Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Lifteket állítottak le a János kórházban

Nyolc liftet karbantartási hiányosságok miatt leállítottak, majd a szükséges intézkedések megtétele után néhány napon belül újraindítottak a János kórházban. Bár a legsúlyosabb hibákat elhárították, a leromlott állapotú felvonóknak rövid időn belül jelentős felújításon kell átesniük.

A Szent János Kórházban egy ellenőrzés során karbantartási hiányosságokra hivatkozva ideiglenesen leállítottak nyolc liftet, melyek közül négy a sürgősségi ügyeletet ellátó osztályokon található. A leállás miatt a súlyos sérülteket másfél napig más intézménybe irányították.

Kázmér Tibor főigazgató lapunknak cáfolta azt a sajtóinformációt, miszerint pénzhiány miatt maradtak el a karbantartási munkák. Közölte: a kórházban található harminc felvonó havi rendszerességgel történő karbantartását és javítását szerződés alapján a Th yssen Krupp Lift Kft. végzi. Amennyiben tehát elmaradt valamilyen javítás, ezt a céget terheli a felelősség. A karbantartó cég munkáját felügyelő, a kórház műszaki osztályán dolgozó munkatársuk esetleges mulasztását a kórházban indított vizsgálat hívatott felderíteni.

Mint megtudhattuk: a kórházat rendkívül szerencsétlenül érintette, hogy a traumatológián található liftet egy keddi napon (október 9-én) állították le, míg az ortopédián másnap, szerdán volt fél napig javítás alatt a felvonó – pont akkor, amikor ezeknek az osztályoknak kellett volna sürgősségi ügyeletet ellátniuk. Kázmér Tibor azonban hangsúlyozta: nem volt veszélyben a súlyos sérültek ellátása, hiszen kialakult gyakorlata van annak, hogy egy adott kórház problémája esetén melyik másik intézménybe irányíthatja át a betegeket a fővárosi ágynyilvántartó- rendszer segítségével. Szinte hetente előfordul a fővárosban, hogy valamilyen okból nem tud fogadni egy kórház súlyos betegeket: van, hogy a CT vagy a sterilizáló berendezés romlik el, de az is megesik, hogy az intenzív osztályon nincs szabad ágy. A János kórház érintett osztályain természetesen arra az időre sem állt meg az élet, amíg a liftek időlegesen nem működhettek: a mentősök, nővérek a lépcsőházban kézben vitték az emeletekre a betegeket.

Lifteket állítottak le...
Az üzemeltetési főosztályvezető az egyik, már újraindított felvonóban

A János kórház liftjeinek karbantartását végző ThyssenKrupp Lift Kft. ügyvezető igazgatója, Déri László megkeresésünkre elmondta: még nem kapta meg az ellenőrzést végző ÉMI-TÜV Bayern Kft. vizsgálati dokumentumait, az ezekben megfogalmazott kifogásokra így nem tud reagálni. Azt azonban megjegyezte, hogy az ÉMI-TÜV legutóbb júliusban végzett szokásos karbantartás-ellenőrző vizsgálatot, s akkor még egyetlen olyan biztonsági hiányosságot sem tártak fel, ami miatt bármelyik felvonót le kellett volna állítani. Különös tehát, hogy az ellenőrzést végző cégnek ugyanazon szakembere ugyanazokról a berendezésekről három hónappal később gyökeresen eltérő szakvéleményt készít. Az igazgató hangsúlyozta: cégük, mely több mint tíz éve végzi a kórház liftjeinek karbantartását, itt, s más egészségügyi szolgáltatóknál is kiemelten kezeli a felvonók üzemképességének biztosítását – ezen intézmények esetében a nap 24 órájában vállalják a hibák elhárítását.

Fodor Gusztáv, az ÉMI-TÜV Bayern Kft. Felvonóvizsgáló Állomásának vezetője az ellenőrzés kapcsán elhangzott kritikákra reagálva kifejtette: cégük már három hónappal ezelőtt felhívta a figyelmet a liftek hibáira, de haladékot adtak az elhárításra. Mivel ez nem történt meg, az élet- és vagyonbiztonság érdekében kénytelenek voltak leállítani több felvonót. A leállítások okai közt példaként említette, hogy az egyik liftaknában fél méter magasan állt a víz, míg máshol egy aknaajtó kézzel is elmozdítható volt, mert annak zárát rövidre zárták. Kérdésünkre, hogy a leállítással a sürgősségi ügyeletet ellátó osztályok esetében miért nem tudtak legalább egy napot várni, az állomásvezető elmondta: ha az ellenőrzés során közvetlen balesetveszélyt tapasztalnak, nincs mérlegelési joguk, ilyenkor azonnal le kell állítaniuk a felvonót. Hozzátette: minden segítséget megadtak ahhoz, hogy újraindíthassák a berendezéseket. Október 13-án reggelre az utolsó, leállított liftet is üzembe helyezték, mert a karbantartó cég – Fodor Gusztáv szerint érdekes módon most már példás gyorsasággal – kijavította a balesetveszélyt jelentő hibákat. Az állomásvezető hangsúlyozta: a jelentősen leromlott állapotú felvonók esetében az újraindítást azzal a feltétellel engedélyezték, hogy azokon komoly felújítási munkákat végezzenek el sürgősségtől függően tíz, húsz vagy harminc napon belül. A munkák elvégzését természetesen ismét ellenőrizni fogják.

-z-