Környéki vonaljegyek
A Budapesti Közlekedési Zrt. városhatárt átlépő járatain július elsejétől bevezetik a környéki vonaljegyeket. A távolság arányában két alaptípus lesz, az 5 és a 10 kilométeres, utóbbit azonban csak a Törökbálint környéki vonalakon kell lyukasztani, mert a távolságnál csupán a városhatáron kívüli szakasz hossza számít.
Az agglomerációba járó kék buszokon továbbra is megmarad a 230 forintos vonaljegy, amely a teljes útvonalra, tehát a budapesti szakaszra is érvényes. A környéki vonaljegyek ára megegyezik a vasúti és a Volán-tarifákkal, és a kedvezményrendszer is hasonló. Ez az első eset, hogy a BKV-jegyek árában is lesz kedvezmény, nemcsak a bérletekében. A teljes árú 5 kilométeres környéki vonaljegy 125 forintba, az 50%-os 62, míg a 90%-os 12 forintba kerül majd, és ugyanúgy elővételben kell megvenni, mint a többi eddig is használatos jegyet. (A 10 kilométeresek ára: 200, 100 és 24 forint.)
Ezek, mint nevükből is kitűnik, csak az agglomerációban érvényesek, pontosabban az utolsó budapesti megálló és a külső végállomás között egyszeri utazásra. A XII. kerületben a 22-es és a gyors 22-es autóbuszokat érinti a rendelet, ezeken a járatokon az Országos Korányi TBC Intézet és a Budakeszi, Táncsics Mihály utcai végállomás között. Akinek budapesti bérlete van, annak értelemszerűen a külső szakaszra csak a környéki vonaljegyek valamelyikét kell kezelnie. Ugyanakkor a 230 forintos vonaljegy és a budapesti bérlet továbbra is a főváros határán kívüli első megállóig, a 22-es buszok esetében Budakeszi, Erkel Ferenc utcáig érvényes.
Az új intézkedés némileg tompítja azt az áraránytalanságot, ami fennáll a párhuzamosan közlekedő távolsági buszok tarifája és a BKV viteldíjai között. Például a Budakeszi úton, mondjuk a Széna tér és a Vízművek között, a távolsági buszokon eddig is 125, 62 és 12 forint volt a viteldíj, csak sokan ezt nem tudják, vagy nem gondolnak a helyközi buszok városon belüli igénybevételére.
K. I.