Rászorulókon segítenek a kerületi diákok
Pokorni Zoltán polgármester kezdeményezésére szociális segítő programon vettek részt a kerületi fenntartású középiskolák tizenegyedik évfolyamos diákjai. Az önkéntesek egy héten keresztül végeztek karitatív munkát a kijelölt intézményekben.
Valamennyien megtapasztalhattuk, hogy bármikor szükségünk lehet akár alkalmi, akár állandó segítségre, jó szóra, együttérzésre. Éppen ezért az önkormányzat fontosnak tartja, hogy a kerület középiskoláiból kikerülő tanulók empatikusan forduljanak különböző nehézségekkel küzdő embertársaik felé – mondta el lapunknak Pokorni Zoltán. A polgármester szerint ennek legjobb módja a gyakorlati tapasztalás, a szociális munka, amelynek keretében a középiskolás fiatalok megszerezhetik azt a képességet, hogy mások gondjait átérezve segítő tagjai legyenek szűkebb közösségüknek.
A karitatív munka során olyan sikert élhetnek meg a gyerekek, ami egész további szellemi fejlődésük egyik alappillére lehet. Az önkormányzat a kerületi fenntartású középiskolák igazgatóival együtt gondolkodva térképezte fel az önkéntes munkavégzés lehetőségeit. A gondos szervezőmunka eredményeképpen az Arany János Általános Iskola és Gimnázium, a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium, valamint a Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola 11. évfolyamos tanulói vállaltak segítő munkát.
A gyerekek maguk dönthették el, hogy az együttműködő intézmények közül melyiket és mennyi ideig látogatják a rendelkezésre álló két hétben. A legtöbben a Hegyvidéki Egyesített Gondozási Központ, a Fekete István Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola, illetve a Pető Intézet munkájába kapcsolódtak be.
Szintén tárt karokkal várta a diákokat a Gyengénlátók Általános Iskolája, a Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, a Hospice Ház, a Down Alapítvány, a Fejlesztő Napközi Otthon, a Kálvin János Szeretetotthon, a Zsidó Szeretetotthon, a Hegyháti Gyermekotthon, a Fővárosi Idősek Otthona és a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Központ. Pokorni Zoltán hangsúlyozta, reményei szerint a kezdeményezés hagyománnyá válik, annál is inkább, mivel a gyerekek közül többen azóta is visszajárnak segíteni az általuk választott intézménybe.
Utóbbi fokozottan igaz a Tamási Áron iskola diákjaira, akik az elsők között vettek részt a programban. A tapasztalatokat összegezve Hajnal Gabriella igazgató elmondta, hogy a tanulók és a fogadó intézmények is sikerként élték meg a kezdeményezést. A részvétel nem volt kötelező, ennek ellenére a két tizenegyedikes osztályból szinte mindenki jelentkezett a munkára.
A helyszíneket – a Pető Intézetet, a Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthonát, a Fekete István iskolát, a Dawn Intézetet és a Hospice Házat – az iskola gyermekvédelmi felelősével közösen választották ki, ám az, hogy ki hová kerül, már mindenkinek a saját döntése volt. Hajnal Gabriella kiemelte: nem az ismeretlenbe küldték a gyerekeket, a jelentkezőkkel előzetesen elbeszélgettek arról, mi vár rájuk, így nagy meglepetés nem érte őket, bár a valósággal való szembesülés néhányuk számára megrázó élményt jelentett. Jó volt látni, hogy az iskolában hangadó, vagy éppen nehezebben fegyelmezhető diákok mennyire másképpen viselkedtek új környezetükben.
Az igazgató szerint a gyerekek megtapasztalták a kiszolgáltatottság és a felelősség érzését, ezáltal nyitottabbak és talán jobb emberek lettek. Annyi bizonyos, hogy mindnyájan olyan életre szóló tapasztalatokkal gazdagodtak, amiket a pedagógusok reményei szerint az alsóbb évfolyamoknak is továbbadnak. Ha ez így lesz, a következő évben az akkori tizenegyedikesek közül még többen jelentkeznek majd segítő munkára.
mm.