Virtuális olimpia játékkonzolokkal
Száz nappal a londoni olimpia kezdete előtt közös játékra hívta az ép és testi fogyatékkal élő fiatalokat a budapesti Brit Nagykövetség, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kara, valamint a Virtuális Játék, Sport és Szabadidő Egyesület. A TF atlétikai csarnokában felállított játékkonzolokon tíz iskola diákjai, valamint a jelen lévő paralimpikonok mérték össze ügyességüket.
Össztársadalmi érdek a fogyatékossággal élő emberek integrációja, aminek egyik legfontosabb eleme a személyes kapcsolatok kialakítása. Erre adott alkalmat a TF atlétikai csarnokában megrendezett különleges virtuális sportverseny, amelyen játékkonzolok segítségével mérkőztek meg egymással a fogyatékos és ép fiatalok. A „Virtuális olimpia – 100 nappal a londoni olimpia előtt” elnevezésű program a társadalmi együttműködés fontosságának hangsúlyozása mellett alkalmat adott a nyári olimpia és paraolimpia népszerűsítésére is. Egyúttal bebizonyította, hogy a sport szeretete a legerősebb falakat is képes ledönteni.
Az együttjátszás erejét emelte ki Orsós Zsolt. Az egykori csörgőlabdás paralimpikon szerint a virtuális olimpia megmutatta, hogy a közös tevékenység során eltűnnek az épek és fogyatékkal élők közötti látszólagos különbségek. „Én vagyok a legjobb példa arra, hogy a sportban nincs lehetetlen, hiszen bár nem látok, a bokszjátékban mégis kiütöttem Becsey János barátomat” – mesélte nevetve a ma már a Magyar Látássérültek Sportszövetsége elnökhelyetteseként dolgozó sportoló.
Bár Becsey János ezúttal valóban vereséget szenvedett, a kétszeres paraolimpiai bajnok úszó ezt egyáltalán nem bánta, hiszen – mint mondta – a jobbtól kikapni sohasem szégyen. „Gőzerővel készülök a londoni olimpiára, száz méter mellen próbálom megúszni a szintidőt, egy ilyen alkalmat azonban semmiképpen nem akartam kihagyni. Paraolimpiai bajnokként ugyanis kötelességemnek érzem, hogy minden olyan eseményen ott legyek, ahol az ép és fogyatékos fiatalok körében népszerűsíthetem a sportot és a mindennapi mozgást” – hangsúlyozta a paralimpikon, aki azt tapasztalja, hogy sok gyerek anyagi okokból nem tud belépni a versenysport világába.
„Sajnos, a fogyatékkal élők családi háttere általában nem teszi lehetővé, hogy vállalják a versenyeztetés költségeit, ezért a tehetségek egy részét elveszítjük. Az úszók számára szintén gondot okoz, hogy alig akad akadálymentes uszoda, ráadásul még ezek többségében sem lehet kerekes székkel átjutni a beléptető kapukon” – hívta fel a figyelmet több komoly problémára is Becsey János.
A virtuális olimpián szerencsére nem léteztek fizikai akadályok, így a boksz-, a tenisz-, a vívás-, a futás- és a kajakprogramok mellett az úszást is bárki kipróbálhatta. Nem véletlen, hogy a játékkonzolt már fejlesztőeszközként is használják, sőt, a fogyatékkal élők sportbajnokságaiban is helyet kapott – avatott be minket Sáringerné dr. Szilárd Zsuzsanna. A verseny főszervezője elmondta, hogy kezdeményezésére öt évvel ezelőtt elsőként a Pető Intézetben alkalmazták a virtuális olimpián is szerephez jutó WII játékot.
„A mostani már a harmadik integrált versenyünk, amelyre az ország különböző pontjairól érkeznek játékosok. Ezúttal tíz intézmény fogadta el a meghívást, köztük a Kós Károly iskola harmadikosai, akik az eddigi valamennyi viadalra beneveztek” – mondta a Pető Intézet főiskolai docense. Hozzátette: a testi vagy szellemi fogyatékosság egyáltalán nem jelentett hendikepet, a parázs csaták többségét ugyanis – mindenki játszott mindenkivel – a sérült gyerekek nyerték. Ezek után nem jelentett meglepetést, hogy a megszerzett pontok alapján az első helyet az egyik speciális iskola csapata szerezte meg.
OS