„Egyetlen, bolondos illúzióért…”
E falakon ötmilliárd forint lóg… – jegyezte meg Kovács Gábor tulajdonos-igazgató a tárlat megnyitóján, a több mint száz olajfestményre és százhúsz grafikára utalva, amelyek háromemeletnyi termet töltenek be.
Gulácsy egy kicsit a mi festőnk is. Amellett, hogy végső nyugalomra a Farkasréti temetőben talált, s hogy életének utolsó nyolc évét a Hárs-hegy oldalában lévő elmegyógyintézetben töltötte, kisgyermek korában a Tündérszikla és környezete ihlették korát meghazudtoló fantáziarajzokra és akvarellekre. Az apjával megtett hosszú barangolások után esténként a papíron átalakult a táj, vad ormok s köveken ugráló patakpartok mentén titokzatos kastélyok, várak bontakoztak ki ecsetje alól, mint például a Hegyvidéki táj című akvarelljén, amelyet 1890-ben, mindössze nyolcéves korában festett.
Borsos Miklós domborműve a Farkasréti temetőben |
A vékony, érzékeny kisfiú otthonában tárlatot rendezett műveiből barátainak, rokonainak, s fogadásukra varázslóruhába öltözött. E szokását a húszas éveiben is megtartotta, a róla fennmaradt, Székely Aladár által készített fényképek némelyikén Hamlet-, vagy éppen reneszánsz korabeli apródjelmezben fest, vagy zongorázik. De önarcképein nemegyszer szerzetesként, lovagként, Danteként ábrázolja önmagát.
A koraérett zseninek mindössze másfél dekádnyi alkotói év jutott osztályrészül, ami jórészt lázas útkereséssel telt el, úgy a festészetben, mint az irodalomban. Mindkét területen őstehetség volt, de sem az ecsettel, sem a tollal nem talált türelmet, lelkierőt az akadémiai utak bejárásához.
Soha nem tanult meg rajzolni. S habár 1900-ban, tizennyolc éves korában felvették a budapesti Mintarajz iskolába, még abban az évben eltanácsolták. „Fegyelmezetlen álmodozó, képtelen koncentrálni az előírt feladatokra.” Ez volt a tanári kar egyöntetű véleménye Gulácsyról. A valóságban halálosan unta a kicsinyes gipszminták másolását. Többnyire az ablaküvegre rajzolódó fákat, felhőket skiccelte elszabadult vonalakkal, önkényes méretarányokban.
A sors iróniája, hogy még ugyanabban az évben a Műcsarnok bírálóbizottsága elfogadja a Szerénység laka című kompozícióját, a Szépművészeti Múzeum kiállítja a Dombvidéket, s rá egy évre, 1901-ben a Nemzeti Szalon már négy olajfestményét veszi tárlatba. A képek elnagyoltak, öntörvényűek, avantgárd bájuk mégis megragadja a szemlélőt. Nevet szerez magának, tartózkodó, félénk modora ellenére divatossá válik a festők kávéházaiban. Különcként kezelik, „kívülről jöttnek”, a háta mögött ő az őrült festő, akit Csontváryhoz mérnek. Megismerkedik Rippl-Rónai Józseff el, barátságot köt Márffy Ödönnel, Egri Józseffl, Czóbel Bélával és Czigány Dezsővel, akik a Matisse–Cézanne-iskola követőinek vallják magukat.
Az országban barangol, majd Párizsban, Rómában, Firenzében és Padovában tölt hosszabb-rövidebb időt. Beleszeret a latin kultúrába, felfedezi magának Leonardo da Vincit, Luini Bernardinót, Giottót, Jean-Antoine Watteau-t, Raffaellót. Napokat, heteket tölt a Louvre-ban. (Később, miután évek óta nem vett ecsetet a kezébe, a Moravcsik idegklinika ápoltjaként, a világhírű profeszszor kérdéseire pontosan meg tudja mondani, mely alkotások milyen sorrendben követik egymást a párizsi múzeumban!)
Kóborlásai során szegénynegyedekben él, egyszerű emberekkel étkezik, mert „utálja a fehérmandzsettások finnyás csevegését”. Rajzaiban felbukkannak a munkások, koldusok, bohócok, a köztéri bolondok, szépasszonyok és gyűrött arcú öregemberkék, mégis, amikor az állvány elé áll, fantáziavilágának él. Az emlékszórványok sajátos, többrétegű képekké állnak össze. Ezt írja 1909-ben: „Mindég színesebbnek láttam és értékesebbnek kedvenceimet a valóságnál… Elkényeztetett a művészi látás. Elámított! Don Quijote lettem volna, ha egészen elkábulok. De én csak félig álmodva élem a világot. Egyik szememmel a hazug, édes álomképek káprázatába bámulok, a másik szemem mindig a valóságot figyeli, […] mely sokszor fakó és hazug. A művészet hazugsága színgazdag, tartalomdús, cizellált, mint a nemesfém […] az érdek nélküli hazugság szent. De kell hozzá az észrevétel lehetősége.”
Meglátogatja a francia akadémiai festők kiállítását: „A valóság unott, olyan, mint talán ezek a kópiák, hol mindenről beszámol a festő, mint a mérnök, ki parcelláz, de elfelejti az álmodó, zokogó Tiziant. […] Csak Tizian tudott gazdagon szeretni és gazdagon álmodni…”
Fokozatosan eltávolodik a festők társaságától, mind többet foglalkozik irodalommal, s mindenekelőtt Dante műveivel. Az olasz géniusz inspirálja talán legismertebb grafikus-akvarelljét, amelyben az Isteni színjáték Pokol fejezetében kivégzésére váró szerelmespár, Francesca és Paolo utolsó együttlétét örökíti meg. Másfelől egy Firenzében fogant festménye, a Varázslat ihlette Csáth Gézát 1908-ban, hogy megírja a Varázsló Kertje című novelláját. Irodalmi barátainak köre magával sodorja a Thália, majd az Új Színházba, kosztümöket, díszleteket tervez, ugyanakkor tárcákat, románcokat, dekadens szerelmi históriákat, mitikus regényeket is ír.
Francesca da Rimini és Paolo Malatesta (akvarell, 1903) |
Megálmodja saját fantáziabirodalmát, Na ’Conxypant, megfesti fővárosának utcáit, házait és embereit, s kitalálja különös nyelvezetét. Fokozatosan elszakad a valóságtól, már nem lehet tudni, Na ’Conxypan képei jelennek meg a külvilágban, vagy életének torz karikatúrái vonulnak be meseországába.
A nagyközönség elnéző, mivel a zsenikultusz szerves részének tekinti, ha egy művész a „szent őrület” állapotában él és alkot. Hát nem ez történt a költő Hölderlinnel és Baudelaire-el, a zeneszerző Schumannal, az író Gogollal, a festő Van Goghgal vagy a filozófus Nietzschével is? Tapsolnak Gulácsynak, amikor olyan konvenciókat tagadó képek kerülnek ki a keze alól, mint az Extázis, a Dal a rózsatőről, az Elmúlás, A mulatt férfi és a szoborfehér nő, a Bolond és a katona vagy a Halál sziklája. Még nem tudják, vagy nem akarják hinni, hogy Gulácsy emberi és művészi megnyilvánulásai a valóságos őrület első szimptómái.
A minden kétséget kizáró idegösszeomlás 1914-ben történik, amikor a monarchia belép az első világháborúba. Gulácsy a fegyverektől, a gyilkolástól, a katonai besorolástól retteg, gyenge idegrendszere, túlérzékeny lelkivilága cserbenhagyja elméjét. Elfordul a külvilágtól, a látomásait örökíti meg gyengéd tónusú, sokalakos, áttűnéses rétegekben felrakott, szürrealista kompozíciókban, mint például a Játékszerek lázadása vagy az Ópiumszívó álma. 1917-ben vonják elmegyógyintézeti kezelés alá, amitől csupán 1932-ben bekövetkező halála váltja meg. Néhány évig még fest, öntudatlanul, az 1922-ben az Ernst Múzeumban megrendezett gyűjteményes kiállításán azonban már saját képeit sem ismeri fel. Ekkor írja a később hasonló sorsra jutó Juhász Gyula megható versét barátjához: „Lajos, elér-e hozzád még a hangom?” – kérdezi, ám sejti a választ: „Nincsen remény s te nem tudod. / Szelíden / És fi noman – hisz művész vagy, / Lajos / Babrálsz a párnán ujjaddal.”
Gulácsy Lajos külön utakon járt. „Finom” álmokkal álmodta át magát különc világába. Mint mondta, az „egyetlen bolondos illúzióért…” A Farkasréti felső temetőben lévő sírkövére Borsos Miklós faragott domborművet, alatta betűk Juhász Gyula tollából: „Gulácsy Lajos pictor csodálatos szent tiszta művész Giotto jó utóda 1882–1932”.
S. D. Gy.