Fejlesztések a fogaskerekű vonalán
Csak a Városmajor és a Gyöngyvirág út között közlekedik a fogaskerekű november 28-án üzemkezdetig. A Pethényi úttól a Svábhegy érintésével a Széchenyi-hegyig pótló autóbuszok szállítják az utasokat. A Svábhegy és a Széchenyi-hegy között felfelé a Karthauzi utcában, lefelé az Agancs utcában és az Eötvös úton közlekedik a busz. A vágányzár oka, hogy az érintett szakaszon megkezdődik a közlekedés biztonságát veszélyeztető fák kivágása.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy a fogaskerekű vonala mentén az elmaradt vágások miatt sok rossz állapotú fa található, az elmúlt években dőlés vagy ágszakadás miatt többször le kellett állítani hosszabb-rövidebb időre a forgalmat. A BKV és a hegyvidéki önkormányzat képviselői több alkalommal is egyeztettek a kivágásokról, megbeszéléseik mindenekelőtt a kivágandó fák számáról, menynyiségének pontosításáról, valamint a feladathoz tartozó előírások, törvények értelmezéséről, illetve a mindkét fél számára kedvező megoldások kereséséről zajlottak.
A közlekedési vállalat megbízásából készített első szakértői anyag a teljes vonalon 183 fa kivágását, valamint körülbelül 450 fa gallyazását, visszavágását irányozta elő, de a kerület kérésére a szakértői bejárást az önkormányzat munkatársainak részvételével megismételték. Ennek alapján a tervezett ritkítások mintegy 40 teljesen elszáradt és 108 kis törzsátmérőjű, értéktelen vadhajtást érintenek majd. Összesen 34 olyan fát találtak, amely értékkel bír, azonban a törzse növése, koronája alakja veszélyes lehet a vasúti üzemre.
Mivel a fapótlás a hegyvidéki parkokban azok telítettsége miatt nem megoldható, ezért a BKV és az önkormányzat a kerületi utasok kényelmét, illetve a városkép javítását szolgáló intézkedéscsomag megvalósításáról egyezett meg. A közlekedési társaság a vonatok indulását jelző, visszaszámlálós rendszerű tájékoztató berendezéseket telepít a Széchenyi-hegyi és a városmajori végállomásokon, továbbá ez utóbbi helyszínen újból megnyitja a régebben működő – de hosszú ideje bezárt – nyilvános illemhelyet.
A János kórház megállóban fedett utasvárót helyeznek el a peronon, míg a Zsibói lépcsőtől az Orgonás megállóig járdát építenek, biztonságossá téve ezzel a Trencséni utca, a Zsolna utca és az Istenhegyi út felől érkező gyalogosok közlekedését. A Városkút megállóban a BKV hozzájárulásával az önkormányzat rámpát épít a peron és a lépcső között. A tervezett járdaépítés a Mátyás király út és a Városkút megállóhely között a lépcsők kiküszöbölésével teszi lehetővé a mozgáskorlátozottak számára is az önálló, akadálymentes közlekedést, beleértve a fogaskerekű vasúton átvezető Mátyás király úti gyalogosátjárót is, ahol szegélykorrekciót hajtanak végre.
Az intézkedések részeként a BKV kulturáltabbá teszi a Svábhegy állomás környezetét: kijavítják a műemlék állomásépület homlokzatát, az ereszeket, valamint az esőbeállóként funkcionáló pavilon fából készült elemeit, a peron és az épület környezetében rendbe teszik a hepehupás kockakő burkolatot, illetve kicserélik az elhasználódott virágvázákat. A Széchenyihegy végállomáson lebontják azt az üresen álló – korábban trafikként működő –, lepusztult bódét, amely otromba megjelenésével régóta csúfítja környezetét, és ugyancsak lebontanak egy romos építményt az Erdei Iskola megálló mellett, amelyben egy ideje hajléktalanok tanyáznak.
Megállapodás született arról is, hogy gyermeknapon, valamint a Hegyvidéki Napokon megnyitják a nagyközönség előtt a városmajori kocsiszínben kialakított emlékszobát. Ugyanekkor a sokak által kedvelt nosztalgiajáratok is közlekednek majd a fogaskerekű vonalán.
z.