Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Harminc éve a síneken

Harminc évvel ezelőtt jelentek meg az első Tátra villamosok a fővárosban – először 1980. február elsején, az 59-es vonalán álltak forgalomba. A fűthető szerelvényeknek télen különösen örültek az utasok és a járművezetők.

A Minisztertanács 1975-ben hirdette meg tízéves programját a budapesti villamosközlekedés fejlesztésére, melynek keretében új villamoskocsik gyártása vált szükségessé. Mivel a magyar Ganz gyár termelése egyre kevésbé elégítette ki a hazai igényeket, ezért a döntéshozók a KGST-piac legjelentősebb s egyben a világ egyik legnagyobb villamosgyártójával, a prágai CKD-val vették fel a kapcsolatot, amely kiforrott és nem utolsósorban olcsó konstrukciókat kínált (a Ganz másfélszer drágábban gyártott villamost). Az egyeztetésekből végül megegyezés született, így a CKD-gyárban 1978-ra elkészült egy teljesen új, kifejezetten Budapest számára tervezett, T5C5 típusjelzésű jármű első két kocsija, amelyek Prágában, majd 1979-től Budapesten végezték próbafutásukat.

Harminc_eve_a_sinekenA csehszlovák járművek először 1980. február 1-jén az 59-es vonalán álltak forgalomba. Eleinte nemcsak párban jártak a kocsik, mint ma, hanem szólóban is: a remízből „ikerüzemben” kikerülő szerelvényeket a reggeli csúcs után Farkasréten szétcsatolták, majd a délutáni csúcs kezdete előtt ismét összeillesztették, így közlekedtek estig. Ez a vonali szét-, illetve összecsatolás azonban meglehetősen „macerás” volt, így erről az üzemmódról hamar lemondtak.

1980 és 1984 között összesen 320 új motorkocsi érkezett a fővárosba. Budán a 61-es vonalán 1980. február végétől, a 18-ason július közepétől álltak szolgálatba a Tátrák. Az 56-oson 1983 novemberében, a Hűvösvölgy felé vezető pálya korszerűsítésének befejeztével cserélték le a szerelvényeket. Az új villamosok fogadására a kocsiszíneket kisebb-nagyobb mértékben át kellett alakítani, ezek ugyanis szélesebbek voltak elődeiknél. Jelentős változáson esett át a Szépilona kocsiszín, ahol 1986 óta már csak Tátrákkal foglalkoznak.

Az új járműveket hamar megkedvelték az utasok, különösen a nagyobb kényelem, a tágasabb, világosabb és fűthető utastér miatt. A vezetők komfortja is jelentősen megnőtt, télen ugyanis nem kellett többet a nyitott vezetőállásos kocsikban fagyoskodniuk. 2002-től a Tátrák egy jelentős része teljes körű felújításon esett át. A korszerűsítés során nemcsak esztétikusabbá, hanem energiatakarékosabbá is váltak a villamosok, az új hajtásvezérlés beépítésével elérték, hogy az áram mintegy 30%-a visszatáplálható legyen a hálózatba.

z.