Fókuszban az évfordulók
A rendezvény megnyitóján Pokorni Zoltán a kerületi oktatási intézmények jelenlegi helyzetéről szólt. Elmondta, hogy a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően idén sajnálatos módon ötven pedagógustól kellett megválnia a kerületnek. Szeptembertől tovább romlottak a pénzügyi feltételek, van olyan évfolyam, amelyre az előző tanévhez képest huszonöt százalékkal kevesebb központi támogatás jut. Ebben a nehéz költségvetési évben az önkormányzat továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a lehető legjobb körülményeket biztosítsa a kerület oktatási intézményeibe járó gyerekeknek – hangsúlyozta a polgármester.
Elhangzott, hogy jól vizsgázik az önkormányzat által indított „Vigyázz a másik gyerekére is!” közlekedésbiztonsági program, hiszen ebben a tanévben még nem történt gyermekbaleset Hegyvidéken. Ebben nagy szerepe van az együttműködő intézményeknek, az óvodák és iskolák vezetőinek, akik nélkül nem lenne sikeres a kezdeményezés.
Fontos a közösségformálás
Az önkormányzat idén is áttekinti az oktatási intézmények pedagógiai programját – emlékeztetett mindenkit Pokorni. Kiemelt szerepet kap a közösségi színterek fejlesztése, a határon túli magyar területekre szervezett osztálykirándulások, a színjátszó körök, énekkarok és a napközik támogatása. Erősíteni kell azokat a kihívásokat, amelyekkel mindennapi életükben csak elvétve találkoznak a gyerekek. Menjenek minél többet közösen kirándulni, sátorozzanak, cipekedjenek, mert csak a közös célért kifejtett erőfeszítés, az egymásra utaltság képes közösségeket formálni – hangsúlyozta a polgármester, majd hozzátette: a diáknapok is jó alkalmat kínálnak egymás jobb megismerésére, ezért is kapnak ezek a jövőben kiemelt szerepet az önkormányzati támogatások odaítélésekor.
Elő kell segíteni az iskolákhoz kapcsolódó szülői közösségek kialakulását, például szülői énekkarok vagy az alsóbb osztályok esetében közös szülő–gyermek kirándulások szervezésével. Megújításra vár a szülői értekezlet rendszere: a cél az, hogy ne csupán az éves pénzbeszedés fórumaként szolgáljon, sokkal inkább alkalmat adjon az együttgondolkodásra.
Sportvonalon az önkormányzat támogatja a kerületi diákolimpia gondolatát, méghozzá úgy, hogy az indulók ne a legjobbakból összeállított válogatottak, hanem az osztályok csapatai legyenek. Így tanulják meg ugyanis a gyerekek, hogy csak egymást segítve, a gyengébbet támogatva érhetnek el közösen eredményeket – jelentette ki Pokorni Zoltán.
A napköziből csak ennyi marad? |
Kodály és Batthyány
Mint Gilicze Zoltán, a szervező Commitment Pedagógiai Intézet Budai Módszertani Központ helyettes vezetője lapunknak elmondta, a központ egyik feladata, hogy rendezvényein keresztül nem csupán a szakma, a pedagógusok, hanem a családok számára is értékeket közvetítsen. Épp ezért a Budai Oktatási Napok idei rendezvényein kiemelt figyelmet kapott a 125 éve született Kodály Zoltán és a 200 éve született Batthyány Lajos pedagógiai munkássága. Mindketten egy új Magyarország megteremtésén fáradoztak, a vallási és világi oktatás egységében gondolkodtak. Kodály a zenében, Batthyány az oktatáspolitika területén alkotott maradandót.
Dr. Márfi Gyula Veszprém megyei érsek Isten fogalmáról, az alapértékekről és ezek átadásának fontosságáról beszélt előadásában. Az iskola feladata szerinte az, hogy alapvető vallási ismereteket adjon a gyerekeknek, és megerősítse őket őseik hitében. Az oktatás és nevelés egységéből nem hiányozhat tehát a szakrális tudás átadása – ha másként nem, fakultatív órák keretében kell biztosítani ennek elérhetőségét. Annál is inkább szükség van a vallásos nevelésre, mert a gyermek nem észlény, akit elég beprogramozni ahhoz, hogy sikeres legyen az életben – jelentette ki az érsek.
Dr. Vizi László Tamás, a Kodolányi János Főiskola vezetője Batthyány Lajos és kora oktatáspolitikájáról, Kollár Kálmán karnagy pedig Kodályi szellemi örökségének zenepedagógiai jelentőségéről, illetve a Kodálymódszerről tartott előadást. Kollár jóvoltából a rendezvény vendége volt a harmincnyolc tagot számláló, BBC-díjas veszprémi Liszt Ferenc Kórustársaság vegyes kórusa. Előadásukban csendült fel Kodály klasszikus műve, a Jézus és a kufárok.
Veszélyben a napközi
Az idén 105 éves magyar napközi történetét Dr. Füle Sándor főiskolai tanár, az MPT Napközis Szakosztály tiszteletbeli elnöke mutatta be. A kérdés aktualitását jelzi, hogy az oktatási rendszer átalakítása nyomán éppen a napközi szolgáltatás kerül a legnagyobb veszélybe. Az új szabályozás szerint kerületenként legfeljebb két intézményben kell összevonni az ilyenformán gyakorlatilag gyermekmegőrzőkké degradált napköziket, szinte lehetetlenné téve a fejlesztőpedagógiai munkát.
Különösen az alsósok számára jelenthet törést, ha kiragadva őket megszokott közegükből a délutánt új helyen kell tölteniük. Az óvodapedagógusi munkát az életkori sajátosságoknak megfelelően a napközis tanár folytatja, ezért is fontos, hogy ne törjön meg a folytonosság. A kerületi helyzetről szólva Gilicze Zoltán elmondta: ebben a tanévben még sikerült megóvni a kerületi napköziket, azonban a jövőben csak akkor maradhat fent a már jól bevált rendszer, ha a kormányzat átértékeli ez irányú döntéseit.
Idén bővült a rendezvényhez kapcsolódó tankönyvbemutató: a Nemzeti Tankönyvkiadó mellett a Mozaik és a Műszaki kiadó vitte el legújabb köteteit. A cél az volt, hogy a pedagógusok első kézből kapjanak tájékoztatást a tankönyveket érintő változásokról, illetve kedvezményes áron juthassanak hozzá a kiadók kínálatához. A háromnapos rendezvénysorozat második napján a XII. Kerületi Művelődési Központban rendezték meg a Kodály-gálát, amelyen a meghívott előadók mellett a kerületi iskolák növendékei adtak koncerteket.
mm