Új vonatok a Déliben
Márciustól a Déli pályaudvaron is megjelenhetnek a Stadler Rail Group cég által gyártott új villamos
motorvonatok, amelyek az elővárosi forgalmat teszik a jelenleginél sokkal komfortosabbá.
|
A vonat teljes utastere áttekinthető, mintha egy csuklós villamos lenne. A rögzített 200 ülőhelyen kívül 11
lehajtható is van, és további 164 álló utasnak jut még hely. Az oldalanként hat kétszárnyú, széles ajtó
mind a szerelvény alacsonypadlós részén található. A majdnem 75 méter hosszú vonatokból maximum három
kapcsolható egy szerelvénynyé, így akár 1125 személy egyidejű utazására is lehetőség nyílik. A vonat
tervezésénél nagy hangsúlyt fektettek a jó gyorsulásra, hiszen az elővárosi jelleg viszonylag sűrű
megállásokat feltételez, és ezzel csökkenthető a menetidő vesztesége. Ugyanakkor hiába a maximálisan
megengedett 160 kilométer/órás végsebesség, ilyen gyors pályák alig akadnak, a legtöbb helyen 80, míg sok
helyen csupán 40 kilométeres lehet a vonatok tempója.
Az utazás komfortérzetét növeli az igen csendes és zökkenésmentes haladás és a vizuális állomáskijelző. A
teljes utastér kamerás megfi gyelése az esetleges rongálást akadályozhatja meg, de ezenkívül a személyi
biztonságot is hivatott szolgálni. A vonat belső színvilága élénk, ugyanakkor a tervezők az összhatásra is
gondoltak. Az utasok feje felett az átlátszó anyagból készült csomagtartó a szokásos "megvan-e még a
holmink"-pillantást igyekszik megkönnyíteni.
Van még egy kényelmi elem: a teljes és egységes légkondicionálás. Ez azonban többeknek kellemetlen lehet,
mert főleg a forróbb hónapokban nem mindenki bírja a külső hőmérséklethez képest 6 fokkal lehűtött
utasteret. Ez ügyben a MÁV Zrt. más vonalain is akad probléma. A Stadler szakembere kérdésünkre elmondta:
lehetne rendelkezéssel, törvényileg és műszakilag is szabályozni, utóbbit úgy, hogy egyes szektorok kisebb
hűtést kapnának, és a MÁV Zrt. felmérné, ezekre mekkora az igény.
(Kertész)