Volvo S80 - a luxusautó svédül
A skandináv autógyártás valamennyi jellegzetessége megfigyelhető az új Volvonagyautón. Az S80-as
biztonságos, kényelmes, célszerű, és immár formájával sem marad le a presztízslimuzinok mezőnyétől.
|
Ezekhez az autókhoz ugyanis általában negatív kép kapcsolódik - főleg az olyan országokban, ahol egy
átlagos fizetésért dolgozó munkavállalónak fél évszázadig kellene gürcölnie, hogy megvásárolhassa őket.
Változó, mikor melyik számít leginkább gengszterautónak közülük, de pénzbehajtók, fehérgalléros bűnözők és
(a közvélemény szerint hasonló megítélés alá eső) politikusok nemigen képzelhetők el más kocsiban. Azért
egyáltalán nincs sajnálatra méltó helyzetben, aki luxusszolgáltatásokat nyújtó autót szeretne, de tudatosan
távol akar maradni az említett németekhez tapadt rossz mondanivalótól. Vehet például egy Volvo S80-ast.
|
Nem csorbul a nagyautós élmény: a 4.85 méter hosszú, tükrökkel együtt két méter széles S80-asba ülve
nemcsak tudni, látni és érezni is a kocsi kiterjedését, súlya a valós másfél tonnánál több száz kilóval
többnek tűnik. A vastag ajtót becsukva hatalmába keríti az embert a sérthetetlenség érzete. A Volvo
évtizedek óta a biztonság szinonimája, a csúcsmodellnél pedig végképp mindent bevetettek a bent ülők és a
közlekedés többi résztvevőjének testi épsége érdekében.
|
Az S80-as tervezésénél a gyalogosok és a kerékpárosok védelmére is figyeltek: a puha lökhárító csökkenti a
lábsérülés veszélyét, a motorháztető alatti méhsejtstruktúra elosztja, illetve elnyeli az energiát, esélyt
adva a ráeső szerencsétlennek. A Volvo rendkívüli biztonságát fokozva holttér-figyelő, a kellő követési
távolságot akár lassítással is megtartó, illetve az autó előtt haladó másik kocsi hirtelen fékezésére
figyelmeztető rendszer is rendelhető.
Külsejével harmonizál az S80-as belseje is. A különlegesen vékony középkonzolon kívül meglepő megoldásokat
hiába is keresnénk, a klasszikus skandináv formatervezési hagyományoknak megfelelően nincsenek feltűnő,
öncélú dizájnelemek, az egyszerűség és a funkcionalitás előtérbe helyezése eleganciát sugároz. A
kategóriában természetes és a Volvónál is általános, hogy az ülések felárért akár elektromosan is
állíthatók és fűthetők, ezek szellőztetése viszont újdonság a márkánál. A kényelem mellett utasai
egészségére is ügyel a svéd autó: nemsokára Tiszta Belső Zóna Csomag néven lehet majd olyan rendszert
rendelni, amely - miután távirányítóval kinyitották az ajtózárakat - egy percig szellőzteti az utasteret,
így a levegő olyan minőségű lesz, amelyet a Svéd Asztma- és Allergiaszövetség is elfogad.
Szép, biztonságos, kényelmes tehát az új S80-as Volvo - de milyen vezetni? A jellegének megfelelő nyugodt,
elegáns vonuláshoz kitűnő partner az autó; akár 315 lóerős, V8-as benzinmotorral is megvásárolható, de nem
illik hozzá a vad száguldás. A kellemes, szükség esetén dinamikus haladáshoz pedig az általunk kipróbált
185 lóerős, D5 jelű dízelmotoros változat is kitűnő; érdemes hozzá megrendelni a hatfokozatú, kézzel is
kapcsolható automata váltóművet.
Jól jár, aki német presztízsautó helyett Volvót választ: az S80-asnak ugyanis nemcsak a filozófiája, hanem
az árképzése is barátságos, és bármilyen hihetetlen, elődjénél kevesebbe kerül a korszerűbb, jobban
felszerelt új modell: 9.79 millió forintért válhatunk S80-tulajdonossá (163 lóerős, dízelmotoros változat
Kinetic felszereltséggel). A tesztautóhoz hasonló, bőrülésekkel, navigációs rendszerrel, automata váltóval,
12 hangszórós hifi vel, napfénytetővel és számtalan egyéb biztonsági és kényelmi felszereléssel 15 milliót
közelíti az ár. Mégsem vált ki gyűlölködő vagy irigy pillantásokat.
Féjja Zsolt