az elsőajtós járatok száma. Tavaly már huszonöt vonalon volt érvényben az esti elsőajtós felszállási rend, ezt most további autóbusz- és trolibuszjáratokra terjesztette ki a BKK. Az érintett járatok a pesti oldalon a 44-es, a 45-ös, a 85-ös, a 136-os, a 142E, a 75A, a 72A, a 75-ös, a 76-os, míg Budán a Gazdagréti tér és a Széll Kálmán tér metróállomás között közlekedő 139-es. A végállomásokról 20.00 óra után induló járatokon a járművezetők az utazás megkezdése előtt ellenőrzik a jegyeket és a bérleteket, így kiszűrhetik azokat, akik nem tartják be az utazási feltételeket. Az első napokban utaskoordinátorok segítik az utasokat a legforgalmasabb megállókban.
Bérlettel utazóknak érdemes a „felszállok” gombot használni a BudapestGO alkalmazásban, és ott kiválasztani a járatot. Ezután megjelenik a mozgó ábra, amelyet elsőajtós felszálláskor a járművezetőnek, valamint a metróbejáratnál kell felmutatni ellenőrzéskor.

Már 6 percenként jár a 100E. Közeledik a nyári turistaszezon, ezért mostantól sűrűbben indul a 100E Repülőtéri Expressz járat, amely a hét minden napján éjjel-nappal közlekedik. A délelőtti és délutáni csúcsidőben hétfőn, pénteken és vasárnap 6 percenként, kedden, szerdán és csütörtökön az eddigi 7-8 helyett 6-7 percenként indulnak a buszok a végállomásokról. Szombatonként délelőtt 6-7, délután 7-8 perc a járatkövetési idő. A járat mindig a repülőtér nagyobb forgalmi irányához igazodik, a nap elején odafelé, késő este a belváros felé indul gyakrabban.

Tigrisek születtek az állatkertben. Két tigriskölyök jött világra a Fővárosi Állat- és Növénykertben, ami azért különleges, mert legutóbb tizenkét évvel ezelőtt történt ilyen. Az anya, az Agnes nevű nőstény szibériai tigris a csehországi Hluboká nad Vltavou város állatkertjében született 2021-ben, és 2024-ben érkezett hozzánk, az apa, Dáriusz pedig 2017-ben született a Debreceni Állatkertben, és egy éve fővárosi lakó. A két állatot eleve azzal a céllal hozták Budapestre, hogy az Európai Állatkertek és Akváriumok Szövetsége (EAZA) által életre hívott tigristenyészprogram keretében szaporítsák őket, így is hozzájárulva e ritkulóban lévő nagymacskák megőrzéséhez.Nosztalgiajaratok_es_tigrisek_Budapesten2