Kezdődik a tanév – sokan jelentkeztek a kerületi iskolákba
A tizenhárom általános iskolai elsős osztályban 298 gyermek kezdi meg tanulmányait, ami közel tízszázalékos növekedést jelent. Az átlagos osztálylétszám huszonnégy-huszonöt fő, ennél kevesebben csak a speciális tantervű osztályokban vannak.
A közoktatási törvény szerint az általános iskolákba kötelező felvenni az intézmény körzetéből jelentkezőket. Amennyiben a beiratkozni szándékozó körzetes gyerekek száma legalább húsz százalékkal meghaladja a huszonhatot, az eredeti feltételek mellett új osztályt kell indítani. Ez történt a Tamási Áron iskolában, ahová negyvennyolc körzetes és négy kerületi gyerek jelentkezett, ezért lehetőség nyílt két osztály indítására. Az intézmény vezetőjét nem lepte meg a jelentkezők nagy száma. Hajnal Gabriella elmondta, a kerületi iskolák tavaszi bemutatkozásán is sokan érdeklődtek a felvételi lehetőségek után.
Az idén is volt olyan iskola, ahol az induló osztály létszáma nem érte el a huszonhat főt; ilyenkor a fennmaradó helyeket körzeten kívüli kerületi, illetve más kerületekből érkezőkkel tölthetik fel. Előnyt élveznek az iskolába járók testvérei, a pedagógusok és az önkormányzat dolgozóinak gyermekei. A normál tantervű mellett a Németvölgyi Általános Iskolában egy logopédiai és egy fejlesztő, a Jókai Mór Általános és Német Nemzetiségi Iskolában egy nemzetiségi, a Kós Károly Ének-zene Emeltszintű Általános Iskolában egy zenei osztály is indult, ezekre ugyanis nem vonatkozik a körzetes megkötés.
A három önkormányzati fenntartású gimnáziumba az idén is felvételivel lehetett bekerülni. A középiskolát elkezdő 314 kilencedik évfolyamos közül ötvenheten nyelvi előkészítő osztályba, úgynevezett nulladik évfolyamra iratkoztak be. A Városmajori Gimnáziumban öt, a Tamási Áron Gimnáziumban kettő, az Arany János Gimnáziumban három osztály indult. Hasonlóan az általános iskolákhoz, a gimnáziumokban is nőtt az osztálylétszám, amely így szinte mindenhol meghaladja a harmincat.
Mivel a középiskolákba országosan lehet jelentkezni, a kerületi tanulók száma egyre csökken, jelenleg alig éri el az ötven százalékot. A kedvezőtlen tendencia megváltozását segítheti, hogy a kerületi közoktatási koncepció alapján a hegyvidéken élő diákok után plusz óraszámtömeget kapnak az intézmények.
Mindezen felül a minőségi oktatás és a tanórán kívüli tevékenységek támogatására, valamint fejlesztésekre középiskolai osztályonként a Nemzeti Alaptanterv óraszámának húsz százalékát biztosítja többletként az önkormányzat. Általános iskola esetében a pluszfi nanszírozás tizenöt százalékot tesz ki.
m.