Pedagógusokat díjaztak
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium két kerületi pedagógust is kitüntetett a Magyar Kultúra Napján: dr.
Biernaczky Szilárdné, a Solti György Zeneiskola igazgatója Németh László-díjat, míg Balás Andrásné, a Kiss
János Általános és Középiskola igazgatóhelyettese Karácsony Sándor-díjat vehetett át.
|
- Amikor idekerültem, a Németvölgyi úti iskola portásfülkéje volt a zeneiskola irodája -emlékezik vissza a
kezdeti időkre az igazgatónő. Később szerencsére javultak a körülmények. Először a Diana utcai, a mostani
sporttagozatos iskolában kaptak egy osztálytermet, aztán 1990-ben végre önálló épületbe költözhettek. A
Moszkva téri, egykori Úttörőház tizenhat éven át adott otthont a kerület zeneiskolájának. Hock Bertalan
orgonaművész tanárnak köszönhetően itt épült fel az orgona, amellyel lehetővé vált az orgonatanítás és az
egyházzene-stúdium beindítása is. Az igazgatónő az iskolában folyó zenepedagógiai munkát a Kodály Zoltán
nevével fémjelzett nevelési koncepció szellemében alakította ki.
Az iskola 1998-ban, fennállásának harmincéves évfordulóján felvette Solti György nevét, ami egyben vállalt
elkötelezettséget is jelentett a világhírű karmester művészi hitvallásának folytatása mellett. Az intézmény
erőssége a társas zene oktatása. Több mint tíz együttes és zenekar kínál lehetőséget a közös zenélésre.
Közülük az önkormányzat által is támogatott, tanáraikból és volt növendékeikből alakult Budapest- Hegyvidék
Kamarazenekar rendszeresen fellép a kerületi ünnepségeken.
Jelenlegi épületükbe, a Maros utca 54/b alá 2006-ban költözött az iskola, ahol minden eddiginél jobb
feltételek mellett folyhat az oktatás.
- Felméréseink szerint a társas zene iránti igény mindennél erősebb a tanítványok körében. Ez azt igazolja,
hogy az igényes tömegzenei nevelésre és az aktív zenei tevékenységre fókuszáló zenei nevelési koncepciónk
helyes választásnak bizonyult - hangsúlyozza dr. Bier naczky Szilárdné, majd hozzáteszi: - Az egyik
legnagyobb siker, hogy a kerületi gyermeklétszám csökkenése ellenére a zeneiskola létszáma gyakorlatilag
változatlan. Jelenleg ezer főben maximált a tanulók száma, de jóval többen szeretnének bekerülni. Talán egy
polgári kerületben nem meglepő, hogy a gyerekek zöme olyan családból jön, ahol már a szülők is hozzánk
jártak...
Az igazgató asszony szerint kitüntetése egyben a kerületi zeneoktatás dicsérete is, ami igazi csapatmunka
eredménye. Hiszen hiába vannak jó elképzelései a vezetőnek, ha nem áll mögötte az a közösség, amely vele
együtt vallja magáénak a zenetanítás elkötelezettségre, szeretetre és felelősségvállalásra épülő
hitvallását.
|
- Ezen a helyen tanultam meg a szakma szervezési részét, hiszen egy személyben én voltam az igazgató, a
tantestület, a takarító és a fűtő - illusztrálta különleges, nagy szabadságot és egyben hatalmas kihívást
jelentő helyzetét a tanítónő. Elmondása szerint a tsz-iskola arra is kiváló lehetőséget teremtett, hogy
kifejlessze a gyakorlatban jól működő tanítási technikáit; mivel egyedül dolgozott, és senki sem szólt bele
a módszereibe, saját sikereiből és kudarcaiból tanulhatott.
A tanyasi munka után ismét egy nagy kihívást jelentő feladat következett Pomázon, ahol felnőtt korú,
analfabéta szegkovács cigányembereket tanított írni, olvasni. Szakmájának legszebb pillanatait élte itt át
- vallja -, hihetetlenül meghatotta például az az idős ember, aki a boldogságtól könnyezve köszönte meg,
hogy végre ő is megérti az újságok és könyvek nyomtatott sorait.
Balás Andrásné tanítói pályafutását egy békásmegyeri iskolában folytatta, a lakótelepi intézményben már
igazgatóhelyettesi teendőket is ellátott. Huszonegy évvel ezelőtt aztán a kerületi Kiss János Általános és
Középiskolába került át igazgatóhelyettesnek és szakvezetőnek - azóta is ennek az intézménynek az oszlopos
tagja. Úgy véli: ez az iskola a budai Tanítóképző Főiskola hallgatóinak gyakorlóhelyeként mindig is
megkövetelte a pedagógusoktól a magas szintű szakmai felkészültséget elméletben és gyakorlatban egyaránt, a
módszeresség azonban sohase mehetett a gyerekszeretet rovására.
A tanítónő kiemelten fontosnak tartja azt is, hogy intézményük korszerű tudással tudja felvértezni a
diákokat - az utóbbi években például az informatikára helyeztek nagy hangsúlyt, amelyet már az általános
iskola első osztályától szaktanárok oktatnak.
K-K