Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Jelentősen drágulhat a parkolás

Teljesen átalakítaná a parkolási rendszert a főváros. Az autósok a zónahatárok kiterjesztésére, egységes tarifarendszerre, háztartásonként egy ingyenes várakozási engedélyre és a BKV-vonaljegy árát alapul vévő, jelentősen emelkedő díjakra számíthatnak. Hegyvidék önkormányzata a tervezetet kidolgozatlannak tartja, s nehezményezi, hogy – a paraméterkönyv elfogadásához hasonlóan – nem kérték ki az érintett városrészek véleményét.

A főváros a paraméterkönyvhöz hasonlóan ezúttal is erőből akarja keresztülvinni akaratát, ezért nem tartotta fontosnak, hogy egyeztessen a kerületekkel – tájékoztatta lapunkat Lovas Pál alpolgármester. Mint mondta, a helyi érdekek semmibevétele nem új keletű. Hegyvidék önkormányzata már 2007-ben javaslatot tett a kerületi tarifarendszer átalakítására és a zónahatá rok megváltoztatására, azonban a fővárosi közgyűlés nem tűzte azt napirendre. Az önkormányzat szerette volna elérni, hogy a túlzsúfolt Ráth György utca kerüljön be a fizető övezetbe, a kerületet pedig sorolják a harmadikból a második, azaz magasabb tarifájú zónába. Ezzel a jelenleg is érvényben lévő 115 forintos parkolási díj a duplájára emelkedett volna.

Az alpolgármester elmondta, hogy támogatja az egységes parkolási rendszer bevezetését, de a mostani tervezetben rengeteg a kérdőjel. Nem lehet tudni például, hogy a bevétel mekkora része kerül vissza a helyi önkormányzatokhoz. Az eddigi hírek alapján könnyen elképzelhető, hogy a főváros a díjbevétel egészét magához vonja, és a BKV fejlesztésére fordítja.

Közben továbbra is az önkormányzatokra hárítja a parkolóhelyek fenntartásának költségeit.

Úgy tűnik, megmaradna a Hegyvidék övezeti besorolása is, ami budapesti szinten a legkisebb parkolási bevételt eredményezi, holott a kerület sűrűn lakott részein, elsősorban a Moszkva tér és a Déli pályaudvar környékén indokolt lenne a magasabb tarifa alkalmazása. Mindemellett a belső területeken lakók érdekében három órára kellene csökkenteni a parkolás maximális időtartamát, a főváros azonban erről sem egyeztetett. Lovas Pál szerint szükség van P+R parkolókra, de csak akkor, ha azok elérhetők tömegközlekedési eszközökkel, és nem csökkentik, hanem éppen ellenkezőleg, növelik a zöldterületek nagyságát.

Az önkormányzat a közelmúltban megvizsgálta annak lehetőségét, hogy hol tudna mélygarázsokat létesíteni. A felmérések szerint a Gesztenyés kerti parkoló alatt lehetne kialakítani egyet, azzal a megkötéssel, hogy a felszínen új pihenőfelületet hoznak létre. Egy ekkora építkezéshez mindenképpen külső forrásokra van szükség, azonban egyelőre nem sikerült megfelelő befektetőt találni.

(m)