Reform a hétköznapokban
Az elmúlt hónapokban számos intézkedés történt az egészségügyi ellátórendszer hatékonyságnövelése céljából,
ám a gyakorlat pillanatnyilag azt mutatja: az orvosok és a betegek számára inkább nehézkesebbé,
bonyolultabbá vált a rendszer. A változtatások jelenleg érzékelhető hatásáról Frühvirt Szabolcs, a
polgármesteri hivatal népjóléti irodájának vezetője számolt be lapunknak.
|
Frühvirt Szabolcs, az önkormányzat népjóléti irodájának vezetője lapunknak elmondta: az alapellátást a
legérzékenyebben az újabb adminisztrációs kötelezettségek megjelenése érintette. A háziorvosok
visszajelzéseiből tudható, hogy ma már a betegre fordított idő 70-80%-a adminisztrációra megy el, így a
problémák megbeszélésére, az alapos tájékoztatásra gyakorlatilag nincs mód.
Ami a betegeket és az önkormányzatot is a legkényelmetlenebbül érinti, az a vizitdíj. Már ennek értelmét is
megkérdőjelezi a körülmény, hogy az eredeti cél, a felesleges orvos-beteg találkozások számának csökkenése
egyelőre nem látszik teljesülni - bár a folyamat eredményét csak hosszabb távon lehet biztosan megítélni,
az eddigi statisztikák nem igazolják ezt a tendenciát. Amellett, hogy a vizitdíjfizetés elve is vitatható,
a fizetés, illetve az esetleges visszaigénylés technikája sem kellően betegbarát.
Feleslegesen túlkomplikált például az, hogy aki a 21. és az ezt követő alkalmak után megfizetett vizitdíjat
vissza akarja igényelni, annak a kerület jegyzőjéhez kell fordulnia kérésével a tárgyévet követő 60 napon
belül, s nála kell bemutatnia az első húsz vizitdíj befizetésének nyugtáját. Jóval egyszerűbb lenne a beteg
számára, ha a kórházi napidíjhoz hasonlóan a 20. alkalom után egy adott naptári évben nem kellene több
vizitdíjat fizetnie (a befizetésekről jelenleg is vezetnek egy központi nyilvántartást, így azonnal
kiderülne, ha valaki már a 21. alkalomnál jár), és az önkormányzatnak sem kellene a
vizitdíj-visszafizetések ügyintézésére munkaerőt foglalkoztatnia. (A kerületnek a saját tartalékaiból kell
a díjvisszafizetéshez pénzt előteremtenie, mert ezt csak utólag igényelheti vissza az államtól.)
|
Ennek oka, hogy 2006. július 1-jén életbe lépett az egészségügyi szolgáltatások finanszírozásáról szóló
rendelet módosítása, mely ún. volumen korlátokat határozott meg. A Maros utcai rendelő esetében a XII.
kerületi polgárok számára végzett laborvizsgálatok után járó OEP-támogatás degresszív lett, vagyis a
korábbi finanszírozáshoz képest kevesebb pénzt kap a szolgáltató, ezért múlt év szeptembere óta már nem
fogad a labor kerületi pácienseket.
Frühvirt Szabolcs megjegyezte: a fővárosi fenntartású János kórház, amely egyszerre foglalkozik járó- és
fekvőbeteg-szakellátással, rossz adottságai, mindenekelőtt a pavilonrendszerű struktúrája miatt nehezen tud
színvonalas körülményeket biztosítani. A jelenlegi struktúrában működtetett szakrendelések közel fél
négyzetkilométernyi területen szétszórva helyezkednek el, többnyire műszakilag elavult épületekben, ami a
betegek számára közlekedési nehézséget jelent, ugyanakkor üzemeltetési szempontból a legkevésbé
költséghatékony megoldás. Nehezen biztosítható a kórházi és szakrendelői tevékenység szétválasztása, így a
szakrendelés óhatatlanul háttérbe szorul. A főváros csaknem valamennyi kerületében a járóbeteg-szakellátás
egy épületben, egy helyen, integráltan áll a betegek rendelkezésére, ami jobban megfelel a betegek és az
ellátó szakszemélyzet, valamint a gazdaságos üzemeltetés igényeinek.
Miután a János kórház a Budai Gyermekkórházban megszűnő aktív (gyógyító) ágyak feladatait a III. kerület
kivételével az egész budai régióra és az agglomerációra kiterjedően átvette, és hozzá került az óbudai
Margit kórház egy-egy részlege is, a túlterheltsége várhatóan tovább növekszik. Ugyanakkor a XII.
kerületiek ortopédiai fekvőbeteg-szakellátása - a János kórház szakemberei szerint szakmailag teljességgel
indokolhatatlan módon - a Szent János Kórházból átkerült a Budai Egészségközpontba.
Az irodavezető megemlítette még, hogy a János kórház a sürgősségi ellátásban is központi feladatokat
kapott, ezzel azonban, mint figyelmeztetett, együtt járhat az, hogy a kerületi betegek nem sürgősségi
ellátása még inkább háttérbe szorul, az átlagos várakozási idő még hosszabb lesz.
Annak ellenére, hogy kiemelt státuszt kapott a János kórház, hiányzik az ehhez szükséges korszerű
infrastruktúra. A vonatkozó rendelet definíciója értelmében a kiemelt kórháznak a legmodernebb, európai
színvonalú technikával felszerelve, nagy tapasztalatú orvosokkal kell(ene) biztosítania a súlyos vagy
speciális betegségben szenvedők hatékony ellátását. Emellett tudnia kell(ene) fogadni azokat az eseteket
is, amelyeket felszereltség vagy gyakorlat hiányában a területi kórházak nem képesek megoldani.
A népjóléti iroda vezetője úgy látja: ahhoz, hogy modern gyógyító központtá válhasson a János kórház,
jelentős fejlesztésekre lenne szükség. Ha ezekre van pénz, akkor is évekre volna szükség a
megvalósításukhoz. Frühvirt Szabolcs elmondta: a hegyvidéki önkormányzat már régóta tervezi, hogy a
színvonalasabb körülmények megteremtése érdekében átveszi a fővárostól a János kórházi
járóbeteg-szakellátást. (Ha ez megtörténne, az ellátást koncentrálni lehetne a János kórház valamelyik
pavilonjában, de szóba jöhetne más helyszín, például a Királyhágó utcai, volt "tiszti kórház" épülete is.)
Mivel az egészségügyi ellátások állami finanszírozásának rendszere jelenleg igencsak bizonytalan, az
önkormányzat még kivár a döntéssel - hosszabb távon azonban mindenképpen szeretnék saját kézbe venni a
kerületiek járóbeteg-ellátását.
-p-