A félévi bizonyítvány is fontos lehet
Szerdahelyiné Jászberényi Ágnes, a Virányos Általános Iskola igazgatója elmondta, hogy az általános iskolai félévi értesítőt a magatartás- és a szorgalomjegy tükrében kell vizsgálni. Más hozzáállásra van szüksége annak a diáknak, akinek a szorgalom- és a szaktárgyi jegye is 3-as, mint aki ugyanezt az eredményt jóra értékelt szorgalommal éri el. A csupán egy jegynyi eltérés ugyanis alapvető különbségeket takar.
Az első esetben a tanuláshoz való viszony és a motiváltság területén észlelhető valamilyen probléma, míg a másodiknál szaktárgyi támogatásra szorul a gyermek. Vegyék komolyan a szülők, ha a tanuló bármilyen ok, például hiányzás vagy lemaradás miatt felzárkóztatást igényel! – javasolja Szerdahelyiné. Érdemes utánajárni, milyen fejlesztő órákat, korrepetálási lehetőségeket kínál az adott intézmény. Külön figyelmet érdemelnek a jó eredményeket elérő, kimagaslóan teljesítő gyerekek. A velük való foglalkozás során kiemelt szerepet kaphatnak az önbizalom-növelő, sikerélményt nyújtó és még jobb teljesítményre ösztönző tanulmányi versenyek és pályázatok. Biztassuk őket arra, hogy tehetségüket minél jobban kibontakoztassák – javasolja a szakember.
Az alsósok félévkor és év végén nem osztályzatokat, hanem szöveges értékelést kapnak. A „kiváló”, „jó”, „megfelelő”, illetve „felzárkóztatásra szoruló” kifejezések a tantárgyi előmenetelre utalnak. A követelményrendszert az iskolák munkaközösségei együtt állapítják meg, a teljesítésről a szülők részletes írásbeli tájékoztatást kapnak. A szöveges értékelés legnagyobb előnye, hogy az érdemjegyekkel ellentétben lehetőséget ad a tanuló fejlődésének finomabb kifejezésére, a dicséretre és a hiányosságok bemutatására egyaránt, egyúttal kijelöli a következő időszak feladatait.
A felső tagozatokon már a hagyományos ötjegyű skálán osztályoznak. A félévi, zömében négyes- ötös bizonyítvány azt jelenti, hogy a diák órai munkája jó, a készségek, képességek terén sincs elmaradása. A hármas (változó) jegy kiegyensúlyozottabb munkával javítható, de az eddiginél alaposabb vagy aktívabb órai részvételt, felkészülést igényel. Az ennél rosszabbul teljesítő diák számára már szükséges a komolyabb segítség, a nagyobb otthoni odafigyelés. Annak érdekében, hogy év végére jobb jegyeket szerezzen, ajánlatos korrepetáláson is részt vennie. Az igazgatónő azt ajánlja, hogy a szülők fogadóórán, szülői értekezleten keressék fel a tanárokat, tanítókat, mert csak így lehet hatékonyan kezelni a felmerülő problémákat.
A Városmajori Gimnáziumot vezető dr. Szebedy Tas tájékoztatása szerint a középiskolai félévi bizonyítványnak elsősorban tájékoztató funkciója van. Végzettséget nem igazol, a felvételi pontszámokba sem számít bele, a tendenciákat azonban egyértelműen megmutatja. Ha a diák félévkor valamelyik tárgyból elégtelent vagy figyelmeztető elégségest kap, az előrevetíti az év végi bukás lehetőségét.
mm.