Vérfoci a négyzethálós táblán
A BloodBowl első megközelítésben az amerikai foci egy meglehetősen vadnak tűnő változata, amelyben két tizenegy fős bábucsapat, a Warhammer harcosai játszanak egymás ellen, persze cseppet sem olyan fi noman, mint ahogy, mi emberek tesszük. A „vérengzés” alapötlete 1987-ből származik, amikor Jervis Johnson és a Games Workshop megalkotta a játék alapjait. A mánia azóta ez egész világot bejárta, megjelentek az első számítógépes adaptációk, sőt már magyar bajnokságokat is rendeznek.
A versengő lények – elfek, orkok, goblinok, trollok és más mesebeli szörnyek – bábuk formájában kelnek életre. Sokan saját készítésű figurákat használnak, vagy a kereskedelemben kapható alakokat festik ki ízlésük szerint. A bábuk különböző tulajdonságokkal bírnak, erejük, ügyességük, mozgásuk intenzitása és páncéljuk ellenálló képessége alapján osztályozzák őket. Akadnak közöttük mezőnyjátékosok, dobók, elfogók, valamint blokkolók és bliccelők is – éppen úgy, ahogy az amerikai fociban. Saját csapatát mindenki maga állíthatja össze, ehhez egymillió képzeletbeli arany áll rendelkezésre.
A játékot egy tizenöt mező széles és huszonhat mező hosszú, körökre osztott négyzethálós táblán játsszák. A taktikát és a test-test elleni csatát a harcosok tulajdonságával, illetve a kockadobás segítségével lehet szemléltetni. Egy körben minden egyes lénnyel lehet lépni, majd az ellenfél jön. A teljes játékidő két félidő, nyolc-nyolc körrel számolva. A cél voltaképpen egyszerű: saját térfélről indulva minél több gólt (azaz touchdownt) kell szerezni. Ehhez el kell juttatni a labdát az ellenfél alapvonalára. A konfliktust az okozza, hogy az ellenfélnek ugyanez a célja.
A figuráknak négy tulajdonsága van: mozgáspont, erő, ügyesség és páncélzat. A pályán körönként annyi mezőt léphetnek, ahány mozgáspontjuk van. Az erő használatára akkor kerül sor, ha az ellenfelet izomból akarják eltávolítani az útból, míg az ügyességre akkor, ha cselezni akarnak mellette. Ezenkívül további akciókra is lehetőség van, mint a labda felvétele a földről, passzolás, átadás elkapása, játékostárs előrehajítása, ellenfél passzába való közbenyúlás stb.
Ebből az következne, hogy az ügyességet sokkal gyakrabban kell használni, mint az erőt, de azért ez nincs teljesen így… A páncélzat a földre került bábuk testi épségét hívatott megóvni, s ha ez nem sikerül, akkor kiderül, miért is hívják BloodBowlnak a játékot!
Megszállott vérfocizók szerint a játék legszebb része a fejlődés. A csapatot alkotó lények minden érdemleges megmozdulásért (egy ellenfél felszámolása, jó passz, gólszerzés) fejlődési pontokat kapnak. Amikor megfelelő mennyiségű pont összegyűlik, a harcos szintet lép, és négy alapvető tulajdonsága mellé kiegészítő jártasságokat kap.
Hazánkban jelenleg kétszázan hódolnak ennek a „fantáziafutballnak”, és a Magyar Társasjátékos Egyesület támogatásával rendszeresen tartanak versenyeket. Az érdeklődők bővebb információt a www.bloodbowl.hu címen kaphatnak.
mm.