Holesch Dénes újrafelfedezésre vár
Nem véletlen, hogy az alkotó munkásságáról csak kevesen tudnak Magyarországon. Mint Fekete Klári is rámutatott a Szabadság rabságában című, néhány évvel ezelőtt kiadott, a Szabó Ervin Könyvtár Ugocsa utcai részlegében jelenleg is hozzáférhető könyvében, Holesch fiatalkorától egészen a halála előtti utolsó hetekig szülőföldjétől távol élte életét. A felvidéki Besztercebányán birtokos nemesi család sarjaként 1910-ben született Holesch a szakmai tanulóéveket még itthon, a Budapesti Képzőművészeti Akadémián töltötte, ám ezt követően, főként az állandósuló anyagi nélkülözések miatt, már külföldön próbált érvényesülni.
Az utolsó fénykép |
Amerikában Holesch szakmai érdeklődése a lovak felé fordult, az e témában készített képeit hamar felfedezték a neves galériák. A kritikusok elismerően szóltak műveiről – az egyik brit művészettörténész egyenesen a XX. századi Stubbsként aposztrofálta az alkotót (Stubbs a XVIII. századi Anglia és a világ képzőművészetének kiemelkedő festője, kedvenc témája a ló volt). Holesch az ötvenes években több ízben is ellátogatott Nagy-Britanniába, 1958-ban pedig át is telepedett: itt újabb témákkal – póló, vadászat, lóverseny – bővítette lovas képeinek választékát. 1960-ban tovább költözött, a francia Riviérán kezdett festeni, ahol kapcsolatba került szakmai ideáljával, Picassóval.
A hatvanas évektől szinte folyamatosan vándorolt családjával: élt Nyugat-Európa számos városában, illetve Kanadában, Ottawában és Montrealban. Élete utolsó éveiben több alkalommal is járt Magyarországon. 1983-ban a végleges visszatelepülés gondolatával jött Budapestre, ám a munkára már nem maradt ideje. Érkezését követően néhány héttel rákbetegsége miatt elhunyt.
Fekete Klári érdeklődésünkre elmondta: a Holesch-örökség ápolásának jegyében már több jelentős kiállítást sikerült tető alá hoznia Magyarországon. Közreműködése nyomán az utóbbi évek egyik legnagyobb szabású bemutatóját a kerületi művelődési központban rendezték, ahol Joyce Greer zongorakoncertjével és egy jótékonysági árveréssel egybekötve nyitották meg a főként lovas témájú képekből válogatott tárlatot. Legutóbb pedig, épp a napokban, az V. kerületi Aranytíz Művelődési Központban nyílt egy új tárlat. Az október végéig látható összeállítás különlegessége, hogy a lovas témájú festmények mellett eddig még soha be nem mutatott tájképek és portrék is a falakra kerültek.
– Az életmű jelentőségéhez méltó módon érdemes volna végre egy kizárólag Holesch-művekre specializálódott galériát kialakítani – vélte az újságíró. Mint mondta, igazán örvendetes lenne, ha ez a kiállítóhely a kerületben jöhetne létre.
-z-