Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A_komolyzene_nem_komolyabb_mint_az_ugynevezett_konnyuzene1

Klasszikus, nem klasszikus, de időtálló és minőségi

A Semmi komoly-koncertsorozatnak nagyon is komoly célja van: távoli műfajokat hoz közel egymáshoz oly módon, hogy ezek közös gyökerei is hallhatóvá váljanak. A MOMkultban rendezett programokról Hámori Máté karmesterrel, a Danubia Zenekar művészeti vezetőjével beszélgettünk.

  • Különleges összeállításai, valamint ifjúsági és szociális programjai révén karakteres művészeti együttessé vált a Danubia Zenekar. Ön a szellemi atyja a műsoroknak...
  • ...ez egy kicsit patetikus megfogalmazás, de tény, hogy a programok döntő többségét én találom ki.
  • Mióta vezeti a zenekart?
  • Tíz éve, s azóta próbálok olyan arcélt adni neki, ami speciális, és megkülönbözteti a többi zenekartól. Célunk az is, hogy új közönséget találjunk a klasszikus zenének és általában a jó minőségű zenének. Az ifjúsági koncertek ugyanúgy részei missziónknak, mint az, hogy mi mutattuk be Kurtág György operáját Németországban és Magyarországon, vagy hogy Heves megyei, borsodi kistelepüléseken zenét tanuló gyerekekkel játszunk együtt. A programok többségét ugyan én dolgozom ki, de a megvalósítás a zenészekkel, a háttércsapattal együtt közös munka.A_komolyzene_nem_komolyabb_mint_az_ugynevezett_konnyuzene1
  • Hogyan született a tavaly debütáló Semmi komoly-sorozat?
  • Az Út a zenéhez elnevezésű honlapunkon az indulása óta szerepel egy videógyűjtemény a zenekarunk tevékenységéről. Hangulatok szerint kategorizáltuk a felvételeket, és már ebben benne volt a Semmi komoly szellemisége: egymás mellett találhatók a gyerekeknek szóló programok, Wagner-opera részletei, kortárs zene, filmzene, átiratok és sok egyéb. Mivel mi a zenét egyfajta egységként kezeljük, nem nagyon kedveljük az alá- és fölérendeltségi viszonyokat. Én nem szeretem a komolyzene szót sem, mert a komolyzene nem komolyabb, mint az úgynevezett könnyűzene, egyszerűen arról van szó, hogy amit mi komolyzenének hívunk, az a régről fennmaradó és legkiválóbb zenék gyűjtőneve. Mozart, vagy Bach nem tudták volna értelmezni ezt a fogalmat, ők használati zenét írtak alkalmakra, felkérésekre. Ugyanúgy szereztek tánczenét, mint elmélyült spirituális zenét, operát – amire éppen szükség volt –, de nem mondták, hogy ez komoly. Voltak jobb zeneszerzők meg gyengébbek. Ma is így van. A Semmi komoly-sorozat arra tesz kísérletet, hogy az egymástól eltávolodó vagy távoli műfajokat párbeszédbe hozza úgy, hogy esetlegesen a közös gyökereik is felszínre kerüljenek a közönség számára. A népzene és Bach között nagyon sok a hasonlóság – elég csak a díszítésekre gondolni, amelyek központi elemet képeznek mind a népzenében, mind általában a barokkban. Koncertjeinken e hasonlóságok által nagyon szépen megvilágítják egymást a különböző műfajok.
  • Út a zenéhez – tetszik ez a kifejezés!
  • Igen, ez egy út, amin mindenki valahol tart, de alapvetően olyan, amin minden ember szívesen jár. Valószínűleg kevesen irtóznak zsigerileg a zenétől, valamilyen zenét mindenki szeret, mi pedig A zenegyűlölő-előadásainkon – sok humorral – megmutatjuk, miért nem kell félni a klasszikus zenétől. Van egy Beethoven-projektünk, amelynek a koncertjein siket és hallássérült embereknek zenélünk. Nekik is van igényük arra a közösségi élményre, amit a zenehallgatás jelent, még akkor is, ha csak a lufikon keresztül, vagy a lábukkal a padlón érzik a rezgéseket. A gyerekek és a családok adott és fontos célközönségünk, hiszen minden család keresi a minőségi időtöltés lehetőségét. Komoly tudományos munkák foglalkoznak azzal, hogy a két agyfélteke interakcióba kerül a zenehallgatás kapcsán, és hogyan hat ez a gyerekek agyi fejlődésére.
  • Van, hogy versek szerepelnek a koncerten, mint például október 26-án délelőtt a Hangfestett történetek Lackfi Jánossal című programjukban. Hogyan képzeljük ezt el?
  • Fontos missziónk megmutatni a családoknak a közös zenehallgatás szépségét, erejét. Olyan előadásokat rendezünk, amik óvodáskortól is élvezhetők, de a felnőtteket is szórakoztatják. Ezekben nagyon fontos az oldottság, a nevetés. A humor kiemelt szerepet kap Lackfi János írásaiban, az általa felolvasott versekhez zenei kommentárokat, zenei „szőnyeget” adunk. Azzal kísérletezünk, hogy a versek hogyan tudnak megjelenni hangokban és zenében.A_komolyzene_nem_komolyabb_mint_az_ugynevezett_konnyuzene2
  • Az október 26-a esti Semmi komoly-koncert tehát Bachot és a népzenét hozza közel egymáshoz.
  • Igen, a Bach X Folk című program a barokk zene és a népzene közti párhuzamokat tárja fel Bach egyik legismertebb zenekari műve, a D-dúr szvit középpontba állításával. Ennek egyik tétele a híres Air, amit mindenki ismer. Koncepciónk szerint ahogy a barokk korszakbeli hangszeres előadóművészeknél is kiemelt szerepet kap a díszítésekben az egyéni invenció, a virtuozitás, a magyar hangszeres népzenében ugyanerről van szó: a prímások egyéni díszítési stílusa megkülönböztethető és fontos iskolaképző. A barokk hangszeres zenében és a népzenében a tánc központi elem. A koncerten mi eljátsszuk a Bach-féle eredeti D-dúr szvitet, egy adott ponton pedig bekapcsolódik Pál István Szalonna és bandája, és vagy egy lüktetésében, vagy érzetében hasonló néptánctételt kapcsolnak hozzá, vagy például feldolgozzák az Airt széki magyar stílusban. Nemcsak hallgatni jó a zenét, hanem játszani is, az aktív zenélés egy következő szint az úton. Soha nem késő elkezdeni! A Semmi komoly-koncertjeink vagy közös zenéléssel-énekléssel zárulnak, vagy tánccal. A koncertek szünetében mindenkit meghívunk egy pohár minőségi pezsgőre, az október 26-i program második felében pedig – egy profi táncospár vezetésével – közös táncház következik, amihez Szalonnáék húzzák a talpalávalót. A november 23-i előadáson a dalé lesz a főszerep. A Puccini X Soul című koncert kiindulási pontja az, hogy a nagy romantikus operaáriák és a nagy soulszámok fő témái – a lélek örömei és bánatai – egybecsengenek. Olyan tracklistát állítottam össze, amiben egy Puccini-opera részletéhez kapcsolódik egy híres soulballada. A két műfajban az is hasonlóság, hogy erőteljes és nagyon jól képzett, jó hangú előadó kell hozzájuk. A soult Tóth Vera, Puccini és az opera műfaját Ádám Zsuzsanna képviseli, akik zenekarunk kíséretében párban járják körbe az Ott Rezső zeneszerző által átírt témákat. A szünetben ez alkalommal is egy pohár pezsgővel várunk mindenkit, utána pedig egy nagyon különleges karaokeparti következik, élő szimfonikus zenekari kísérettel. Ideális romantikus program, házaspároknak is tudom ajánlani, valamint kísérletezőknek, kalandoroknak vagy kevésbé bátraknak, és azoknak, akik egyszerűen csak jól akarják érezni magukat ezen a magas zenei szintű, kötetlen, felhőtlen bulin.
  • Milyen zenei csemegét kínálnak tavaszra a MOMkult közönségének?
  • Áprilisban a Bartók X Electric című estünkön Takács Dorina Дeva és a Danubia Zenekar két stílusból közelít a népdalhoz Bartók Béla zongorára és énekhangra készült népdalfeldolgozásaival. A kicsit elemelkedett, ezoterikus, elektronikus hangzás mellett a bartóki harmonizáció nagyon izgalmas zenei teret hoz létre. A végén a közönség tagjai is beszállhatnak a közös improvizációba.

Szepesi Dóra

Webcím: utazenehez.hu