Csillebérci Cseperedő Óvoda - Madárcsicsergés és angoltanulás
A Csillebérci Cseperedő Óvoda egyik ismert programja a „Madárovi”. A foglalkozások a madarakról, fákról, növényekről nyújtanak közvetlen érzékszervi tapasztalatokat, gazdagítják a gyerekek érzelem- és élményvilágát, bővítik természettel kapcsolatos ismereteiket, és hozzájárulnak a gondolkodási műveletek fejlődéséhez. A másik csillebérci jellegzetesség a játékos nyelvtanulás. Szemán Erikát, a Csillebérci Cseperedő Alapítvány óvodájának vezetőjét pedagógiájuk lényegéről és saját módszerű angoltanításáról kérdeztük.
Mitől saját a nyelvtanítási módszere?
– Az évek során alakult ki a metodikája. Régóta foglalkozom gyerekekkel, több magán- és állami óvodában is dolgoztam már, angolt is hosszú ideje tanítok. Ha kialakult módszeremet hasonlítani kellene valamihez, azt mondanám, a Mérei-módszerrel, vagyis az élménygondolkodással mutat némi közös vonást, de csak néhány elemében.
Mi a lényege?
– Mozdulatokkal, játékokkal, dramatikus helyzetekkel, ugyanezen helyzetek különböző eszközökkel és szituációkban való rengeteg ismétlésével tanulunk három különböző korosztályi csoportban. A kiscsoportosok „nyelvi zuhanyként” kapják a sok-sok információt, ekkor még csak játszunk. A középsősöknél kezdődik a memorizálós szakasz, ez egybeesik az amúgy is jellemző „ez mi?”-korszakkal. Ekkor már úgy hiszik magukról a gyerekek, hogy tudnak angolul, ettől egyre bátrabbak és magabiztosabbak lesznek, és a nagycsoportosoknál erre építve fejleszthetjük a nyelvtant. Az angoltanítás foglalkozások keretében zajlik, rengeteg játékkal. Például a memorizálós szakaszban színházszerűen eljátsszuk az igéket, a jelentésüket. Nagycsoportba már 300-400 szavas angol szókinccsel érkeznek a gyerekek. A családi rendezvényeken keresik is az alkalmat arra, hogy az angol nyelvű apukákkal kommunikálhassanak. Ettől kezdve már aktívan használják a nyelvet, szókészletük koncentrikusan, folyamatosan bővül. Mindezekhez saját készítésű eszköztárunk van, bábokkal, öltöztető nyuszival – ahol például a testrészek, a ruhák, a mozdulatok jelentését tanuljuk meg –, szótanuló kártyákkal.
Családi partikat említett, ezek mit jelentenek?
– Szezonálisan változó, például levélgyűjtő partit. Ilyenkor a gyerekek a szülőkkel és velünk együtt szedik össze a lehullott faleveleket. Egy zsák falevélért öt cseperke fizetség jár, az összegyűjtött cseperkékért pedig a vásárunkban – óvó nénik által készített – eső- vagy napsütésvarázsló botot, babzsák játékot és számtalan hasznos holmit lehet venni.
Mindez, nem cseperkében számolva, mennyibe kerül a szülőknek?
– Havonta 84 ezer forint térítést fizetnek, ebben az étkezéstől kezdve minden program költsége benne van. Ezenfelül pedig délután további programokra van lehetőség itt, a szabadidőközpontban: például biciklioktatásra, dzsúdóra, jógára, drámajátékokra vagy focira.
*
Markovits Mónika Milót és Jázmint járatja a csillebérci óvodába.
– A személyes találkozás az óvodavezetővel, a sok jó szülői referencia megerősítette azt az első benyomásomat, hogy csak ide hozzam a gyerekeket – mondja. – A jó levegőjű, erdős környezet, a hatalmas kert, ahol biciklizni, focizni lehet, és három homokozóban a fák között játszani – önmagáért beszél. Emellett tetszik az óvoda nevelési programja is, nemcsak a játékos bevezetés az angol nyelvbe, de a sok sportlehetőség és az iskola-előkészítő program színvonala is.
Csillebérci Cseperedő Óvoda – 1121 Budapest, Konkoly-Thege Miklós út 21., telefon: (30) 856-8658, email: erika@cseperedoovoda.hu, honlap: www.cseperedoovoda.hu, óvodavezető: Szemán Erika.