Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Új vonatok a Déliben

Márciustól a Déli pályaudvaron is megjelenhetnek a Stadler Rail Group cég által gyártott új villamos motorvonatok, amelyek az elővárosi forgalmat teszik a jelenleginél sokkal komfortosabbá.


FLIRT - gyors és könnyű
A MÁV Zrt. lapunk kérdésére megerősítette: harminc darab négyrészes motorvonat legyártását rendelte meg a svájci székhelyű cégnél, amit még további harminc követhet. Az első szériában havonta két-három szerelvény áll forgalomba, az utolsók 2008 márciusában érkeznek meg. A FLIRT típusnév egy német, illetve angol mozaikszó, a könnyű szerkezetre, a gyorsaságra és az elővárosi jellegre utal.

A vonat teljes utastere áttekinthető, mintha egy csuklós villamos lenne. A rögzített 200 ülőhelyen kívül 11 lehajtható is van, és további 164 álló utasnak jut még hely. Az oldalanként hat kétszárnyú, széles ajtó mind a szerelvény alacsonypadlós részén található. A majdnem 75 méter hosszú vonatokból maximum három kapcsolható egy szerelvénynyé, így akár 1125 személy egyidejű utazására is lehetőség nyílik. A vonat tervezésénél nagy hangsúlyt fektettek a jó gyorsulásra, hiszen az elővárosi jelleg viszonylag sűrű megállásokat feltételez, és ezzel csökkenthető a menetidő vesztesége. Ugyanakkor hiába a maximálisan megengedett 160 kilométer/órás végsebesség, ilyen gyors pályák alig akadnak, a legtöbb helyen 80, míg sok helyen csupán 40 kilométeres lehet a vonatok tempója.

Az utazás komfortérzetét növeli az igen csendes és zökkenésmentes haladás és a vizuális állomáskijelző. A teljes utastér kamerás megfi gyelése az esetleges rongálást akadályozhatja meg, de ezenkívül a személyi biztonságot is hivatott szolgálni. A vonat belső színvilága élénk, ugyanakkor a tervezők az összhatásra is gondoltak. Az utasok feje felett az átlátszó anyagból készült csomagtartó a szokásos "megvan-e még a holmink"-pillantást igyekszik megkönnyíteni.

Van még egy kényelmi elem: a teljes és egységes légkondicionálás. Ez azonban többeknek kellemetlen lehet, mert főleg a forróbb hónapokban nem mindenki bírja a külső hőmérséklethez képest 6 fokkal lehűtött utasteret. Ez ügyben a MÁV Zrt. más vonalain is akad probléma. A Stadler szakembere kérdésünkre elmondta: lehetne rendelkezéssel, törvényileg és műszakilag is szabályozni, utóbbit úgy, hogy egyes szektorok kisebb hűtést kapnának, és a MÁV Zrt. felmérné, ezekre mekkora az igény.

(Kertész)