Biztonságos, de zajos az 59-es villamos
Tavaly ősszel újították fel az 59-es villamos vonalán az Apor Vilmos tér feletti pályaszakaszt. A rekonstrukcióra nagy szükség volt, a régi pálya ugyanis teljesen elavult, a sínek rossz állapota miatt több helyen is 10 kilométer/órára korlátozták a járművek maximális sebességét. A felújításnak köszönhetően ismét jó tempóban haladhatnak a villamosok az érintett részen, ezzel együtt viszont a zajhatások is megnövekedtek: a környéken élők panaszkodnak, hogy a munkálatok óta sokkal hangosabban csikorognak a kanyargó pályán kígyózó szerelvények.
A BKV Zrt. arról tájékoztatta lapunkat, hogy az említett, úgynevezett lassújelekkel teletűzdelt, üzemveszélyes pályaszakaszt egy korszerűbb, nyitott, zúzottkő alapú felépítményre építették át, aminek nem része a gumipaplanba történő ágyazás. Az ívek szabályozását, a geometria pontos beállítását és egyidejűleg az ágyazat tömörítését a technológia betartása érdekében a kivitelező garanciában, ez év augusztusának végén, illetve szeptember első hetében tudta elvégezni.
Az átépítés előtt a pályában fekvő sínek túlkopottak voltak, ezért a vágányokban nyomtávbővülés keletkezett, ami a hanghatások szempontjából némileg kedvezőbb, ugyanakkor veszélyes a forgalombiztonságra. Ezért is vált szükségessé a felújítás, aminek következtében az új sínek „szűkebb”, de biztonságos nyomtávolságot biztosítanak a jármű haladásához.
A BKV tájékoztatása szerint a munkálatok utáni első időszakban természetes jelenség, hogy az új sínek és a különböző mértékben kopott járműkerekek kezdenek „összekopni”, az ezzel járó hanghatás azonban idővel fokozatosan csökken. A helyreállítást követően a villamosok utazósebessége is megnövekedett, ami szintén szokatlan lehet a környéken élők számára.
A hegyi pálya vonalvezetéséből adódóan különböző erősségű zajhatások léphetnek fel, ami a villamosközlekedés velejárója. A környezetre jutó zajterhelést esetlegesen csökkenthetné az ívekben egy automata sínkenő berendezés felszerelése, azonban a közlekedési társaság jelenlegi anyagi helyzetében elsősorban a forgalom biztonságát veszélyeztető műszaki állapotok és hibák felszámolására, továbbá a hatóság által előírt, kötelezően elvégzendő feladatokra koncentrálja erőforrásait. Ezzel együtt a BKV igyekszik minden tőle telhetőt megtenni annak érdekében, hogy a kötöttpályás járművek közlekedéséből eredő üzemi zajok ne zavarják a lakók, közlekedők nyugalmát.
sz.